Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Gmina, realizując inwestycję termomodernizacji Szkoły, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż wydatki te związane są jedynie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co uniemożliwia zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując zadania w zakresie infrastruktury drogowej w ramach przynależnych jej uprawnień władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z tymi zadaniami.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Wydatki poniesione na zakup materiałów do budowy nowego dachu nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dotyczą rozbudowy, a nie docieplenia dachu rozumianego jako przegroda budowlana.
W przypadku nabycia działek stanowiących tereny niezabudowane objęte planem zagospodarowania przestrzennego, które przewidują je jako tereny leśne, transakcje te korzystają ze zwolnienia z VAT. W takich okolicznościach nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki związane z realizowanym projektem są przeznaczane na czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Podatnikowi będącemu jednostką samorządu terytorialnego przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na inwestycje wykorzystywane do działalności opodatkowanej, o ile zastosuje metodę określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a wydatki te mogą być przypisane bezpośrednio do czynności opodatkowanych.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na termomodernizację budynku i działania proekologiczne, ponieważ działania te nie są opodatkowane VAT. Natomiast częściowe prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację odnawialnych źródeł energii przysługuje przy zastosowaniu prewspółczynnika, gdyż ich wykorzystanie obejmuje zarówno czynności opodatkowane, jak i nieopodatkowane.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą odliczyć VAT naliczony w procesie centralizacji VAT, jednak jedynie w zakresie proporcjonalnym do wykorzystania nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej. Jeśli proporcja wydatków przeznaczonych na działalność opodatkowaną względem ogólnych wydatków nie przekracza 2%, prawo do odliczenia nie przysługuje.
Zdarzenie kradzieży nie czyni transakcji nieopodatkowaną, a prawo do odliczenia VAT przysługuje, jeśli zakup towarów służy czynnościom opodatkowanym. Brak obowiązku opodatkowania kradzieży, gdyż nie stanowi ona odpłatnej dostawy.
Wydatki na wymianę pokrycia dachowego, konstrukcji dachu oraz membrany przez właściciela budynku mieszkalnego nie stanowią podstawy do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie są objęte katalogiem wydatków kwalifikujących się do odliczenia.
O ile wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną nie będą możliwe do alokacji wyłącznie do działalności gospodarczej, Gmina A nie posiada prawa do odliczenia VAT, jeżeli czynności związane z jej użytkowaniem nie są opodatkowane.
Gmina, wykonując czynności zwolnione z podatku VAT, takie jak wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe, nie spełnia przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją energetyczną budynku mieszkalnego.
Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z wydatków poniesionych na instalację fotowoltaiczną w ramach zadania termomodernizacji budynku przedszkola, z uwagi na brak przypisania wydatków do czynności opodatkowanych oraz prewspółczynnik w wysokości 0%.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków niepowiązanych z działalnością opodatkowaną, z wyjątkiem kosztów związanych z opodatkowaną działalnością prosumencką prowadzoną na podstawie instalacji fotowoltaicznej. W takich przypadkach należy stosować proporcję związaną z działalnością opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego może rozliczyć podatek VAT naliczony od wydatków na mikroinstalacje PV proporcjonalnie powiązanych z działalnością gospodarczą, wynikającą z czynności opodatkowanych rozliczaniem energii jako prosument. Dla innych części inwestycji związanych z zadaniami publicznymi odliczenie nie przysługuje.
Odpłatne udostępnianie lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe przez gminy podlega opodatkowaniu VAT, lecz korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, a wydatki na termomodernizację nieruchomości zwolnionych z VAT nie uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję termomodernizacyjną budynku komunalnego, jeżeli efekty tego projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z VAT i niepodlegających temu opodatkowaniu, co wynika z braku związku z czynnościami opodatkowanymi.
Jednostka samorządu terytorialnego, wykonując zadania publiczne nałożone ustawami, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani jego zwrotu, jeżeli zrealizowane wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Powiatowi (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów związanych z realizacją zadania pn. „...”, gdyż efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do celów innych niż działalność gospodarcza. Organ potwierdził brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Miasto i Gmina nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od inwestycji w termomodernizację budynków A i B, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Powiat nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją obiektów użyteczności publicznej, gdyż działając w ramach zadań publicznych nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu VAT.