Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik posiadający pełnię władzy rodzicielskiej nad co najmniej czworgiem dzieci ma prawo do ulgi PIT-O dla rodzin 4+ mimo braku stałego zamieszkiwania z całą czwórką, o ile spełnia inne wymagania ustawowe dotyczące dochodów i formy opodatkowania.
Osoba pozostająca w nieformalnym związku z rodzicem dziecka, który okresowo przebywa za granicą, nie jest uznawana za samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli drugi rodzic utrzymuje kontakt i wspiera w wychowywaniu.”
Osoba samotnie wychowująca dzieci, prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, nie może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z umowy o pracę, zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na zaistnienie negatywnej przesłanki wykluczającej.
Okresowe modyfikacje gorsetu ortopedycznego dziecka, jako niezbędny element zachowania jego funkcji leczniczych, stanowią wydatki rehabilitacyjne uprawniające do odliczenia od dochodu zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Rozwiązanie umowy darowizny wskutek cywilnoprawnej zasady swobody umów powoduje przyznanie darczyńcy przychodu podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podczas gdy nie podlega ono przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, ma wyłączne prawo do ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci, mimo formalnie wspólnej władzy rodzicielskiej z innym rodzicem.
Osoba rozwiedziona, która samotnie wychowuje dziecko, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego jako osoba samotnie wychowująca, pod warunkiem, że nie wychowuje innego dziecka wspólnie z jego drugim rodzicem, zgodnie z art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Organ podatkowy stwierdził, że podatnik do 15 lipca 2025 r. podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, gdyż posiadał tam centrum interesów życiowych. Dopiero po przenosinach najbliższej rodziny do USA od 16 lipca 2025 r. spełnił warunki ograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.
Wnioskodawczyni, będąc rozwódką samotnie wychowującą dziecko bez współudziału drugiego rodzica w bieżących obowiązkach opiekuńczych, spełnia warunki preferencyjnego rozliczenia dochodów zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik będący rozwódką może rozliczać podatek jak osoba samotnie wychowująca dzieci za lata 2020-2021. Jednak od 2022 r. utrata tego statusu wynika z art. 6 ust. 4f ustawy o PIT, w skutek wychowywania dziecka wspólnie z nowym małżonkiem.
Rozwiedziona osoba faktycznie samotnie wychowująca dziecko, spełniająca kryteria określone w art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko, niezależnie od sporadycznego kontaktu dziecka z drugim rodzicem.
Podatnikowi jako ojcu czworga dzieci, który wykonuje władzę rodzicielską i obowiązki alimentacyjne, przysługuje ulga 4+, nawet gdy dzieci te pochodzą z różnych związków, pod warunkiem spełnienia ustawowych przesłanek dotyczących wysokości dochodów dzieci.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnym zakresie, nawet w sytuacji, gdy władza ta formalnie przysługuje także drugiemu rodzicowi, lecz nie jest przez niego faktycznie wykonywana.
Rodzic (wnioskodawczyni), który faktycznie samodzielnie wykonuje obowiązki opiekuńcze i wychowawcze, w sytuacji formalnej władzy rodzicielskiej obojga rodziców, kwalifikuje się do statusu osoby samotnie wychowującej dzieci w świetle art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym uprawniony jest do korzystania z preferencyjnego rozliczenia podatkowego.
Osoba, która faktycznie samotnie wychowuje dziecko i spełnia cywilnoprawne przesłanki samotnego wychowawcy, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet jeśli rodzice dziecka posiadają pełne prawa rodzicielskie.
Osoba samotnie wychowująca dzieci ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 6 ust. 4 i nast. ustawy o PIT, jeśli faktycznie sprawuje sama codzienną opiekę i wychowanie dzieci, mimo okresowych kontaktów dzieci z drugim rodzicem. Decydująca jest faktyczna, codzienna odpowiedzialność za wychowanie, a nie formalna obecność drugiego rodzica.
Osoba pozostająca w związku małżeńskim, której małżonek nie jest pozbawiony praw rodzicielskich ani nie odbywa kary pozbawienia wolności, nie może być uznana za osobę samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, pomimo faktycznego samotnego wychowywania dziecka.
Jeżeli rodzice po rozwodzie nie porozumieli się co do podziału ulgi prorodzinnej, a dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u jednego z rodziców, wyłączne prawo do odliczenia ulgi przysługuje temu rodzicowi, u którego dzieci zamieszkują, zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, choć formalnie spełniający kryteria osoby samotnie wychowującej dziecko, nie może skorzystać z preferencyjnej formy rozliczenia, jeżeli faktycznie drugi rodzic bierze czynny udział w wychowaniu dziecka, nawet jeśli okresowo dziecko pozostaje pod wyłączną pieczą jednego z rodziców.
Osoba pozostająca w stanie wolnym, która wspólnie wychowuje co najmniej jedno dziecko z drugim rodzicem, nie spełnia przesłanek do uzyskania statusu osoby samotnie wychowującej dziecko w celu preferencyjnego opodatkowania, jeżeli proces wychowawczy prowadzony jest wspólnie, nawet jeśli tylko jeden z rodziców ponosi większość kosztów wychowania.
Osoba rozwiedziona, która faktycznie samotnie wychowuje dziecko, mimo sporadycznych kontaktów z drugim rodzicem, jest uprawniona do preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego jako osoba samotnie wychowująca dziecko, zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.