Rekompensata wypłacana operatorowi lokalnego transportu publicznego nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, co zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza ją z podstawy opodatkowania VAT.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Usługi transportu publicznego świadczone w ramach umowy z Miastem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Miasta w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a otrzymywana rekompensata nie podlega VAT jako element wynagrodzenia, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Podstawą opodatkowania usługi organizacji polowania indywidualnego przez Nadleśnictwo jest kwota zapłaty określona na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż usługi te nie spełniają warunków procedury szczególnej VAT-marża dla turystyki, brak nabycia towarów lub usług dla korzyści turysty.
Dostawa działki w ramach wywłaszczenia za odszkodowaniem częściowo korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla terenów innych niż budowlane, a częściowo podlega opodatkowaniu VAT, przy czym podstawa opodatkowania dla części opodatkowanej VAT stanowi kwota brutto odszkodowania, co pozwala na zastosowanie klucza powierzchniowego do podziału wartości działki.
Sprzedaż działek przylegających do nieruchomości wnioskodawcy, z których przynajmniej jedna umożliwia pewną formę zabudowy, nie może korzystać ze zwolnienia od VAT jako działka niezabudowana i niebudowlana. Podstawą opodatkowania VAT sprzedaży działek jest całkowita wartość transakcji przypadająca na każdą działkę, z wyłączeniem podatku VAT.
Towary elektroniczne pozyskane od osób niebędących podatnikami VAT oraz przez komis mogą być uznane za używane w rozumieniu art. 120 ustawy o VAT, co umożliwia stosowanie procedury VAT-marża, niezależnie od braku widocznych śladów użytkowania. Sposób ewidencji danych komitentów zgodny jest z wymogami RODO.
Zryczałtowana rekompensata, przyznawana operatorowi publicznego transportu zbiorowego na podstawie wozokilometrów, służąca pokryciu strat bez bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT, a tym samym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części i podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Podstawą opodatkowania jest wartość otrzymanych udziałów, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT związanego z kosztami infrastruktury.
Spółka świadcząca usługi transportu międzynarodowego nie jest uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% bez posiadania potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy dokumentu, z którego jednoznacznie wynika wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Udzielenie przez pośrednika w przewozie osób rabatu partnerowi udzielającemu zniżki dla pasażera, uwzględnionego na fakturze VAT, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu cyklicznych opłat serwisowych, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 lub ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Rekompensata wypłacana przez gminę Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. na pokrycie strat z tytułu publicznego transportu zbiorowego nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest związana z ceną usługi i nie stanowi świadczenia wzajemnego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.
Rekompensaty otrzymywane przez spółki komunalne od gmin z tytułu realizacji powierzonych zadań własnych, które pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanymi usługami, stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako wynagrodzenie za świadczenie tych usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Jeżeli całkowita wartość wynagrodzenia za energię w okresie rozliczeniowym jest ujemna, uznaje się to za odpłatną usługę odbioru energii przez nabywcę, skutkującą obowiązkiem wystawienia faktury VAT. Gdy ogólny wynik rozliczenia pozostaje dodatni, Wytwórca wystawia fakturę na wynik netto.
Rekompensata przyznawana spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego, mająca na celu pokrycie strat z usług publicznego transportu, oraz środki na podwyższenie kapitału zakładowego, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, jako że nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.
Rekompensata otrzymywana przez operatora publicznego transportu zbiorowego od organizatora nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę usług świadczonych pasażerom i nie jest subwencją związaną bezpośrednio z ceną w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż działki przez Gminę, na której posadowiony jest budynek własności dzierżawcy, stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa gruntu budowlanego, bez możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Wprowadzenie do sieci energetycznej energii elektrycznej wyprodukowanej przez gminę za pomocą instalacji fotowoltaicznych stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości gruntowych jako wynagrodzenie za przejęcie długu stanowi czynność opodatkowaną VAT, z odpowiednim zwolnieniem dla zabudowanych terenów, spełniającą kryteria przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania jest kwota przejętego długu, stanowiąca zapłatę za nieruchomość, pomniejszona o należny podatek VAT.
Organizowane wyjazdy służbowe nie stanowią usług turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT, co wyklucza zastosowanie procedury VAT marża. Wyjazdy nie mają wprawdzie charakteru rekreacyjnego, a ich głównym celem jest realizacja zawodowych przedsięwzięć, co wymaga opodatkowania na zasadach ogólnych.
Rabat pośredni, przyznany w postaci wynagrodzenia premiowego, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku VAT, gdyż stanowi obniżkę ceny produktów dostarczonych finalnemu odbiorcy w łańcuchu dystrybucji, niezwiązane ze świadczeniem wzajemnym.
Transakcja przeniesienia praw z Umowy Zarządzania pomiędzy Oddziałem a Polską Spółką nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części i stanowi świadczenie usług, co skutkuje opodatkowaniem VAT.
Rekompensata otrzymywana za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego, nie stanowi wynagrodzenia za usługi i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług. Tym samym, nie podlega opodatkowaniu VAT oraz nie wpływa na prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.