Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działania nieopodatkowanego podatkiem VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków związanych z montażem automatycznej toalety kontenerowej, wykorzystywanej do czynności opodatkowanych VAT, zaś brak tego prawa przysługuje od innych wydatków dotyczących inwestycji publicznych nieodpłatnie udostępnianych.
Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową nie stanowi przychodu zakładu, zatem nie rodzi obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem nie prowadzi do rzeczywistego przysporzenia majątkowego.
Dochody osiągane w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania, o ile są związane z działalnością wynikającą z tego zezwolenia.
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Podwyższenie kapitału zakładowego przez wspólnika na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie stanowi przychodu podatkowego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gwarantując tym samym neutralność podatkową dla tej operacji.
Gmina jako podatnik VAT ma prawo, w oparciu o art. 86 i art. 90 ustawy VAT, do częściowego odliczenia podatku należnego o naliczony, stosując proporcje dla jednostek organizacyjnych, dla wydatków choćby częściowo związanych z działalnością opodatkowaną, z wykluczeniem pełnego odliczenia, gdy wykorzystanie dotyczy działań nieobjętych opodatkowaniem.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki ponoszone na zakup towarów i usług służą realizacji zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak w przypadku nieodpłatnego transportu zbiorowego.
Podatnikowi VAT przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od inwestycji, gdy budynek służy wyłącznie opodatkowanej działalności, zgodnie z wymogami art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nabywane lub wytworzone środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności opodatkowanej, lecz służą realizacji zadań publicznych, co wyłącza organ samorządu z kategorii podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Miasto nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu Rozwoju Miast, gdyż działania te są nieopodatkowane i mieszczą się w ramach zadań publicznoprawnych, wyłączających Miasto z kategorii podatnika VAT.
Świadczenia wynikające z polecenia przy umowie darowizny pieniężnej, obejmujące działania informacyjno-promocyjne, stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Dostawa nieruchomości gruntowej niezabudowanej, w części ograniczonej nieprzekraczalną linią zabudowy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jako grunt nie spełniający definicji terenu budowlanego.
Gmina X, realizując zadania własne w ramach budowy trasy rowerowej, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, gdyż inwestycja nie jest związana z działalnością opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dostawa działki nr 1 przez Miasto jako czynnego podatnika VAT nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, ponieważ działka została uznana za grunt zabudowany w rozumieniu regulacji podatkowych, mimo braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz posadowionych na niej urządzeń przesyłowych należących do podmiotu trzeciego.
Miasto, jako podatnik, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na instalacje fotowoltaiczne proporcjonalnie do zakresu wykorzystywania budynków do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zasady odliczenia są regulowane przez prewspółczynnik obliczany dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, a brak działalności opodatkowanej wyklucza takie prawo.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na projekty związane z instalacjami fotowoltaicznymi na budynkach, o ile te są używane do działalności opodatkowanej, co wyznacza prewspółczynnik, natomiast odliczenie nie przysługuje, gdy budynki są używane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Miasto i Gmina realizująca projekt dofinansowany z funduszy publicznych nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony, jeżeli projekt nie generuje dochodów z czynności opodatkowanych VAT, a wynikające z projektowanej infrastruktury czynności nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy działania realizowane w ramach projektu finansowanego z WFOŚiGW nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Działania te traktowane są jako realizacja zadań publicznych, co wyklucza Miasto z kategorii podatników, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Wniesienie przez Miasto aportu w postaci infrastruktury kanalizacji deszczowej do spółki komunalnej jest czynnością cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Miasto działa jako podatnik, a nie jako organ władzy publicznej.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z wydatków na zadania pozostające poza zakresem opodatkowania lub zwolnione, realizowane jako zadania własne w ramach ustawowych zadań publicznoprawnych.