Sprzedaż w drodze zamiany nieruchomości gruntowych nr 1 i 2, będących własnością Skarbu Państwa, przy braku wzajemnych dopłat, podlega opodatkowaniu VAT, przy czym podatnikiem jest Powiat reprezentujący Skarb Państwa. Transakcja ta nie korzysta ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o VAT.
Zamiana niezabudowanych działek niezależnych w prawie cywilnym, nie należących do terenów budowlanych, kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT według art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy. Gmina może stosować to zwolnienie w przypadku, gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy, potwierdzając, że działki nie są przeznaczone pod zabudowę.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu zamiany nieruchomości jest wartość nieruchomości otrzymanej przez podatnika pomniejszona o kwotę należnego podatku, natomiast dodatkowe świadczenia o charakterze odszkodowania nie podlegają opodatkowaniu VAT jako brakujące wynagrodzenie za dostawę towarów.
The capital gain arising from voluntary redemption of shares obtained through bond conversion should be classified as income from capital under Article 17(1)(6)(a) of the Personal Income Tax Act, taxable at 19%, with the cost basis defined by Article 23(1)(38).
W transakcjach zamiany nieruchomości między podmiotami publicznymi, jeśli nie dokonywana jest dopłata, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość niższej z nieruchomości pomniejszona o kwotę VAT.
Zbycie działek nr 1A, 1B, 1I, 1J i 1K, jako majątku prywatnego po upływie 5 lat od nabycia, nie skutkuje obowiązkiem podatkowym. Sprzedaż działek nr 7A5, 7A6, 7A13, 7A14 i 7A15, nabytych w drodze zamiany, przed upływem tego okresu powoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Kwota nadpłaty otrzymana przez Gminę z tytułu różnicy wartości nieruchomości stanowi część podstawy opodatkowania dostawy nieruchomości z 2007 roku, podlegając opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże obowiązek podatkowy związany z tą czynnością uległ przedawnieniu i nie może być uwzględniony w bieżących rozliczeniach podatkowych Gminy.
Sprzedaż działki ewidencyjnej nr 111 w części nabytej przez zamianę w 2023 roku stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, gdyż zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat od dnia nabycia. Prawidłowa datą nabycia nowo scalonych część nieruchomości jest 8 sierpnia 2023 roku.
Jeżeli dostawa terenów niezabudowanych nie spełnia wymogów zwolnienia z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie takich terenów nie przysługuje, gdy transakcje są objęte zwolnieniem. Stosowanie proporcji wg art. 86 ust. 2a nie znosi tego ograniczenia.
Zbycie działek zabudowanych boiskiem sportowym przez gminę jest zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i upłynie wymagalny okres dwóch lat między pierwszym zasiedleniem a dostawą.
Dostawa niezabudowanych działek leśnych nabytych od Gminy jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji, beneficjent zwolnienia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem tych działek, co wyklucza prawo do pełnego odliczenia podatku poprzez prewspółczynnik, gdyż dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT.
Zwolnieniu od podatku VAT podlegają dostawy nieruchomości gruntowych niezabudowanych innych niż budowlane, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku powiązania nabycia z działalnością mieszaną, nie należy stosować prewspółczynnika, jeśli dostawa jest zwolniona z VAT.
Kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki na przystosowanie nowo nabytego lokalu do użytkowania, jeśli te wydatki nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem uzyskanym z zamiany praw do niego, ani nie służą ich zachowaniu lub zabezpieczeniu. Realizowany cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu.
Otrzymanie waluty wirtualnej (tokenów) na podstawie umowy partnerstwa strategicznego powoduje powstanie przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w momencie otrzymania, niezależnie od późniejszych fluktuacji wartości tej waluty. Przychód ten uznawany jest za definitywny przyrost majątku podatnika.
Zamiana nieruchomości niezabudowanych będących własnością Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnikiem VAT jest Powiat. Nieruchomości uznane jako tereny budowlane nie korzystają ze zwolnienia podatkowego. Podstawą opodatkowania jest wartość nieruchomości otrzymanych w zamian.
Dostawa gruntu leśnego niezabudowanego w ramach zamiany, niekwalifikująca się jako teren budowlany, korzysta ze zwolnienia od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiej transakcji.
Sprzedaż przez podatnika działek nabytych w drodze zamiany przed upływem pięcioletniego terminu od ich nabycia na podstawie umowy zamiany, stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy. Zamiana jest uznawana za formę odpłatnego nabycia rodzącą skutki podatkowe.
Transakcja zamiany działki ewidencyjnej nr 1 przez Powiat, jako teren zamknięty i uznawany za teren budowlany, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jest niedopuszczalne.
Zamiana nieruchomości dokonana przed upływem pięciu lat od jej nabycia skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o PIT, przy czym przychodem jest wartość zbywanej nieruchomości wyrażona w umowie zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, a nie wartość zakupu zastępowanej nieruchomości.
W przypadku zamiany działek uzbrojonych przez Gminę na rzecz Skarbu Państwa, transakcja podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość brutto nieruchomości Skarbu Państwa pomniejszona o VAT, gdy nie występują wzajemne dopłaty.
Wydatkowanie przychodu z tytułu zamiany nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia kwalifikuje się do zwolnienia z podatku dochodowego jedynie, gdy jest przeznaczone na zaspokojenie wyłącznie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Zamiana części mieszkania dla rodziców nie jest uznawana za wydatek na własne cele mieszkaniowe podlegający zwolnieniu.
Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w transakcji zamiany nieruchomości obejmuje całą wartość nieruchomości wyrażoną jako kwota brutto, bez pomniejszenia o podatek VAT, co oznacza, iż wartość wskazana w operacie szacunkowym jest pełnym wynagrodzeniem za czynność zamiany.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.