Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektów wspieranych z PS WPR 2023-2027, gdyż nie są one związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Działania statutowe odpłatne prowadzone przez Stowarzyszenie, polegające na sprzedaży produktów wytworzonych przez osoby niepełnosprawne oraz organizacji wycieczek i bali, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Usługi organizacji zajęć sportowych, obozów i turniejów dla dzieci i młodzieży mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy VAT, podczas gdy usługi organizacji pikników i imprez dla mieszkańców gmin oraz dzieci pracowników firm tego zwolnienia nie uzyskują z uwagi na ich charakter rozrywkowy, a nie sportowy.
Nie można uznać, że kalkulacja prewspółczynnika alokacji VAT, uwzględniająca przychody związane z działalnością statutową, zapewnia dokonanie prawidłowego obniżenia podatku należnego. Metoda winna precyzyjnie odzwierciedlać wykorzystywanie nabyć wyłącznie do działalności gospodarczej.
Dochody przeznaczone na utrzymanie nieruchomości wynajmowanej odpłatnie nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet jeśli są związane z działalnością kulturalną beneficjenta najmu, ponieważ stanowią działalność gospodarczą.
Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z faktur za towary i usługi nabywane w ramach niekomercyjnego projektu edukacyjnego, ponieważ wydatki te nie mają związku z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Podmiot świadczący wyłącznie zwolnione z VAT usługi edukacyjne, bez statusu czynnego podatnika VAT, nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków na działalność zwolnioną, nawet jeśli finansowane są one ze środków unijnych.
Potrącenie uzasadnionych kosztów inkasa przez organizację zbiorowego zarządzania, w związku z wykonaniem czynności na rzecz podmiotów uprawnionych, stanowi świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług, wynoszącą 23%.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za wynagrodzeniem wypłacanym na podstawie umów z powiatem lub stowarzyszeniem, które nie przewidują ponoszenia ryzyka ekonomicznego ani samodzielności gospodarczej, nie stanowi opodatkowanej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT.
Darowizny przekazywane przez spółkę na rzecz podmiotów powiązanych, w tym fundacji, są klasyfikowane jako ukryte zyski podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Natomiast darowizny na korzyść instytucji niepowiązanych nie stanowią ukrytych zysków oraz są związane z działalnością gospodarczą, co wyłącza je z opodatkowania w tym trybie.
Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nabywa towary i usługi wyłącznie dla celów nieodpłatnych działań niepodlegających opodatkowaniu VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją tych działań.
Wniesienie nieruchomości przez fundatora do fundacji na poczet funduszu założycielskiego, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT, nie powoduje powstania przychodu podatkowego ani dla fundacji, ani dla fundatora.
Usługi wynajmu długoterminowego mieszkań wspomaganych świadczone przez Stowarzyszenie są zwolnione z podatku VAT jako usługi wynajmu nieruchomości mieszkalnych na cele wyłącznie mieszkaniowe, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Ochotnicza Straż Pożarna, jako podmiot działający na zasadach niezarobkowych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego, gdy pojazd ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z realizacją zadań statutowych.
Podatnik zwolniony z opodatkowania VAT nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony za czynności związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT, zwłaszcza jeżeli nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
Dochód z zamiany i ustanowienia służebności gruntowej może korzystać ze zwolnienia podatkowego, jeśli przeznaczony jest wyłącznie na cele statutowe organizacji pożytku publicznego, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Wydatki ponoszone przez stowarzyszenie na cele statutowe, takie jak pomoc zwierzętom i związane z tym koszty, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że pozostają one w związku z przychodami zwolnionymi od opodatkowania oraz są racjonalne i celowe wobec działalności generującej przychody.
Refakturowanie usług członkowskich poprzez organizację krajową skutkuje uznaniem tej organizacji za podmiot świadczący usługę w świetle art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT. Członkowie nie dokonują bezpośredniego importu usług, lecz korzystają z usług refakturowanych przez organizację krajową pośredniczącą w transakcji.
Diety wypłacane przez LGD członkom jej zarządu nie spełniają przesłanek zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stanowią wynagrodzenie za czynności w organie osoby prawnej, wymagają poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Realizacja projektu budowy budynku do celów społecznych przez Powiat nie następuje w ramach działalności gospodarczej jako podatnika VAT, efekty materialne projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z nimi wydatków.
Brak związku nabywanych usług badawczo-rozwojowych z czynnościami opodatkowanymi wyklucza prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego od tych usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Stowarzyszenie, realizując operacje bezczynności opodatkowanej w VAT, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku, gdyż nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.
Przekroczenie kwoty 200 000 zł z tytułu odpłatnego świadczenia usług promocyjnych przez stowarzyszenie skutkuje obowiązkiem rejestracji jako czynny podatnik VAT, niezależnie od charakteru działalności i przeznaczenia dochodu, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT.
Świadczenie przez stowarzyszenie usług opieki nad młodzieżą w ramach organizacji obozów, jeżeli obejmuje elementy usług turystycznych jak transport, nocleg i wyżywienie, podlega opodatkowaniu marżą, nie zaś zwolnieniu z VAT wedle art. 43 ustawy o VAT.