Usługi transportu publicznego świadczone w ramach umowy z Miastem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Miasta w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a otrzymywana rekompensata nie podlega VAT jako element wynagrodzenia, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Spółka, świadcząc usługi wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, chyba że spełni wymagane warunki rozporządzeniowe. Odliczenie VAT nie obejmuje usług gastronomicznych z uwagi na wyłączenia ustawowe.
W przypadku sprzedaży pojazdu samochodowego na rzecz posła na Sejm RP, za nabywcę należy uznać posła jako osobę fizyczną, a nie biuro poselskie jako jednostkę organizacyjną, co implikuje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej oraz wystawienia faktury z danymi posła.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych wbrew obowiązkowi korzystania z KSeF, jeśli faktury te dokumentują rzeczywiste transakcje i brak jest przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 u.p.t.u., pomimo formalnych niezgodności związanych z pominięciem KSeF.
W przypadku nietransakcyjnego przemieszczenia własnych towarów między państwami UE, obowiązek podatkowy w VAT powstaje: dla WDT z dniem fakturowania, najpóźniej 15 dni po miesiącu wysyłki, a dla WNT 15 dni po zakończeniu transportu, chyba że wcześniej wystawiono fakturę.
Świadczenia wynikające z polecenia przy umowie darowizny pieniężnej, obejmujące działania informacyjno-promocyjne, stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Różnice kursowe powstają jedynie w sytuacjach, gdy zobowiązanie lub przychód są wyrażone i rozliczane w walucie obcej, a między datą ich zarachowania a zapłatą występują zmiany kursowe, zgodnie z art. 15a ust. 2 i ust. 3 ustawy o CIT.
Spółka pełniąc funkcję udzielającego pomocy publicznej nie działa jako podatnik VAT w odniesieniu do czynności polegających na pobieraniu i przekazywaniu nienależnej pomocy, natomiast dokonując korekt sprzedaży energii elektrycznej zgodnie z Obowiązkiem 2, zobowiązana jest do wystawienia faktur korygujących zmieniających cenę maksymalną na umowną.
Sprzedaż usług gastronomicznych na miejscu i z okienka stanowi sprzedaż detaliczną, podlegającą podatkowi od sprzedaży detalicznej, w myśl art. 3 pkt 5 ustawy PSD. Natomiast sprzedaż realizowana przez aplikację oraz usługi pozostałe są wyłączone spod tego podatku, jako że nie spełniają definicji ani warunków sprzedaży detalicznej.
Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej wytworzonej przez Gminę w instalacjach fotowoltaicznych stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa energii, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu płatności, co wymaga wystawienia faktury przed jego upływem.
W przypadku sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, brak jest obowiązku dodatkowej weryfikacji nabywcy w celu potwierdzenia braku opodatkowania akcyzą, o ile transakcja jest potwierdzona fakturą.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego oraz budowli wzniesionych na przedmiotowej nieruchomości można zwolnić z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Niemniej, wybór opodatkowania w niektórych przypadkach możliwy jest dzięki decyzji stron, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu zaliczek powstaje w momencie ich otrzymania, ale może podlegać zmianie przy
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Faktura VAT dokumentująca sprzedaż energii elektrycznej przez prosumenta musi być wystawiona na bieżąco, z chwilą powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od modelu rozliczeniowego Net-billingu, w terminie wynikającym z upływu terminu płatności za dostawę energii.
Podatnik czynny VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych bez użycia KSeF, o ile faktury te dokumentują rzeczywiste transakcje gospodarcze, a nabyte towary lub usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi, bez wystąpienia negatywnych przesłanek z art. 88 ustawy o VAT.
Wprowadzenie do sieci energetycznej energii elektrycznej wyprodukowanej przez gminę za pomocą instalacji fotowoltaicznych stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Czynności wykonywane przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, w ramach decyzji administracyjnej, nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Dokumentowanie takich czynności fakturą VAT "np" jest nieprawidłowe.
Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki, wystawiona z naruszeniem terminu, nie pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem otrzymania zaliczki.
Kwota należna na podstawie art. 639 i art. 6494 § 3 Kodeksu cywilnego, stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługa uznana zostaje za wykonaną z dniem uznania skuteczności odstąpienia przez Zamawiającego.
Miejsce opodatkowania usług prawnych świadczonych przez polskiego podatnika na rzecz funduszy luksemburskich ustala się jako miejsce siedziby usługobiorcy; z tego względu faktury wystawiane w tej transakcji powinny być bez kwoty VAT, z adnotacją 'odwrotne obciążenie', zgodnie z art. 28b ustawy o VAT oraz Dyrektywą VAT.
Zasądzona kwota stanowi wynagrodzenie za opodatkowane czynności spółki, ale wystawienie faktur po przedawnieniu zobowiązania jest zbędne, gdyż wygasło ono z mocy prawa.