Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Czynsz za najem lokalu wyłącznie na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z VAT, w odróżnieniu od opłat wspólnotowych, które traktowane są jako elementy usługi najmu i nie podlegają zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia.
Amortyzacja części mieszkalnej lokalu wykorzystywanej do działalności gospodarczej nie jest dopuszczalna, natomiast wydatki na software i sprzęt mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.
W zryczałtowanym podatku dochodowym przychodem z najmu okazjonalnego jest wyłącznie czynsz najmu; wpłaty najemcy na media i opłaty administracyjne, gdy wynajmujący jest pośrednikiem, nie stanowią jego przysporzenia majątkowego i nie podlegają opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ustawy o PIT, wydatki na media i odsetki od kredytu hipotecznego związane z nieruchomością wykorzystywaną częściowo na działalność gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, proporcjonalnie do jej powierzchni użytkowej przeznaczonej na tę działalność, pod warunkiem właściwego udokumentowania.
Refakturowanie kosztów mediów przez Samorządowy Zakład Budżetowy Gminy na rzecz najemców lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwych stawek, nawet jeśli usługi te są nabywane od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Wynajem pomieszczeń i refakturowanie mediów przez Zakład Karny na podstawie umów cywilnoprawnych wypełnia znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wymuszając na podmiocie status czynnego podatnika VAT, niezależnie od celu czy publicznego charakteru generowanych przychodów.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wyłącznie podatnikowi, którego dane są szczegółowo wskazane na fakturze jako nabywcy towarów lub usług. Faktura wystawiona na inny podmiot uniemożliwia odliczenie tego podatku niezależnie od wspólności majątkowej małżeńskiej i wykorzystania zakupów do czynności opodatkowanych.
Sprzedaż działki niezabudowanej przez osobę fizyczną, działającą w sferze majątku prywatnego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli brak jest przesłanek świadczących o aktywnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Opłaty eksploatacyjne i za media przed nabyciem lokalu podlegają opodatkowaniu VAT, z wyjątkiem opłat za media dla lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, które są zwolnione z VAT zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia o zwolnieniach z VAT, także gdy są udostępniane osobom trzecim.
Gmina, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną z zastosowaniem proporcji, gdy istnieje związek z czynnościami opodatkowanymi. Nieodpłatne użyczenie budynku OSP nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast dostarczanie mediów za opłatą zryczałtowaną stanowi czynność opodatkowaną, wymagającą udokumentowania
Uznaje się, że montaż instalacji fotowoltaicznej jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej VAT. Nieodpłatne użyczenie budynku na rzecz OSP nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Odpłatność za media uznaje się za czynność opodatkowaną VAT, wymagającą fakturowania.
Odsprzedaż mediów (energia cieplna, woda, ścieki) przez gminę działającą jako właściciel lokali mieszkalnych na rzecz najemców tychże lokali wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkalne, kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT na mocy § 3 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. Zwolnienie dotyczy opłat niezależnych od właściciela, zdefiniowanych w ustawie o ochronie
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia mediów wykorzystywanych częściowo w działalności gospodarczej przysługuje tylko w zakresie, w jakim są udokumentowane fakturami zawierającymi dane umożliwiające powiązanie z działalnością opodatkowaną, natomiast brak faktur związanych z czynszem wyklucza możliwość odliczenia VAT.
W przypadku refakturowania kosztów mediów na najemców, świadczenia takie jak dostawa paliwa gazowego i energii elektrycznej stanowią niezależne usługi od najmu lokalu, wymagającym zastosowania właściwej stawki VAT. Spółka, nabywając media na warstrunek odsprzedaży, ma prawo do odliczenia VAT zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.
W przypadku najmu prywatnego, przychodem opodatkowanym wynajmującego jest wyłącznie czynsz ustalony w umowie, nie zaś opłaty eksploatacyjne ponoszone przez najemcę, które nie stanowią przysporzenia majątkowego dla wynajmującego.
W przypadku wynajmu nieruchomości, opłaty za media mogą być traktowane jako osobne świadczenia podlegające odrębnemu opodatkowaniu VAT, o ile są rozliczane według zużycia, natomiast koszty wywozu śmieci stanowią integralną część usługi najmu i podlegają opodatkowaniu zasadami najmu, zobowiązując właściciela do ponoszenia opłat.
Przychody z tytułu opłat za media związane z działalnością najmu nieruchomości, rozliczane w formie refaktur, stanowią przychód z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Refakturowane opłaty za media przez wynajmującego, rozliczane jako zwrot kosztów, stanowią jego przychód podatkowy z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Brak obowiązku wliczania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, sprzedaży mediów do lokali mieszalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Brak uznania Wnioskodawców za podatników podatku VAT w związku z planowaną sprzedażą działek.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem mediów na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy.
Prawidłowość dokumentowania przenoszonych na najemców opłat eksploatacyjnych.
Uznanie za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działek.