Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Otrzymane środki z sekurytyzacji wierzytelności leasingowych jako sprzedaż samej wierzytelności są neutralne podatkowo; jednakże dochód z opłat leasingowych rozpoznaje się w dniu ich wymagalności, a dyskonto związane z transakcją stanowi jednorazowy koszt uzyskania przychodów w chwili sprzedaży transzy.
Opłaty leasingowe z umowy leasingu operacyjnego, zawartej przed 31 grudnia 2025 r., na samochód osobowy o emisji CO₂ powyżej 50 g/km, podlegają od 1 stycznia 2026 r. nowym limitom kosztów uzyskania przychodów ze względu na zmiany w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT.
Sprzedaż wierzytelności leasingowych do spółki celowej, bez przenoszenia własności przedmiotu leasingu, nie generuje przychodu podatkowego dla zbywającej spółki, która nadal musi wykazywać przychody z opłat leasingowych w chwili ich wymagalności. Uzyskanie przyszłych nadwyżek nie wpływa na pierwotnie rozpoznane dyskonto. Odpisy wierzytelności mogą być kosztem uzyskania przychodu dopiero po ich odkupie
W przypadku leasingu samochodu osobowego o wartości przekraczającej 150 000 zł, obowiązek stosowania wskaźnika proporcji rozciąga się również na VAT nieodliczony, uwzględniając wszelkie opłaty i podatki związane z umową leasingu, potwierdzając wymóg proporcjonalnego rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu.
Wydatki na opłaty leasingowe będą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej z uwzględnieniem art. 23 ust. 1 pkt 46a oraz art. 23b ustawy PIT.
Dotyczy ustalenia, czy limit 150 000,00 zł może być osobno naliczony dla leasingu (opłata wstępna i raty leasingowe) oraz osobno dla transakcji wykupu samochodu na własność.
Ustalenia, czy opłaty ponoszone za użytkowanie składników majątkowych na podstawie umów kwalifikowanych jako leasing operacyjny, podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - problematyka kosztów uzyskania przychodów.
Czy prawidłowym jest określenie proporcji w stosunku do sumy rat kapitałowych opłaty wstępnej i comiesięcznych rat leasingowych określonych w stanie faktycznym, bez wartości wykupu samochodu?
Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego w odniesieniu do części odsetkowej raty leasingowej samochodu osobowego.
Powstanie przychodu w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych.
Możliwość zaliczenia do uzyskania przychodów kwoty całkowitego rozliczenia umowy leasingowej naczepy, która uległa zniszczeniu w wyniku wypadku drogowego i jest przedmiotem wypłaty ubezpieczenia autocasco.
Czy limit 150.000 zł, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, dotyczy wyłącznie opłat związanych z używaniem samochodu osobowego w ramach umowy leasingu (tj. opłaty wstępnej i rat leasingowych), natomiast nie dotyczy tzw. wartości końcowej, związanej z ewentualnym wykupem przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy leasingu.
Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części odsetkowej raty leasingowej.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części odsetkowej raty leasingowej.
Część kapitałowa i odsetkowa raty leasingowej jako koszt uzyskania przychodu.
Czy Wnioskodawca obliczając wartość początkową samochodu na cele wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a i ust. 5e ustawy o CIT może nie uwzględniać opłaty końcowej (wynikającej z transakcji wykupu).
Czy Wnioskodawca obliczając wartość początkową ww. samochodu na cele wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a i ust. 5e ustawy o CIT może nie uwzględniać opłaty końcowej (wynikającej z transakcji wykupu).
Dotyczy ustalenia: - czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych limit 150 000 zł dotyczy wyłącznie opłat związanych z używaniem samochodu osobowego w ramach umowy leasingu operacyjnego (tj. opłaty wstępnej i rat leasingowych - części kapitałowej), natomiast nie dotyczy opłaty końcowej związanej