Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Otrzymane zaliczki (rekompensaty) w związku ze stosowaniem maksymalnej ceny energii elektrycznej, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o środkach nadzwyczajnych, nie stanowią dotacji podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ art. 29a ust. 1 ustawy o VAT ich nie obejmuje.
Działalność badawczo-rozwojowa polegająca na tworzeniu innowacyjnych receptur paszowych oraz ulepszeń technologicznych w procesie produkcji, prowadzona systematycznie w ramach projektów, kwalifikuje się jako działalność B+R uprawniająca do ulgi podatkowej, o ile wydatki związane z taką działalnością są faktycznie poniesione i odpowiednio wyodrębnione w ewidencji księgowej.
Członkostwo spółki w spółdzielni energetycznej nie wyklucza jej z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a zapłata członka spółdzielni za energię elektryczną nie stanowi ukrytego zysku opodatkowanego ryczałtem.
Spółka, realizując twórczą i systematyczną działalność badawczo-rozwojową, spełnia kryteria art. 4a pkt 26-28 oraz art. 18d Ustawy o CIT, co uprawnia ją do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, uwzględniając ponoszone koszty jako kwalifikowane. Działalność obejmuje prace badawczo-rozwojowe niezmienne i nieprzewidywalne oraz daje możliwość odliczenia kosztów, bez zwrotu środków w innej formie, zgodnie
Gmina jest zwolniona z opodatkowania akcyzą dla energii elektrycznej zużywanej na potrzeby własne zgodnie z przepisami uznającymi zwolnienie dla generatorów poniżej 1 MW. Jednakże Gmina podlega obowiązkom rejestracyjnym i ewidencyjnym w przypadku sprzedaży energii nabywcom końcowym, czego konsekwencją jest konieczność składania deklaracji akcyzowych.
Posiadanie przez spółkę udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT, gdyż spółdzielnia nie jest podmiotem wskazanym w zamkniętym katalogu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
W sytuacji, gdy wartość wynagrodzenia z tytułu dostawy energii po pełnym okresie rozliczeniowym jest ujemna, świadczenie usług odbioru energii uznaje się za odpłatną czynność podlegającą VAT, wymagającą wystawienia faktury przez odbiorcę. W przypadku dodatniego wyniku tego rozliczenia, obowiązek fakturowania spoczywa na dostawcy energii.
Rekompensata za niewytworzenie energii, z tytułu redysponowania nierynkowego, stanowi opodatkowany przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, niekorzystający z dotacyjnych zwolnień podatkowych, powstający z chwilą jej otrzymania.
W przypadku, gdy wartość całkowita dostawy energii w rozliczeniu miesięcznym przyjmuje wartość ujemną, nabycie energii stanowi świadczenie usług przez nabywcę na rzecz dostawcy, co należy udokumentować wystawieniem faktury VAT przez nabywcę.
Spółka, w przypadku gdy Kontrahent zrezygnuje ze zwolnienia z VAT usług vPPA, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te usługi, jeśli wykorzystywane są one w przeważającej mierze do czynności opodatkowanych VAT, spełniając przesłanki art. 86 ust. 1 i art. 43 ust. 22 ustawy o VAT.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Posiadanie przez spółkę udziałów w spółdzielni energetycznej nie wyklucza opodatkowania ryczałtowego od dochodów spółek zgodnie z ustawą o CIT; wynagrodzenie za energię płacone spółdzielni nie stanowi ukrytych zysków podlegających opodatkowaniu ryczałtem.
Rekompensata za ograniczenie produkcji energii elektrycznej w wykonaniu poleceń operatora systemu stanowi opodatkowane VAT odpłatne świadczenie usług, a obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania informacji o przyznanej rekompensacie. Opodatkowanie następuje na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Rekompensata przyznana spółce za ograniczenie produkcji energii na podstawie wydanego polecenia operatora systemu dystrybucji stanowi przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, który powinien być rozpoznany w momencie faktycznego otrzymania środków pieniężnych.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Działalność w zakresie opracowywania modeli BIM, wykazująca cechy twórcze i systematyczne, kwalifikuje się jako działalność badawczo-rozwojowa, uprawniając do ulgi badawczo-rozwojowej, z zastrzeżeniem ścisłego stosowania się do zamkniętego katalogu kosztów kwalifikowanych.
Spółka, produkująca energię elektryczną w instalacji OZE o mocy do 1 MW z biogazu, korzysta z wyłączenia z obowiązków rejestracyjnych, deklaracyjnych i ewidencyjnych w podatku akcyzowym, a sprzedaż nadwyżek energii do koncesjonowanego podmiotu nie jest czynnością opodatkowaną.
Usługa wynajmu lokali użytkowych, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, dokonując refakturowania energii elektrycznej na najemców, powoduje, że najemcy ci są rzeczywistymi konsumentami, co klasyfikuje refakturowanie jako sprzedaż energii elektrycznej nabywcom końcowym, niemniej jednak nie powstaje obowiązek podatkowy z uwagi na jednokrotność opodatkowania akcyzą.
Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT przychodu z tytułu pomocy publicznej otrzymanej przez Spółkę od NFOŚiGW w ramach programu „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem mediów na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy.
Wydanie interpretacji w zakresie zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby wyprodukowanej energii, obowiązku składania deklaracji.
Skutki podatkowe w zakresie usług związanych z zabezpieczeniem zmian cen energii elektrycznej.