Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów fundacji rodzinnej z tytułu wynajmu nieruchomości, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, ma zastosowanie tylko w przypadku podmiotów niepowiązanych. Dochody z wynajmu dla podmiotów powiązanych podlegają opodatkowaniu standardową stawką 19%.
Najem nieruchomości, z uwagi na charakter ciągły oraz zarobkowy, nawet przy braku formalnej rejestracji działalności gospodarczej, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, kwalifikując wynajmującego jako podatnika VAT.
Czynsz za najem lokalu wyłącznie na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z VAT, w odróżnieniu od opłat wspólnotowych, które traktowane są jako elementy usługi najmu i nie podlegają zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia.
Usługa wynajmu budynków mieszkalnych na rzecz powiatu, który ich nie wykorzystuje na własne cele mieszkaniowe, nie spełnia warunków dla zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.
W zryczałtowanym podatku dochodowym przychodem z najmu okazjonalnego jest wyłącznie czynsz najmu; wpłaty najemcy na media i opłaty administracyjne, gdy wynajmujący jest pośrednikiem, nie stanowią jego przysporzenia majątkowego i nie podlegają opodatkowaniu.
Podstawę opodatkowania przychodów z najmu stanowi czynsz najmu określony w umowie, a nie opłaty administracyjne czy koszty mediów. Wynajmujący jako pośrednik w ich poborze nie uzyskuje przysporzenia majątkowego, co wyłącza te opłaty z opodatkowanych przychodów.
Przychody z prywatnego najmu nieruchomości, niesprowadzane w ramach działalności gospodarczej, są wliczane do limitu 200 000 zł określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nieuprawniają do zwolnienia podmiotowego z VAT.
Wynajem Lokali I stanowi dla Wnioskodawczyni przychód kwalifikowalny jako 'najem prywatny', zatem, w przypadku braku oświadczenia małżonków, opodatkowane jest po 50% przychodu z tego źródła na każdego z małżonków. W odniesieniu do Lokali II, jako majątku osobistego męża, przychody podlegają opodatkowaniu wyłącznie przez właściciela zgodnie z regułami majątku odrębnego.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Wycofanie lokalu z działalności gospodarczej na cele najmu prywatnego nie jest traktowane jako nieodpłatne przekazanie towarów podlegających opodatkowaniu, ale wymaga korekty VAT, jeśli działalność zmienia się na zwolnioną z VAT, zgodnie z art. 7 ust. 2 oraz art. 91 ust. 7d ustawy o VAT.
Świadczenie usług najmu nieruchomości mieszkalnych i komercyjnych wyczerpuje definicję działalności gospodarczej na gruncie art. 15 ustawy o VAT, obligując podatnika do sumowania przychodów w celu określenia przekroczenia progu zwolnienia podmiotowego. Po przekroczeniu limitu 200,000 zł, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, podatnik traci zwolnienie i jest obowiązany do rejestracji jako czynny podatnik
Usługi najmu pokoi przez parafię sklasyfikowane w PKWiU 55.90.19.0 jako usługi związane z zakwaterowaniem nie korzystają ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Nabycie usług pośrednictwa w najmie krótkoterminowym przez osobę nienależącą do zarejestrowanych podatników VAT, działającą jako usługobiorca w ramach importu usług, skutkuje obowiązkiem rozliczenia podatku VAT według mechanizmu "reverse charge", z uwzględnieniem zobowiązania do składania deklaracji VAT-9M.
Sprzedaż lokalu użytkowego, oddanego wcześniej do najmu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ od daty pierwszego zasiedlenia upłynął okres przekraczający dwa lata.
Usługi wynajmu mieszkań wspomaganych, obejmujące dodatkowe świadczenia na rzecz mieszkańców, nie spełniają warunków wyłącznego wykorzystania na cele mieszkaniowe, eliminując tym samym możliwość zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Brak obowiązku wliczania do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy wartości sprzedaży usług najmu nieruchomości prywatnych.
Uznanie, najmu nieruchomości za prowadzenie działalności gospodarczej oraz wliczania kwoty sprzedaży z tytułu tych usług do wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz sposobu obliczania kwoty limitu i możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy.
Prawo do odliczania podatku VAT według udziału procentowego w związku z rozpoczętą inwestycją budowy budynku mieszkalnego w części przeznaczonego pod działalność opodatkowaną podatkiem VAT oraz obowiązek rejestracji jako podatnik podatku VAT czynny w związku z najmem mieszkań na cele mieszkalne.
Zwolnienie usług najmu lokali mieszkalnych oraz dostawy lokali mieszkalnych oraz prawo do częściowego odliczenia podatku VAT.
Brak obowiązku rozliczenia podatku z tytułu najmu krótkoterminowego oraz obowiązku rozliczenia importu usług.
Opodatkowanie podatkiem VAT wycofania mieszkania z majątku firmowego do majątku prywatnego. Obowiązek korekty podatku VAT odliczonego od wydatków poniesionych na remont. Skutki podatkowe sprzedaży mieszkania.