Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za wydatki poniesione na przebudowę targowiska, jeśli realizuje odpłatne usługi w postaci pobierania opłat rezerwacyjnych opodatkowanych tym podatkiem. Działalność ta kwalifikuje się jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu według ustawy o VAT.
Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od kosztów inwestycji, gdy prewspółczynnik wynosi poniżej 2% i uznawany jest za 0%.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, wyłącznie w zakresie czynności podlegających VAT (opodatkowanych lub zwolnionych), z wyłączeniem spoza regulacji podatku VAT.
Gmina, realizując zadania w zakresie infrastruktury drogowej w ramach przynależnych jej uprawnień władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z tymi zadaniami.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Rekompensata uzyskiwana przez Spółkę od Miasta z tytułu świadczenia usług transportu zbiorowego nie stanowi elementu podstawy opodatkowania w VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę tych usług, będąc przeznaczona na pokrycie ogólnych kosztów działalności publicznej przewoźnika.
Gmina działająca w charakterze podatnika ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących realizacji inwestycji na targowiskach, w ramach działalności komercyjnej i opodatkowanej, związanej z poborem opłat rezerwacyjnych.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki związane z realizowanym projektem są przeznaczane na czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zaciągnięcie niskooprocentowanej pożyczki na cele inwestycyjne przez samorządową instytucję kultury nie stanowi dochodu, a tym samym nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia dochodu przeznaczonego na działalność statutową w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami wykorzystywanymi do działalności mieszanej, pod warunkiem spełnienia warunków proporcjonalnego wykorzystania, jednakże mogą one zdecydować o niekorzystaniu z tego prawa przy wskaźniku poniżej 2%.
Dostawa niezabudowanej działki podlega zwolnieniu z podatku VAT w zakresie terenów niezabudowanych innych niż budowlane, jak tereny zieleni urządzonej i wód powierzchniowych, lecz nie obejmuje części działki przeznaczonej na tereny ciągów pieszych. Zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie ma zastosowania do terenów uznanych za budowlane.
Dzierżawa stadionu oraz jego udostępnienie na zasadzie wymiany barterowej stanowią działalność gospodarczą Gminy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, która nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z wydatków poniesionych na inwestycję związaną z przebudową stadionu.
Sprzedaż działki przez Gminę, na której posadowiony jest budynek własności dzierżawcy, stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa gruntu budowlanego, bez możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Dostawa działek nr 1 i 2, będących przedmiotem zamiany, nie korzysta ze zwolnienia od VAT, jako że są to grunty zabudowane. Wobec braku spełnienia przesłanek zwolnienia, dostawa podlega opodatkowaniu stawką 23% VAT.
Stanowiące przedmiot aportu budynki i budowle, które były użytkowane przez okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże aport stalowych wiat, które nie są trwale związane z gruntem, podlega opodatkowaniu VAT.
Wniesienie przez gminę udziałów w SIM do TBS w drodze aportu, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, a czynność ta nie jest związana z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Gmina, wykonując czynności zwolnione z podatku VAT, takie jak wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe, nie spełnia przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją energetyczną budynku mieszkalnego.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków niepowiązanych z działalnością opodatkowaną, z wyjątkiem kosztów związanych z opodatkowaną działalnością prosumencką prowadzoną na podstawie instalacji fotowoltaicznej. W takich przypadkach należy stosować proporcję związaną z działalnością opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
W świetle umowy powierniczej zawartej z Wykonawcą, Gmina nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, albowiem pozyskanie i zbycie praw majątkowych wynikających z certyfikatów efektywności energetycznej dokonane przez Wykonawcę nie stanowi odpłatnego świadczenia usług przez Gminę.
Sprzedaż działki nr 1, przez którą przebiega sieć wodociągowa, nie korzysta ze zwolnienia z VAT, jako że sieć wodociągowa klasyfikuje działkę jako teren budowlany zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, wykluczającym zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Podatnik, realizując projekt związany z działalnością mieszaną, może odliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika dla właściwej jednostki budżetowej. Natomiast, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, możliwe jest uznanie proporcji odliczenia za zerową, z zachowaniem przesłanek wynikających z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe przez gminy podlega opodatkowaniu VAT, lecz korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, a wydatki na termomodernizację nieruchomości zwolnionych z VAT nie uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.
Odliczenie VAT od wydatków na modernizację infrastruktury prosumenckiej Gminie nie przysługuje, gdyż produkcja energii na własne potrzeby nie stanowi czynności opodatkowanej. Wobec braku wynagrodzenia za nadwyżki energii oraz braku związku wydatków z działalnością opodatkowaną, warunki do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione.