Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do obniżenia VAT należnego ani zwrotu VAT naliczonego, jeżeli zakupiony towar jest przeznaczony wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu.
Odpłatne udostępnianie toalety publicznej przez Gminę stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z toaletą, pod warunkiem, że działalność ta jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie występują przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone ustawą o samorządzie gminnym, działa jako organ władzy publicznej i nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, jeśli efekty inwestycji nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych.
Czynności wykorzystywania instalacji fotowoltaicznej do wytwarzania energii elektrycznej, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, z prawem do częściowego odliczenia VAT. Wykorzystanie budynku do celów publicznych nie stanowi czynności podlegających VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Gminie działającej jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych i realizującej projekt nieopodatkowany, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wydatki związane z inwestycją publiczną, niewykorzystywaną do czynności opodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, ani prawa do jego zwrotu.
Gmina dokonując aportu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki działa w charakterze podatnika VAT, co daje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją czynności opodatkowanych.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacji fotowoltaicznej przez gminę będącą prosumentem energii odnawialnej stanowi odpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT, co uzasadnia odliczenie podatku naliczonego proporcjonalnie do stopnia przeznaczenia wydatków do czynności opodatkowanych.
Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu inwestycyjnego, który nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przeznaczonych do działalności statutowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem mediów na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od nabytych towarów i usług dotyczących modernizacji punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych dla lokatorów budynków mieszkalnych.
Zachowanie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur przechowywanych elektronicznie.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem przez rolnika ryczałtowego.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu.
Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku w związku z realizacją Projektu.
Prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.b)
Brak prawa do odliczenia podatku VAT oraz brak możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Brak prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji pn. „…”, jak i po jej zakończeniu.