Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Saldo Dodatnie, jako koszt pośredni uzyskania przychodu, może zostać rozpoznane jako koszt w dacie jego ostatecznego potwierdzenia przez zarządcę rozliczeń po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego, a nie w trakcie prowadzenia bieżących raportów do operatora.
Saldo Dodatnie, powstające w wyniku aukcji OZE i wynikające z wyższej rynkowej ceny energii w stosunku do ceny aukcyjnej, kwalifikuje się jako pośredni koszt uzyskania przychodów, ponoszony w celu zabezpieczenia działalności gospodarczej; jego rozpoznanie jako koszt podatkowy winno nastąpić dopiero po jego ostatecznym ustaleniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Kwota Salda Dodatniego, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, stanowi dla wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, ujmowany w księgach po ostatecznym rozliczeniu trzyletnim okresie, jako koszt pośredni, nie bezpośredni. Organ zaakceptował tę interpretację, uznając stanowisko za prawidłowe.
Saldo Dodatnie powstałe w systemie aukcyjnym OZE podlega uznaniu za koszt uzyskania przychodu w momencie jego ostatecznego ujawienia po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Kwota salda dodatniego ponoszona przez wytwórcę energii OZE jest kosztem uzyskania przychodów rozpoznawanym w księgach rachunkowych po zamknięciu 3-letniego okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Saldo Dodatnie, wynikające z różnicy między rynkowymi a aukcyjnymi cenami energii, stanowi koszt uzyskania przychodów, przy czym rozpoznanie podatkowe powinno nastąpić po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego jako koszt pośredni związany z działalnością opartą na systemie wsparcia OZE.
Kwota stanowiąca Saldo Dodatnie, ustalona po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, stanowi koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT, z uwagi na jej definitywny charakter i związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Momentem jej rozpoznania jest zakończenie okresu rozliczeniowego, a nie tylko raporty miesięczne.
Saldo Dodatnie, ustalone po zakończeniu trzyletniego okresu rozliczeniowego jako niezmienne rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej, stanowi pośredni koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, będąc efektem działań zabezpieczających przyszłe przychody podatnika.
Saldo Dodatnie, nie rozliczone z Saldem Ujemnym, stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu zabezpieczenia źródła przychodu, rozpoznawany podatkowo po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego.
Saldo Dodatnie powstałe z aukcyjnej sprzedaży energii elektrycznej, uznawane jest za pośredni koszt uzyskania przychodu, rozpoznawany po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego, pod warunkiem ostatecznego potwierdzenia jego wartości.
W systemie podatku dochodowego od osób prawnych, Saldo Dodatnie stanowi koszt uzyskania przychodu podlegający rozpoznaniu po zakończeniu 3-letniego okresu rozliczeniowego, co pozwala na jego klasyfikację jako koszt pośredni, niezależnie od miesięcznych raportów do organu rozliczeniowego. Interpretacja gwarantuje stabilność podatnika w ramach aukcyjnego systemu wsparcia OZE.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Przenoszenie kosztów zużytej energii elektrycznej na najemców przez bank będący jej producentem, w ramach zawartych umów najmu, stanowi czynność sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i wiąże się z obowiązkiem zapłaty tego podatku.
Członkostwo spółki w spółdzielni energetycznej nie wyklucza jej z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a zapłata członka spółdzielni za energię elektryczną nie stanowi ukrytego zysku opodatkowanego ryczałtem.
Spółka, realizując twórczą i systematyczną działalność badawczo-rozwojową, spełnia kryteria art. 4a pkt 26-28 oraz art. 18d Ustawy o CIT, co uprawnia ją do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, uwzględniając ponoszone koszty jako kwalifikowane. Działalność obejmuje prace badawczo-rozwojowe niezmienne i nieprzewidywalne oraz daje możliwość odliczenia kosztów, bez zwrotu środków w innej formie, zgodnie
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Posiadanie przez spółkę udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT, gdyż spółdzielnia nie jest podmiotem wskazanym w zamkniętym katalogu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Rekompensata za ograniczenie produkcji energii elektrycznej, przyznawana na podstawie Rozporządzenia (UE) 2019/943, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z chwilą otrzymania Informacji Rozliczeniowej, przy czym stawka VAT stosowana do tej usługi jest odrębna od stawki dot. dostawy energii.
W przypadku podziału spółki przez wydzielenie, obowiązek wystawiania faktur i rozliczania podatku VAT należnego jest determinowany datą powstania obowiązku podatkowego. Obowiązki związane z podatkowym rozliczeniem faktur sprzed wydzielenia ciążą na Spółce Dzielonej; te po wydzieleniu przechodzą na Spółkę Przejmującą.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Posiadanie przez spółkę udziałów w spółdzielni energetycznej nie wyklucza opodatkowania ryczałtowego od dochodów spółek zgodnie z ustawą o CIT; wynagrodzenie za energię płacone spółdzielni nie stanowi ukrytych zysków podlegających opodatkowaniu ryczałtem.