Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów zagranicznego funduszu emerytalnego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy o CIT dotyczy wyłącznie działalności porównywalnej z tą realizowaną przez fundusze krajowe. Dochody ze sprzedaży udziałów w spółkach związanych z polskimi nieruchomościami, które nie są dozwolonym zakresem działalności dla krajowych funduszy, nie są objęte tym zwolnieniem.
Zwolnienie podatkowe z art. 6 ust. 1 pkt 11a ustawy o CIT obejmuje zagraniczne fundusze emerytalne spełniające określone warunki, jednak nie znajduje zastosowania w przypadku dochodów z działalności przekraczającej prawo stosowne do krajowych podmiotów, takich jak sprzedaż udziałów z nieruchomością związaną pośrednio z Polską.
Usługi świadczone na rzecz zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, obejmujące zarządzanie i administrowanie funduszem, kwalifikują się do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, o ile spełniają warunek przedmiotowy i podmiotowy dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi.
Usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, gdyż wypełniają kryteria przedmiotowe i podmiotowe tego zwolnienia.
Usługi zarządzania świadczone na rzecz zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, obejmujące zarówno wynagrodzenie stałe, jak i wynagrodzenie dodatkowe, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy VAT, gdyż spełniają kryteria zarządzania w rozumieniu Dyrektywy 2006/112/WE oraz polskich przepisów o funduszach inwestycyjnych.
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Działalność opisana przez wnioskodawcę nie spełnia wymogów ustawowych do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, co skutkuje koniecznością uiszczenia tego podatku zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi.
Sprzedaż nieruchomości przez osobę fizyczną może być uznana za działalność gospodarczą i podlegać opodatkowaniu VAT, jeśli transakcja wykazuje cechy zorganizowanego charakteru i jest podobna do profesjonalnego obrotu.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Dochody odszkodowawcze związanego z wywłaszczeniem działek mieszkaniowych, przeznaczone na fundusz remontowy, podlegają zwolnieniu od CIT; jednak odszkodowanie przeznaczone na zmniejszenie opłat eksploatacyjnych ze strony członków spółdzielni nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Przychody z działalności spółki osobowej transparentnej podatkowo są rozpoznawane u wspólnika jako przychody należne na mocy art. 12 ust. 3 i 3a Ustawy CIT, wytwarzając zobowiązanie podatkowe bezpośrednio na poziomie wspólnika. Istnienie podmiotu pośredniczącego, jak SCSp, nie wpływa na ustalenie zobowiązania podatkowego wspólnika z tytułu dochodów spółki osobowej.
Świadczenia emerytalne ze szwajcarskiego II filaru, wypłacane rezydentowi podatkowemu Polski, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce według art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b i art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, zgodnie z porozumieniem między Polską a Szwajcarią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Składki na Fundusz Pomocowy odprowadzone przez Wnioskodawcę w latach 2016-2020 na rzecz Systemu Ochrony stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że są one związane z osiąganiem przychodów i nie są wyłączone przez art. 16 tej ustawy.
Transakcja sprzedaży wierzytelności do funduszu sekurytyzacyjnego, stanowiąca racjonalne i ekonomicznie uzasadnione działanie, spełnia kryteria schematu podatkowego w kontekście ordynacji podatkowej, wymagające zgłoszenia ze względu na powstałą korzyść podatkową oraz istnienie ogólnej cechy rozpoznawczej, mimo obligatoryjnych regulacji prawnych.
Dochody z dywidend i odsetek wypłacane na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez polską spółkę zależną nie podlegają zwolnieniu z podatku CIT w Polsce, jako że fundusz nie jest podatnikiem tych dochodów. Preferencyjne opodatkowanie u źródła możliwe jest jedynie dla inwestorów funduszu, po przedstawieniu ich certyfikatów rezydencji.
Prowizja zapłacona przez Wnioskodawcę do SPV za przystąpienie do transakcji sekurytyzacyjnej stanowi koszt uzyskania przychodów. Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, gdyż SPV nie posiada „zakładu” na jej terytorium, co wynika z PL-IR UPO. Płatność ta klasyfikowana jest jako import usług VAT, korzystający ze zwolnienia podatkowego.
Dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości gruntowych, przeznaczony na zasoby mieszkaniowe, korzysta ze zwolnienia w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, o ile dotyczy bezpośrednio gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie obejmując lokali użytkowych.
Stypendia szkoleniowe wypłacane w ramach projektów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na ten podatek.
Usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, świadczone przez zarządzających alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi obejmujące czynności doradcze i prawne, mogą korzystać ze zwolnienia VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT, o ile stanowią odrębną całość, spełniającą istotne funkcje dla zarządzania funduszami, co ma charakter przedmiotowy, niezależnie od osoby świadczącej usługi.
Wniesienie nieruchomości przez fundatora do fundacji na poczet funduszu założycielskiego, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT, nie powoduje powstania przychodu podatkowego ani dla fundacji, ani dla fundatora.
Stypendia stażowe wypłacane uczestnikom projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, co zwalnia Powiat A z obowiązku pobierania zaliczek oraz wystawiania PIT-11.
Premia urlopowa wypłacana pracownikom przez pracodawcę nietworzącego ZFŚS, która spełnia warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jako wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła.