Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Czynności wykonywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza ich opodatkowanie oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie własności oczyszczalni mieszkańcom nie jest odrębną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.
Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów, w ramach projektu finansowanego przez NCBiR, na rzecz Skarbu Państwa nie stanowi czynności podlegającej VAT z uwagi na brak odpłatności, gdyż wynagrodzenie jest zawarte w dotacji, co oznacza brak związku dotacji z ceną świadczenia.
Dotacja oświatowa przyznana na wynagrodzenie organu prowadzącego przedszkole, stanowi przychód z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Dotacje na przedsięwzięcia termomodernizacyjne, otrzymane ze środków funduszy ochrony środowiska, są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Dotacja otrzymana przez Instytut na realizację projektu edukacyjnego nie stanowiła wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, jako że nie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie uzasadniała prawa do odliczenia podatku naliczonego na zakupach związanych z projektem.
Gminie, realizującej zadanie własne dotyczące budowy infrastruktury drogowej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Dotacja przyznana na realizację tego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, ponieważ nie wpływa bezpośrednio na cenę żadnych dostarczonych towarów lub usług.
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na realizację projektu nie stanowi wynagrodzenia podlegającego VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostarczanych towarów lub usług. Instytut nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego za rok 2021, lecz zachował to prawo dla lat 2019-2020 jako działania przygotowawcze.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Nieodpłatne przeniesienie autorskich praw majątkowych oraz praw własności przemysłowej na rzecz Skarbu Państwa w ramach finansowania przez NCBiR stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające VAT, gdyż dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę tych usług.
Dotacja (grant) otrzymana przez Fundację korzysta ze zwolnienia z VAT tylko w tym zakresie, w jakim wiąże się z usługami opłaconymi środkami publicznymi w co najmniej 70%. Takie częściowe zwolnienie musi być zidentyfikowane indywidualnie dla uczestników konferencji, czego nie spełnia samo przekroczenie progu przez łączne finansowanie przedsięwzięcia.
Czynności podejmowane przez Gminę, jako realizacja zadań własnych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem budowy oczyszczalni ścieków.
Dofinansowanie projektu finansowego z funduszy unijnych, nie wpływając bezpośrednio na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony od zakupów związanych z takim projektem.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na pokrycie kosztów projektu nie stanowi wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczeń usługi, a jedynie pokrywa poniesione koszty realizacji projektu.
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT powstaje w momencie wpływu dotacji na dedykowany rachunek bankowy dotacyjny, niezależnie od późniejszego transferu środków na rachunek bieżący podmiotu wnioskodawcy.
Działania gminy związane z realizacją Inwestycji POŚ nie stanowią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a wpłaty mieszkańców i środki z PROW nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie nabywa prawa do odliczenia VAT naliczonego związku z inwestycją.