Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Czynności wykonywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza ich opodatkowanie oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie własności oczyszczalni mieszkańcom nie jest odrębną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
W zakresie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane czynności nie stanowią działalności gospodarczej ani nie są związane z opodatkowaną aktywnością.
Gmina realizująca projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, finansowany w części ze środków publicznych i bez celów dochodowych, nie realizuje działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym projektem.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Usługi budowy oczyszczalni świadczone przez członka Grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy nie podlegają opodatkowaniu VAT, jednakże Grupa VAT nie może odliczyć podatku naliczonego z tytułu nakładów inwestycyjnych, jeśli inwestycja nie jest uznawana za działalność gospodarczą przynoszącą opodatkowane dochody.
Realizacja inwestycji przez Gminę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od związanych z nią wydatków.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Gmina realizująca inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, finansowaną w ramach zadań własnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, bowiem działalność ta nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, lecz ma charakter działań nieodpłatnych.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Gmina realizująca inwestycję w budowę przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci wodociągowej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż działania te stanowią zadanie własne gminy, niezwiązane z działalnością gospodarczą generującą czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Wpłaty mieszkańców tytułem partycypacji w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu VAT, a realizacja inwestycji przez gminę nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z ustawą o VAT. Gmina nie ma prawa do odliczeń VAT w związku z tą inwestycją.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków realizowana przez gminę w ramach zadań własnych nie stanowi działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, co skutkuje brakiem opodatkowania wpłat mieszkańców i otrzymanej dotacji oraz brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę sieci wodociągowej, ponieważ służy ona czynnościom opodatkowanym VAT, natomiast brak jest takiego prawa w odniesieniu do wydatków na przydomowe oczyszczalnie ścieków i sprzęt do realizacji zadań własnych, które nie są opodatkowane.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Czynności Gminy związane z wykorzystaniem majątku powstałego w ramach zadań publicznoprawnych o charakterze niekomercyjnym nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, a wydatki na te zadania nie dają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczoną.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.