Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem środków trwałych, gdy środki te są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, pod warunkiem zastosowania odpowiedniego prewspółczynnika określonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz
Odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych, niekorzystające ze zwolnienia z VAT, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Wykorzystanie prewspółczynnika metrażowego do rozliczeń VAT jest uzasadnione i zapewnia obiektywne odwzorowanie rzeczywistego podziału wydatków między działalnością opodatkowaną a inną aktywnością
Przesłanie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej jako nieedytowalnego obrazu spełnia wymogi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, jeśli uzyskano zgodę nabywcy i uzgodniono sposób przesłania, zapewniając równocześnie pełną czytelność dokumentu.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związana z inwestycją w infrastrukturę wodno-ściekową, gdyż wykorzystuje ją do wykonywania czynności opodatkowanych umowami cywilnoprawnymi, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, mimo wykonywania zadań publicznych wyłączających inny zakres podatkowy.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z wykorzystaniem proporcji określonej na podstawie ilości zużycia wody/ścieków od odbiorców zewnętrznych, gdy proporcja najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i odpowiada rzeczywistemu wykorzystaniu infrastruktury.
W przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika VAT za dany rok, należy wyliczyć wspólny prewspółczynnik uwzględniając dane finansowe za cały rok obejmujący działalność obu struktur organizacyjnych, zapewniając zgodność z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą, na podstawie art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT, wdrożyć własny sposób określania proporcji dla odliczeń VAT, jeśli bardziej odpowiada specyfice działalności niż sposób określony w Rozporządzeniu Ministra Finansów, pod warunkiem, że obiektywnie odzwierciedla przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Działalność gminy w zakresie miejskiego transportu publicznego, oceniana w kontekście zadań statutowych, stanowi działalność gospodarczą uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego z tytułu projektów inwestycyjnych, bez obowiązku stosowania prewspółczynnika, jeśli działania te mieszczą się w zakresie usług cywilnoprawnych.
Świadczenie usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, z prawem do odliczenia VAT naliczonego na podstawie proporcji wyliczonej w oparciu o rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury mierzonym ilością metrów sześciennych wody i ścieków.
Przeniesienie składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa, lecz zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co jest wyłączone z opodatkowania VAT. Ponosząca wydatki Spółka musi stosować preproporcję do odliczenia VAT oraz dokonywać korekty na podstawie rzeczywistych danych za rok podatkowy.
Spółka powstała z przekształcenia zakładu budżetowego Gminy może, na podstawie zasady sukcesji generalnej, odliczyć VAT z faktur dokumentujących czynności opodatkowane przed przekształceniem, ale nie po przekształceniu, jeśli faktury wystawiono na Gminę jako nabywcę.
Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwego sposobu określenia proporcji w celu odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej.
Brak uznania równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przekazywanych do Zakładu przez Wnioskodawcę za przychody wykonane Zakładu oraz brak uznania stanu środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego za przychody wykonane Zakładu w rozumieniu § 2 pkt 11 rozporządzenia.
Możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od: - składników przedsiębiorstwa, które Gmina przed likwidacją oddała nieodpłatnie zakładowi budżetowemu w administrowanie, - składników majątkowych (środków trwałych), które zakład budżetowy uprzednio wytworzył, nabył z własnych środków, - środków trwałych, które Gmina przekazała zakładowi budżetowemu nieodpłatnie
Prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu budowy zbiorczych oczyszczalni ścieków.
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na Infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji.
Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Prawo do odliczenia w związku z realizowanym projektem (zakup agregatu prądotwórczego) przy zastosowaniu prewspółczynnika zakładu budżetowego.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup (…) w związku z realizacją zadania pn. „…” za pomocą prewspółczynnika określonego dla zakładu budżetowego na podstawie rozporządzenia.
Odpłatne usługi w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowią działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia. Z tytułu wykorzystywania Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych, nie są Państwo zobowiązani do naliczenia podatku należnego. Przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.