Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na działalność w SSE zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 UoSSE, nie obliguje do zwrotu pomocy publicznej. Po wygaśnięciu zezwolenia, spółka, spełniając wymogi, może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) w bieżącym roku podatkowym.
Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Dopuszczalne jest prowadzenie jednej wspólnej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej z CIT w oparciu o wiele decyzji o wsparciu, z rozliczeniem pomocy publicznej zgodnie z kolejnością wydania decyzji, gdy przepisy nie wymagają odrębności rozliczeń.
Podatnik, który wykorzystał w pełni przyznany limit pomocy publicznej w ramach decyzji o wsparciu, przestaje osiągać dochody zwolnione z opodatkowania na jej podstawie, o ile decyzja nie wygeneruje nowych dochodów, może w tym samym roku kalendarzowym wybrać Estoński CIT.
Wykazanie różnic kursowych wg metody rachunkowej wymaga kompensaty wszystkich różnic, niezależnie od źródła ich powstania, z wyjątkiem bezpośredniej alokacji. Nadwyżka dodatnich różnic kursowych podlega całkowitemu opodatkowaniu, zaś nadwyżka ujemnych wymaga alokacji do działalności zwolnionej i opodatkowanej wg klucza przychodowego.
Wykorzystanie maksymalnej puli pomocy publicznej w trakcie roku nie uprawnia do wyboru Estońskiego CIT w tym samym roku kalendarzowym, jeśli decyzja o wsparciu nie wygasła — możliwość opodatkowania Estońskim CIT następuje dopiero po zakończeniu okresu podatkowego.
W przypadku wykorzystania limitu pomocy publicznej przyznanej w decyzji o wsparciu, podatnik, nie osiągający dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a CIT, może wybrać opodatkowanie w formie Estońskiego CIT, zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 3 CIT.
W kalkulacji wielkości pomocy publicznej uzyskanej przez spółki w formie zwolnień podatkowych dla działalności strefowej, strata z tej działalności nie może pomniejszać podstawy obliczenia kwoty niezapłaconego podatku, stanowiącego pomoc publiczną. Brak jest przepisów umożliwiających takie pomniejszenie.
Uchylając decyzję o wsparciu, podatnik eliminuje przesłankę uniemożliwiającą wybór ryczałtu od dochodów spółek, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymogów art. 28j ustawy o CIT.
Dochody uzyskane z działalności produkcyjnej prowadzonej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, której częściowy proces odbywa się poza nią, lecz służący celom marginalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu według art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. W ramach rozliczania kosztów wspólnych należy stosować zasadę proporcjonalnego ich podziału względem uzyskanych przychodów strefowych i pozastrefowych.
Dochód uzyskany z działalności gospodarczej wykonywanej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej jest zwolniony z opodatkowania, gdy spełnia warunki określone w decyzji o wsparciu. Koszty transportu, amortyzacyjne oraz wynikające z różnic kursowych i kredytów powinny być przypisane do działalności strefowej, o ile są bezpośrednio związane z nową inwestycją, a ich proporcjonalne rozliczanie opiera się
Do momentu zakończenia inwestycji określonego w decyzji o wsparciu, dochody i koszty działalności inwestycyjnej kwalifikują jako opodatkowane, a spółka może korzystać z ulg o ile koszty nie zmniejszają dochodu zwolnionego. Straty przed zakończeniem inwestycji rozlicza się według generalnych reguł CIT.
Brak możliwości wcześniejszego ustalenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego w ramach wsparcia udzielonego decyzjami o wsparciu inwestycji zwalnia podatnika z obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego; obowiązki podatkowe określa się na termin złożenia zeznania rocznego.
Po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej z decyzji o wsparciu, spółka traci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i zyskuje prawo do wyboru ryczałtu od dochodów spółek, mimo że decyzja o wsparciu formalnie obowiązuje.
Cena netto nabycia środków trwałych wykorzystywanych na podstawie leasingu finansowego, w tym opłaty wstępne, raty leasingowe oraz wartość końcowa, stanowią koszty kwalifikowane inwestycji na cele ulgi podatkowej, pod warunkiem spełnienia wszystkich kryteriów określonych w przepisach rachunkowych i Rozporządzeniu PSI.
Podatnik, który w roku podatkowym nie korzysta ze zwolnień podatkowych wynikających z zezwolenia SSE czy decyzji o wsparciu, jest uprawniony do odliczenia kosztów kwalifikowanych działalności B+R w ramach ulgi B+R, pod warunkiem, że koszty te nie są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania CIT, zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.
Spółka może prowadzić wspólną ewidencję dla posiadanych decyzji o wsparciu, pomoc publiczna wynikająca z posiadanych decyzji o wsparciu powinna być wykorzystana zgodnie z kolejnością wydania.
Możliwość zastosowania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej przy orzeczeniu wojskowej komisji lekarskiej, przyznającej trzecią grupę inwalidztwa z ogólnego stanu zdrowia i w związku ze służbą wojskową, oraz decyzji przyznającej uprawnienie do renty inwalidzkiej dla III grupy.
Uprawnienie do stosowania ryczałtu od dochodów spółek w sytuacji posiadania przez spółkę decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości dla której zawarto umowę przedwstępną.
Dotyczy ustalenia, czy Spółka może uznać wydatki za koszty uzyskania przychodów z chwilą podjęcia decyzji o zaprzestaniu realizacji danego projektu.
Odszkodowanie z tytułu pożaru nie stanowi przychód z działalności zwolnionej (decyzja o wsparciu), wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych stanowią koszty uzyskania przychodów.
Czy w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miało zastosowanie wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, tj. czy Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli wykorzysta limit przyznanej pomocy publicznej dostępny w ramach Decyzji, ponieważ Wnioskodawca nie będzie osiągał dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt