Działalność polegająca na projektowaniu i produkcji prototypów, prowadzona w sposób opisany przez Wnioskodawcę, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 i 28 ustawy CIT, co uprawnia do skorzystania z ulgi B+R. Koszty ponoszone w związku z tą działalnością kwalifikują się jako koszty kwalifikowane według art. 18d ust. 2 CIT.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Dostawa działki w ramach wywłaszczenia za odszkodowaniem częściowo korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla terenów innych niż budowlane, a częściowo podlega opodatkowaniu VAT, przy czym podstawa opodatkowania dla części opodatkowanej VAT stanowi kwota brutto odszkodowania, co pozwala na zastosowanie klucza powierzchniowego do podziału wartości działki.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej należącej do majątku osobistego, niewykorzystanej w działalności gospodarczej i dokonana po upływie pięciu lat od nabycia, nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Sprzedaż nieruchomości nabytej dziedzicznie, wykorzystywanej w działalności gospodarczej jako przedmiot dzierżawy, podlega opodatkowaniu VAT, nie korzystając ze zwolnienia, a podatnikiem jest wyłącznie Sprzedająca 1. Kupujący ma prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej wyłącznie przez tę sprzedającą.
Sprzedaż nieruchomości przez komornika sądowego, w sytuacji braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, podlega opodatkowaniu VAT, gdy warunki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9-10a ustawy o VAT nie są spełnione.
Sprzedaż udziału w nieruchomości zabudowanej przez gminę nie może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ale może być zwolniona, jeśli spełnia warunki art. 43 ust. 1 pkt 10a. Zwolnienie gruntów przysługuje tylko częściom nieuznanym za tereny budowlane.
Poniesione przez Gminę wydatki na sporządzenie planu ogólnego, będącego realizacją zadań publicznych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT, wyłączając tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego.
Usługi pośrednictwa w zawieraniu umów o zarządzanie PPK, będące jednocześnie pośrednictwem w umowach o prowadzenie PPK, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem, że działania techniczne lub administracyjne, które nie wpływają na prawną sytuację stron, są wyłączone z tego zwolnienia.
Koszty sporządzenia planu ogólnego, realizujące zadania własne gminy, nie uprawniają do odliczenia podatku VAT. Związane są głównie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co wyklucza uznanie ich za wydatki związane z działalnością opodatkowaną i uzasadnia odmowę prawa do odliczenia.
Odliczenie podatku VAT od wydatków gminy związanych z opracowaniem planu ogólnego nie jest możliwe, gdyż realizacja tego zadania ma charakter publicznoprawny, a gmina nie działa w tym zakresie jako podatnik VAT. Wydatki te nie są bezspornie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie planu ogólnego, będące częścią zadania publicznoprawnego, nie mogą stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nie wykazują bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z opracowaniem planu ogólnego, ponieważ działania związane z jego sporządzeniem stanowią realizację zadań własnych gminy, nie związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą, w tym czynnościami opodatkowanymi.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na sporządzenie planu ogólnego, gdyż wydatki te, realizowane w ramach obowiązku publicznoprawnego, nie mają związku z działalnością opodatkowaną i nie dają prawa do odliczenia podatku.
Sprzedaż działek niezabudowanych nr 1 i 2, zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczonych pod zabudowę usług turystyki i rekreacji, nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 2 ustawy o VAT; transakcje są zatem opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z opracowaniem planu ogólnego, gdyż działania te są realizacją zadań własnych w ramach sprawowanej funkcji władzy publicznej, nie mającej bezpośredniego ani pośredniego związku z działalnością opodatkowaną. Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wyklucza w tym przypadku status podatnika.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności te dotyczą realizacji zadań własnych o charakterze publicznoprawnym, nie związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek pośredni z działalnością gospodarczą jest niewystarczający do spełnienia warunków z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności związane z jego sporządzeniem są realizowane w ramach władztwa publicznego i nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Sprzedaż niezabudowanych działek przez Gminę podlega opodatkowaniu VAT, gdyż klasyfikują się one jako tereny budowlane, a warunki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie są spełnione.
Wpłaty do PPK, finansowane przez pracodawcę w związku z umowami zlecenia, stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, w którym przypada termin wypłaty wynagrodzenia, jeśli są dokonane w terminie określonym w ustawie o PPK.
Dostawa niezabudowanej działki podlega zwolnieniu z podatku VAT w zakresie terenów niezabudowanych innych niż budowlane, jak tereny zieleni urządzonej i wód powierzchniowych, lecz nie obejmuje części działki przeznaczonej na tereny ciągów pieszych. Zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie ma zastosowania do terenów uznanych za budowlane.
Dostawa nieruchomości gruntowej niezabudowanej, w części ograniczonej nieprzekraczalną linią zabudowy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jako grunt nie spełniający definicji terenu budowlanego.
Sprzedaż działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi działalności gospodarczej; jest zarządzaniem majątkiem prywatnym, co wyklucza kwalifikację sprzedającego jako podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.