Spółka dokonując płatności za należności licencyjne do spółki A, stosując certyfikat rezydencji i oświadczenie spółki B, może korzystać z obniżonej stawki podatkowej zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania; spółka B winna być wskazana w informacji IFT-2R jako rzeczywisty beneficjent.
Nieprzesłanie wymaganego przepisami prawa oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w ustawowym terminie skutkuje koniecznością dalszego opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem, pomimo złożenia zeznań rozliczających dochody na zasadach ogólnych w latach kolejnych.
Przychody lekarza specjalisty z działalności gospodarczej wykonywanej po zakończeniu rezydentury, różnej od wcześniejszych obowiązków służbowych, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli spełnione są wymogi formalne złożenia oświadczenia wyboru tej formy opodatkowania.
Dochody uzyskane w latach 2023 i 2024 podlegały opodatkowaniu podatkiem liniowym z uwagi na brak skutecznego oświadczenia o powrocie do opodatkowania według zasad ogólnych, a wybór dokonany dla 2022 r. nie mógł być automatycznie rozszerzony na lata następne.
Podatnik, który w roku 2021 nie dokonał formalnego zgłoszenia zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne ani nie udokumentował skutecznie tej zmiany, nie może być uznany za podatnika opodatkowanego według zasad ogólnych. Jednakże faktyczne wpłaty i deklaracje mogą w latach następnych świadczyć o zmianie formy, jeśli są dokonane zgodnie z terminem i zasadami przepisów podatkowych, z wyjątkiem
Polska spółka z o.o. ma prawo, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od dywidend dla swoich udziałowców będących polskimi rezydentami podatkowymi, przy założeniu posiadania przez nich odpowiedniego udziału i rezydencji. Zastrzeżono obowiązek uzyskania od wspólników pisemnego oświadczenia, zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.
Oświadczenie WH-OSC nie pozwala na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła dla dywidendy, jeżeli nieprawidłowo zidentyfikowano beneficjenta wypłacanych odsetek w ramach cash poolingu i przekroczono próg 2 000 000 zł.
Oświadczenie płatnika WH-OSC zgodnie z art. 26 ust. 7a ustawy o CIT nie może być składane przed faktycznym zaistnieniem zdarzenia podatkowego, jakim jest przekroczenie limitu kwoty wypłat, co skutkuje koniecznością wdrożenia art. 26 ust. 2e ustawy. Skuteczność takiego oświadczenia wymaga wiedzy posiadanej na dzień faktycznej wypłaty.
Złożenie oświadczenia WH-OSC, jako przesłanki wyłączającej mechanizm pay and refund, przed datą wypłaty dywidendy przekraczającej limit z art. 26 ust. 2e CIT, jest niezgodne z prawem. Płatnik musi dokonać oświadczenia po zaistnieniu zdarzeń określonych dla jego skuteczności.
Złożenie oświadczenia WH-OSC musi nastąpić po przekroczeniu limitu wypłat, nie wcześniej, aby było skuteczne, o czym mówi art. 26 ust. 7a CIT; wcześniejsze złożenie nie zwalnia z obowiązków zastosowania art. 26 ust. 2e CIT.
Wybór opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w formie podatku liniowego, dokonany przez podatnika po terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest skuteczny, nawet jeśli kolejne działania podatnika wykazują konsekwentne stosowanie tej formy rozliczeń.
Wpłata zaliczki na podatek dochodowy, dokonana w ustawowym terminie do 20 lutego 2025 r. i oznaczona symbolem PPE, stanowi skuteczne oświadczenie woli o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2025 r.
Opisanie wpłaty ryczałtu zawierającej w tytule przelewu symbol PIT-28 oraz terminowe dokonanie płatności dochowują wymogu pisemności oświadczenia o wyborze opodatkowania ryczałtem, co skutkuje prawem do kontynuacji tej formy w latach następnych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zleceniobiorca może być uznany za rezydenta podatkowego Polski w przypadku oświadczenia o posiadaniu centrum interesów życiowych w Polsce, co uprawnia wnioskodawcę do stosowania ogólnych zasad poboru zaliczek podatkowych.
Bank jest obowiązany do korekty informacji PIT-11 po cofnięciu przez podatników oświadczeń o zaniechaniu poboru podatku i żądaniu uwzględnienia zaniechania w innym kredycie, zgodnie z Rozporządzeniem z 11 marca 2022 r.
Wskazanie oznaczenia "PIT-5L" w tytule przelewu nie stanowi skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, jeżeli dokonanie zaliczki nastąpi po ustawowym terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.
Podatnik ma prawo do wyboru preferencji w postaci zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, poprzez korektę przychodów za zamknięty rok podatkowy i złożenie nowego oświadczenia dotyczącego aktualnego stanu faktycznego, pod warunkiem dokonania stosownych korekt podatkowych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów.
Prawidłowo opisany i dokonany w ustawowym terminie przelew zaliczki na podatek liniowy uznaje się za skuteczne pisemne zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania, co zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, jest skuteczne również na lata następne.
Wpłata zaliczki na podatek dochodowy z oznaczeniem PIT-5L w tytule przelewu, dokonana w przewidzianym terminie, stanowi skuteczne pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, upraszczając formalności związane ze zgłoszeniem wyboru tej formy opodatkowania.
Poręczenie kredytowe, udzielone przez podmiot powiązany bez wynagrodzenia, skutkuje obowiązkiem rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, a transakcja ta nie spełnia warunków rynkowych, gdyż racjonalny podmiot niezależny nie zgodziłby się na takie warunki bez ekwiwalentnej rekompensaty.
Oświadczenie woli dotyczące wyboru liniowej formy opodatkowania musi być złożone pisemnie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed upływem terminu wskazanego w przepisach, a sama wpłata nie zastępuje wymaganego oświadczenia.
Przelewy podatnika posiadające właściwy identyfikator oraz dokonane w prawnym terminie w świetle orzecznictwa NSA mogą stanowić skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania mimo braków formalnych w pierwotnych zgłoszeniach CEIDG.
Korekta oświadczenia WH-OSC w zakresie identyfikacji podatnika jako elementu formalnego nie jest dopuszczalna, a złożenie niepoprawnego oświadczenia uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT.
Wpłata zaliczek na podatek w wysokości zgodnej z podatkiem liniowym oraz późniejsze złożenie oświadczenia nie wystarczają do skutecznej zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy bez formalnego i terminowego zgłoszenia w urzędzie skarbowym oraz prawidłowego oznaczenia zaliczki.