Dopłaty wnoszone przez Gminę na pokrycie strat bilansowych Spółki związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi, stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi i jako takie wchodzą w zakres podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT.
Dopłata wniesiona przez gminę na pokrycie straty spółki z tytułu świadczenia usług wodociągowych i budowlanych stanowi element podstawy opodatkowania VAT jako składnik wynagrodzenia za te usługi, zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dopłaty wniesione przez wspólnika spółki na pokrycie strat związanych z działalnością dostarczania wody i odprowadzania ścieków, bez względu na brak wpływu na taryfy, stanowią element podstawy opodatkowania VAT, jako bezpośrednio związane z ceną świadczonych usług.
Premia kogeneracyjna, jako dopłata do energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, nie kwalifikuje się jako dotacja na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i tym samym nie jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Środki uzyskane jako inkasent na mocy Spec Ustawy i przekazywane do Skarbu Państwa nie stanowią przychodu podatkowego na gruncie CIT z uwagi na brak charakteru definitywnego i trwałego wzrostu aktywów Spółki.
Środki pobrane i przekazane przez Spółkę do Zarządcy Rozliczeń w związku z realizacją Obowiązku 1 nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z uwagi na brak definitywnego przysporzenia majątkowego dla Podatnika.
Środki pieniężne pobierane jako nienależna pomoc publiczna i następnie przekazywane przez Spółkę do Zarządcy Rozliczeń, w procesie realizacji obowiązków wynikających z ustawy o bonie energetycznym, nie stanowią przychodu podatkowego na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z uwagi na brak trwałego przysporzenia majątkowego.
Środki finansowe pobierane przez Podatnika w związku z realizacją obowiązku zwrotu nieuprawnionej pomocy publicznej do Zarządcy Rozliczeń nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na brak definitywnego przysporzenia majątkowego po stronie Podatnika.
Otrzymana dopłata do oprocentowania kredytu inwestycyjnego, pomimo że stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy spełnia łącznie określone w nim przesłanki.
Zwrot nieoprocentowanych dopłat przez spółkę dokonywany w nominalnej wysokości nie stanowi ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT i nie podlega opodatkowaniu estońskim CIT.
Dofinansowanie z UE otrzymane przez koordynatora projektu unijnego nie stanowi wynagrodzenia za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, gdyż nie występuje bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług.
Kwota nadpłaty otrzymana przez Gminę z tytułu różnicy wartości nieruchomości stanowi część podstawy opodatkowania dostawy nieruchomości z 2007 roku, podlegając opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże obowiązek podatkowy związany z tą czynnością uległ przedawnieniu i nie może być uwzględniony w bieżących rozliczeniach podatkowych Gminy.
Dopłaty do oprocentowania preferencyjnej pożyczki inwestycyjnej, finansowane z funduszy wspólnotowych, są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., pod warunkiem, że środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy unijnej realizującej cel programu.
Dział spadku pomiędzy spadkobiercami, obejmujący nieruchomości nabyte jako współspadkobiercy małżonków, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdy towarzyszą mu spłaty lub dopłaty, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Zwrot nieoprocentowanych dopłat wniesionych na rzecz spółki, realizowany w wartości nominalnej, niezależnie od tożsamości wspólnika dokonującego dopłaty, nie stanowi ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT i nie powoduje obowiązku zapłaty estońskiego CIT.
Dopłaty wniesione do spółki w trybie art. 177 KSH na sfinansowanie nieruchomości nie powodują powstania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT, jako że stanowią neutralne podatkowo przysporzenie, co potwierdza art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT.
Zamiana działek gruntowych uznana za podlegającą opodatkowaniu VAT, wyklucza zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, przy jednoczesnym ustaleniu podstawy opodatkowania jako wartości rynkowej działek brutto pomniejszonej o kwotę VAT.
Odsetki od kredytu, których spłata jest dokonywana przez ARiMR, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty przez ARiMR, o ile odsetki te są związane z działalnością gospodarczą i nie podlegają wyłączeniom określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W wyniku działu spadku uznaje się za odpłatne nabycie, z dopłatami mającymi charakter ekwiwalentny, co nie rodzi obowiązku podatkowego, o ile nie następuje wzrost wartości przypadającego spadkobiercy majątku ponad przypisany mu udział.
Dopłaty do ceny odprowadzania ścieków, będące czynnością wewnętrzną Gminy, nie stanowią elementu podstawy opodatkowania podatkiem VAT i nie wpływają na prawo do odliczenia podatku naliczonego metrażowym prewspółczynnikiem. Nie zmniejszają dochodów przy kalkulacji prewspółczynnika Urzędu i nie wymagają wykazania na fakturze VAT.
Dopłata do oprocentowania kredytu, otrzymana jako forma pomocy de minimis z środków zagranicznych, korzysta ze zwolnienia z PIT na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy PIT, o ile spełnia przesłanki dotyczące źródła i celu pomocy; kosztów odsetek pokrytych dopłatą nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT przychodu z tytułu pomocy publicznej otrzymanej przez Spółkę od NFOŚiGW w ramach programu „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”.