Transakcja zbycia nieruchomości, w tym prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkiem i budowlami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeśli strony dokonają wyboru opodatkowania VAT, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy zachowaniu wymogów zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Sprzedaż nieruchomości w ramach transakcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli transakcja zostanie opodatkowana podatkiem od towarów i usług poprzez rezygnację ze zwolnienia, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Umowa sprzedaży nieruchomości w zakresie naniesień, będących własnością podmiotu trzeciego i związanych z działką będącą własnością zbywcy, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Pozostała część transakcji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli zostanie opodatkowana VAT-em po rezygnacji ze zwolnienia.
Zbycie nieruchomości obejmujące prawo użytkowania wieczystego wraz z budynkami i budowlami, opodatkowane w całości podatkiem VAT, podlega wyłączeniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Podatnikowi będącemu współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego przysługuje prawo do odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na materiały i urządzenia, w tym magazyny energii jako element instalacji fotowoltaicznej, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeśli wydatek został poniesiony ze środków własnych i spełnia kryteria określone w przepisach.
Wydatki poniesione na wymianę poszycia dachowego, mimo iż przyczyniły się do zmniejszenia strat ciepła, nie są kosztami kwalifikującymi się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie spełniają warunków określonych w właściwych przepisach prawa oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.
Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, przewidziane w art. 9 pkt 17 ustawy, przysługuje przy nabyciu lokalu mieszkalnego, jeżeli poprzedni stan posiadania obejmował jedynie udział w gruncie bez budynku mieszkalnego, gdzie domek na kołach nie jest uznawany za budynek.
Sprzedaż nieruchomości podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o tym podatku.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Podatnik niebędący właścicielem ani współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne, nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kwoty zobowiązania wynikającego z kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający zaniechaniu poboru podatku dochodowego, jeżeli spełnione są warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, a art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT nie ma zastosowania jako uchylony.
Sprzedaż zabudowanej działki nr 1 przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie spełnia kryteriów działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, będąc czynnością w zarządzie majątkiem prywatnym. Tym samym, dyskusja o zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy staje się bezprzedmiotowa.
Nie przysługuje odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej, przewidzianej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wielomiesięczne wydatki związane z remontem dachu, które nie są wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., za wyjątkiem kosztów docieplenia. Kluczowy jest szczegółowy podział faktury zgodny z wykazem wydatków.
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym z wbudowaną pompą ciepła, nie kwalifikują się jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej przewidzianej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są wymienione w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych.
Przeznaczenie przychodu ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu hipotecznego oraz zakup nowej nieruchomości odpowiada wydatkom na własne cele mieszkaniowe i korzysta ze zwolnienia podatkowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochody ze sprzedaży nieruchomości, wydatkowane w przewidzianym okresie na cele mieszkaniowe, mogą być zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, z wyłączeniem wydatków na zakup gotowych mebli. Jednocześnie wydatki na termomodernizację, jak montaż pompy ciepła, mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o ile nie są dofinansowane.
Wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją grzania, w tym ciekawych pomp ciepła, nie stanowią wydatków kwalifikujących się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie mieszczą się w katalogu wydatków określonych rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z 2018 r.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Wydatki na zakup i montaż płyt OSB oraz membrany IKO w związku z wymianą pokrycia dachowego nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie mieszczą się w katalogu kosztów termomodernizacyjnych przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatniczka, która nabyła tytuł współwłasności budynku mieszkalnego jednorodzinnego dopiero po złożeniu pierwotnych zeznań podatkowych, nie jest uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków poniesionych przed uzyskaniem prawa własności, niezależnie od faktu finansowania ich z majątku wspólnego małżonków.