Podatnicy stosujący procedurę OSS mogą zastąpić paragon fiskalny dowodem zapłaty, rezygnując z kasy rejestrującej, pod warunkiem stosowania faktur z odpowiednią stawką VAT kraju nabywcy w transakcjach B2C na terenie Unii Europejskiej.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, jest dopuszczalne, pod warunkiem późniejszego ponownego i prawidłowego ich oznaczenia przed dopuszczeniem do konsumpcji, zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym.
Miejscem opodatkowania usług nauki jazdy na nartach na rzecz niepodatników na terenie UE, zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy o VAT, jest kraj faktycznego świadczenia usług. Przedsiębiorca jest uprawniony do skorzystania z procedury OSS, pozwalającej na rozliczenie VAT w jednym państwie członkowskim, jeśli nie posiada stałego miejsca działalności w kraju konsumpcji.
Przeładunek wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może być realizowany poza składem podatkowym bez informowania naczelnika urzędu celno-skarbowego, jeżeli spełnione są wymogi dotyczące oznaczenia e-AD oraz nieuszkodzenia zabezpieczeń przesyłek kurierskich, zgodnie z §§ 8-9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest uprawniony do przyjmowania esencji własności innych podmiotów, wytwarzania z nich wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem przestrzegania przepisów i ewidencji, bez konieczności ustalenia ich własności na siebie.
Sprowadzanie do Polski urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e u.p.a., w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika na terytorium kraju.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest podatnikiem odpowiedzialnym za oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, chyba że właściciel wyrobów posiada zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego. Obowiązki akcyzowe w takiej sytuacji przechodzą na właściciela wraz z zezwoleniem.
Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe znajdujące się poza terytorium Polski mogą być niszczone bez uprzedniego zdejmowania naniesionych na nie znaków akcyzy. Fakt oznaczenia ich znakami akcyzy ważnymi lub nieważnymi nie wpływa na to rozstrzygnięcie; kluczowy jest tylko status geograficzny tych wyrobów.
Wewnętrzwspólnotowa transakcja trójstronna, spełniająca warunki określone w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, może być rozliczona według procedury uproszczonej, zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy, przenosząc obowiązek rozliczenia VAT na ostatniego w kolejności podatnika.
Nie jest możliwe zastosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych sprzedawanych przez Spółkę poza składem podatkowym; produkcja w składzie podatkowym i spełnienie warunków art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym są wymagane.
Stosowanie zerowej stawki akcyzy na benzynę ekstrakcyjną oraz zwolnienie od akcyzy preparatów smarowych wymaga dokumentowania przesunięć wewnątrzzakładowych za pomocą e-DD, nawet gdy przemieszczenie odbywa się w obrębie jednego zakładu i pod tym samym adresem.
W procedurze uproszczonej import towarów możliwy jest na podstawie commercial invoice, niezależnie od zapłaty na moment odprawy. Sprzedaż pudełka z licencją, uznaną za świadczenie złożone z elementem dominującym w postaci usługi (licencji), podlega opodatkowaniu stawką VAT dedykowaną dla usług.
Nie powstaje obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nabywca jest zwolnionym podatnikiem VAT, wartość nabycia nie przekracza 50 000 zł rocznie, a dostawca rozlicza polski VAT. Obowiązek podatkowy ciąży na sprzedawcy.
Zwrot wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy względem przeznaczenia do składu podatkowego możliwy jest wyłącznie do tego samego składu, z którego zostały one pierwotnie wyprowadzone. Wprowadzenie do innego składu nie stanowi zwrotu i wyklucza zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Olej o kodzie CN 2710 19 44, nabywany do celów chłodzenia narzędzi, nie spełnia norm dla oleju napędowego, co kwalifikuje go jako inny wyrób akcyzowy z zerową stawką na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka jest zobowiązana jedynie do kwartalnych deklaracji AKC-KZ, bez obowiązku zgłoszeń AKC-UA.
Tranzyt towarów przez terytorium Polski, nieobjętych obrotem w UE i objętych procedurą tranzytu, nie powoduje obowiązku podatkowego z tytułu importu. Eksport tych towarów na Ukrainę, potwierdzony komunikatem IE-45, podlega opodatkowaniu VAT stawką 0%.
Podatnikowi rozliczającemu VAT z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT nie przysługuje prawo do korekt deklaracji podatkowej w dowolnym terminie; musi je dokonać w ciągu czterech miesięcy od powstania obowiązku podatkowego, w przeciwnym wypadku utraci prawo do takiego rozliczenia i będzie musiał zapłacić podatek wraz z odsetkami.
Srebrne sztabki sklasyfikowane pod kodem CN 7106 nie mogą być opodatkowane podatkiem VAT według procedury marży jako towary używane na mocy art. 120 ustawy o VAT, gdyż są wyłączone z tej procedury.
Przepływy finansowe, w ramach Podatkowej Grupy Kapitałowej, związane z rozliczaniem zobowiązań podatkowych zgodnie z wewnętrzną Procedurą, pozostają neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych i nie kreują przychodów ani kosztów dla spółek w PGK.
W przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, miejscem opodatkowania podatkiem VAT jest państwo członkowskie zakończenia transportu. Przekroczenie limitu 10 000 euro powoduje obowiązek rejestracji do VAT w kraju konsumenta lub za pośrednictwem procedury VAT OSS. Nie można stosować krajowych stawek VAT, gdy określono WSTO.
Usługi automatycznego handlu kryptowalutami świadczone drogą elektroniczną stanowią usługi elektroniczne zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. W przypadku nieprzekroczenia limitu obrotu, miejscem świadczenia na rzecz konsumentów z UE jest Polska, co wyklucza zastosowanie procedury OSS. Dla konsumentów z krajów trzecich miejscem świadczenia jest ich kraj zamieszkania, a procedura OSS nie wpływa na zwolnienie
Usługi świadczone drogą elektroniczną, spełniające kryteria zautomatyzowania i minimalnego udziału człowieka, stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. Miejsce świadczenia takich usług, gdy spełnione są warunki art. 28k ust. 2 ustawy, jest siedzibą usługodawcy, a nie miejscem pobytu usługobiorcy.
Podmiot prowadzący skład podatkowy, wobec którego wyroby akcyzowe są oznaczane znakami akcyzy, jest odpowiedzialny za zapłatę akcyzy jako podatnik, gdy te wyroby są wyprowadzane poza procedurę zawieszenia, jeśli ich właściciel nie posiada zezwolenia wyprowadzenia.
W procesie ponownego przerobu wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie ma obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z opakowań jednostkowych, jednakże należy dopełnić obowiązków informacyjnych odnośnie zniszczenia tych znaków.