Świadczenie, które spełnia kryteria usługi według art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki określonej w art. 41 ust. 1 tej ustawy, z uwzględnieniem ewentualnych zwolnień lub obniżonych stawek przewidzianych w załącznikach.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do obniżenia VAT należnego ani zwrotu VAT naliczonego, jeżeli zakupiony towar jest przeznaczony wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu.
Gmina nie może odliczyć podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego z funduszy unijnych, gdyż zakupy te nie są związane z działalnością opodatkowaną w sensie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując zadania publicznoprawne, nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od zakupów służących tym zadaniom, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym zakup use.communityservices nie uprawnia do odliczenia.
Gmina nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w ramach projektu, ponieważ towary i usługi nabyte w jego ramach nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów służących wyłącznie do realizacji zadań publicznych oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wykorzystywanego do realizacji własnych, nieopodatkowanych zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa publicznego.
Składki na ubezpieczenia majątku i utraconych korzyści oraz odszkodowania z tytułu zdarzeń losowych, jako związane z działalnością w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, stanowią koszty i przychody uzyskane z tej działalności, podlegające zwolnieniu podatkowemu. Organizacja spełnia wymogi art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Gmina A, realizując zadania własne o charakterze publicznoprawnym, tj. zakupu samochodu dla OSP wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony od zakupów w ramach projektu na rzecz OSP, gdyż nabyte towary są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Odszkodowanie otrzymane za szkody w środkach trwałych może być uznane za przychód wolny od podatku, jeżeli przeznaczone zostanie na remont lub odtworzenie środka trwałego z tego samego rodzaju, w terminie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy o CIT.
Zakup samochodu strażackiego przez gminę, nieprzeznaczonego do czynności opodatkowanych, nie uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Kwota odszkodowawcza, przekazana wykonawcy przez inwestora jako rekompensata za szkody spowodowane pożarem, nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Dokonywanie obsługi centrali przeciwpożarowej przez Najemcę na rzecz Wynajmujących stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT. Spółka, będąc czynnym podatnikiem VAT, musi dokumentować te czynności fakturą VAT, zgodnie z art. 106b ustawy o VAT.
Odszkodowanie wypłacone przez przedsiębiorcę za utracone w wyniku pożaru mienie kontrahenta, które było powierzone w celu realizacji umowy, stanowi koszt uzyskania przychodów, o ile nie wynika z wadliwego wykonania usługi i jest należycie uzasadnione oraz udokumentowane.
Przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych jako PKWiU 84.25.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem stawką 8,5%, o ile spełnione są warunki ustawowe, w tym nieprzekroczenie limitu przychodów i brak świadczenia usług na rzecz pracodawcy.
Gmina będąca czynnym podatnikiem VAT, w ramach inwestycji służących wyłącznie czynnościom opodatkowanym, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, o ile wykorzystanie nowych inwestycji nie będzie zmieniać ich przeznaczenia w sposób wpływający na związek z działalnością opodatkowaną.
Przychody z działalności gospodarczej sklasyfikowanej jako usługi związane ze zwalczaniem pożarów, ochroną przeciwpożarową oraz edukacją są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, przy spełnieniu odpowiednich wymogów formalnych i prowadzeniu stosownej ewidencji przychodów.
Przychody z działalności rolniczej wyłączone są spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, chyba że dotyczą przychodów związanych, ale niepochodzących bezpośrednio z działalności rolniczej, takich jak odszkodowania za zniszczone pasze i zwroty określonych kosztów, które są opodatkowane CIT.
Jednostki samorządu terytorialnego realizujące zadania publicznoprawne nie mają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdy nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jest to zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Trwałe zniszczenie części budynku w wyniku pożaru można uznać za odłączenie części składowej środka trwałego, co uprawnia do zmniejszenia jego wartości początkowej. Metody ustalenia kosztu wytworzenia tej części mogą obejmować wycenę rzeczoznawcy lub podział kosztów według powierzchni użytkowej.
Zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 54a Ustawy CIT w związku z otrzymanym odszkodowaniem.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Odszkodowanie z tytułu pożaru nie stanowi przychód z działalności zwolnionej (decyzja o wsparciu), wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych stanowią koszty uzyskania przychodów.