Usługi wynajmu miejsc postojowych uznane są za usługi parkingowe, co skutkuje brakiem prawa do zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, z wyjątkiem okresu do końca marca 2026, uwzględniając przepisy przejściowe rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r.
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym oraz dostawa na rzecz pracowników spółki mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o ile spełniane są warunki zwolnienia, jednakże posiadanie kasy fiskalnej w przypadku wyłącznej sprzedaży zwolnionej z ewidencji jest nieuzasadnione.
Obowiązek ewidencjonowania wpłat na kasie rejestrującej powstaje z chwilą uznania płatności na rachunku podatnika, gdy wpłaty dokonywane są z góry na poczet wyraźnie określonych usług medycznych, nawet jeżeli usługa może być odwołana.
Podatnicy stosujący procedurę OSS mogą zastąpić paragon fiskalny dowodem zapłaty, rezygnując z kasy rejestrującej, pod warunkiem stosowania faktur z odpowiednią stawką VAT kraju nabywcy w transakcjach B2C na terenie Unii Europejskiej.
Za datę powstania przychodu z tytułu sprzedaży voucherów podarunkowych na masaże, zarejestrowanych na kasie fiskalnej, uważa się dzień pobrania wpłaty, co należy stosować konsekwentnie przez cały rok podatkowy.
Stosowanie paragonów niefiskalnych w celach testowych, bez finalizacji transakcji i wydruku fiskalnego, nie narusza przepisów ewidencyjnych i nie wymaga ich ujmowania w ewidencjach korekt. Dokumenty te nie wpływają na obrót ani na należności podatkowe.
Usługi związane z wynajmem pojazdu takie jak administracja przeglądami, naprawy, assistance i inne nie tworzą jednolitego świadczenia kompleksowego w rozumieniu ustawy o VAT, tym samym wymagają ewidencji zgodnie z indywidualnymi wymogami prawnymi, o ile nie zachodzą konkretne przesłanki zwolnienia, podczas gdy usługi związane z kartą paliwową oraz abonament radiowy mogą być traktowane jako jedno świadczenie
Jednoosobowa spółka z o.o., powstała z przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, jest uprawniona do dalszego używania kas fiskalnych tej działalności oraz ponownej fiskalizacji ich na nowy NIP spółki, zgodnie z zasadą sukcesji uniwersalnej i przepisami ustawy o VAT.
Wnioskodawca prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług edukacji artystycznej może skorzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu poprzez kasy fiskalne w zakresie usług na rzecz osób fizycznych, realizowanego przy spełnieniu warunków płatności oraz klasyfikacji PKWiU określonych w obowiązujących przepisach do końca 2027 roku.
Wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeżeli spełnia kryteria racjonalności i celowości w kontekście prowadzonej działalności, a jego poniesienie pozostaje w związku przyczynowym z generowaniem przychodów przez podatnika.
Spółka, świadcząc usługi wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, chyba że spełni wymagane warunki rozporządzeniowe. Odliczenie VAT nie obejmuje usług gastronomicznych z uwagi na wyłączenia ustawowe.
Od 1 stycznia 2027 r. przedsiębiorcy zobowiązani będą wystawiać faktury ustrukturyzowane w KSeF dla sprzedaży rejestrowanej kasami fiskalnymi, z identykacją nabywcy za pomocą numeru podatkowego, co nie wpłynie na wysokość raportowanego podatku należnego. Faktury te będą dokumentowane z oznaczeniem "FP".
Podatnik, stosujący kasy on-line, ma prawo archiwizować i przechowywać raporty fiskalne dobowo wyłącznie elektronicznie, pod warunkiem zapewnienia ich integralności, autentyczności i czytelności, oraz dostępności dla organów skarbowych.
Sprzedaż anten, modemów i routerów nie stanowi elementu świadczenia kompleksowego w kontekście dostępu do Internetu i telewizji satelitarnej przez Spółkę, co nakłada obowiązek ewidencjonowania ich sprzedaży na kasie fiskalnej odrębnie od świadczonej usługi głównej.
Usługi wynajmu miejsc postojowych świadczone przez spółdzielnię mieszkaniową stanowią usługi parkingu samochodów, co zobowiązuje do ewidencjonowania przy użyciu kas fiskalnych od 1 kwietnia 2026 r. Zastosowanie znajduje § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia takiej ewidencji.
Działalność polegająca na świadczeniu usług rekreacyjnych w postaci możliwości strzelania za opłatą w obwoźnej strzelnicy wymaga prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, gdyż wchodzi w zakres usług związanych z parkami rozrywki, które podlegają obowiązkowi ewidencjonowania zgodnie z przepisami art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opłaty dodatkowe związane z nieuregulowaniem należności parkingowej zawierają w sobie znamiona świadczenia usług, przez co stanowią wynagrodzenie opodatkowane VAT, pomimo iż ich charakter jest zbliżony do kar umownych.
Sprzedaż towarów przez wnioskodawcę w ramach modelu dropshippingowego stanowi odpłatną dostawę, lecz nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. W konsekwencji wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur ani ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Nie istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług diagnostyki komputerowej błędów samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile roczny obrót nie przekracza 20 000 zł, a usługi te nie są objęte wyłączeniem w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Sprzedaż internetowa prowadzona wyłącznie w formie wysyłkowej i dokumentowana zgodnie z przepisami korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, nawet przy równoległej sprzedaży mobilnej z rejestracją fiskalną, o ile ewidencje są rozdzielne.
Zajęcia artystyczne podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencji kasowej na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia, jeśli spełniają warunki edukacji artystycznej. Należy uwzględniać wszystkie formy płatności w limicie 20 000 zł dla zwolnienia z kas rejestrujących.
Bon przedpłacony na towary jest bonem różnego przeznaczenia (MPV), skutkującym powstaniem obowiązku podatkowego dopiero w momencie dostawy towaru; transfer bonu MPV pozostaje neutralny podatkowo w VAT.
W przypadku, gdy suma bonusów przewyższa należną prowizję za usługi pośrednictwa przez platformy, traktowanie jej jako podatku naliczonego nie jest uzasadnione; bonusy te są rabatami obniżającymi podstawę opodatkowania, co zgodnie z art. 29a ustawy VAT wyklucza odliczenie podatku przez beneficjenta.
Brak podpisu nabywcy na protokole zwrotu przy dokonywaniu zwrotów towarów w kasach samoobsługowych i tradycyjnych, mimo możliwości uzyskania takiego podpisu, uniemożliwia korektę podstawy opodatkowania VAT zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia o kasach, co wpływa na zidentyfikowanie konkretnej sprzedaży i egzemlparza towaru.