Opłata Operacyjna stosowana do wyrównania rentowności między podmiotami powiązanymi stanowi korektę cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie podlegającą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce.
Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Jeżeli jedna z powiązanych spółek poniosła stratę podatkową w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną, obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dotyczy wyłącznie transakcji z tym podmiotem. Zwolnienia wynikające z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT nie obejmują tych transakcji.
Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, przewidziane w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, nie ma zastosowania, jeżeli pomiędzy spółką a jej jedynym udziałowcem, jednostką samorządu terytorialnego, istnieją nie tylko powiązania kapitałowe, ale także powiązania osobowe związane z obecnością przedstawicieli gminy w organach spółki.
Transakcje między podmiotami powiązanymi uczestniczącymi w konsorcjum do przetargu nieograniczonego nie są zwolnione z obowiązku dokumentacji cen transferowych, mimo ustalenia ceny w trybie przetargu publicznego. Wartość przekraczająca 2 mln zł rocznie wymaga dokumentacji zgodnie z art. 11k ustawy o CIT.
Status mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy dla celów art. 11q ust. 3a pkt 1 ustawy o CIT ustala się wyłącznie na podstawie danych podatnika sporządzającego dokumentację cen transferowych, bez uwzględnienia danych podmiotów powiązanych. Jednocześnie, status powinien być określany na podstawie wyników z ostatniego roku podatkowego, wbrew stanowisku o wyłącznym odniesieniu do roku obowiązku
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Korekty cen transferowych dokonane przez podatnika po zakończeniu roku podatkowego, w efekcie weryfikacji pierwotnie ustalonej ceny w transakcjach kontrolowanych, stanowią korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, o ile spełnione są określone w nim warunki obejmujące zgłoszenie tej zmiany i potwierdzenie ich zgodności z warunkami rynkowymi.
Podmiot, w którym Skarb Państwa posiada pośrednio co najmniej 25% udziałów, jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, z art. 11n pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet gdy powiązanie jest pośrednie.
Przy korektach cen transferowych wynikających z transakcji kontrolowanych, zmiany należy przypisywać do okresu, dla którego te transakcje były pierwotnie rozliczane. Korekta in minus wymaga posiadania oświadczenia od podmiotu powiązanego o równoważnej korekcie, co uniemożliwia jednostronne jej przeprowadzenie.
Odsetki oraz opłaty ponoszone w ramach systemu cash poolingu stanowią koszty finansowania dłużnego podlegające ograniczeniom z art. 15c ustawy CIT; nie podlegają jednak wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym, o ile występują dodatkowe powiązania kapitałowe. Przekazywane środki pieniężne są podatkowo neutralne.
Podmiot powiązany nie jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, o ile powiązania z innymi podmiotami nie wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa, lecz obejmują inne rodzaje powiązań kapitałowych.
Spółka przejmująca, działająca metodą łączenia udziałów, może korzystać ze Zwolnienia 11n dla transakcji przejęcia, bazując na rocznych wynikach finansowych oraz podatkowych bez konieczności sporządzania dokumentacji osobno dla każdego przejętego podmiotu.
Korekta cen transferowych dokonana po zakończeniu roku podatkowego w celu dostosowania rentowności do poziomu rynkowego, zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, stanowi prawnie akceptowalną korektę cen transferowych, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek ustawowych.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku podatkowego, w kontekście weryfikacji cen transferowych poprzez outcome testing, stanowią korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek z pkt 1 oraz 3-4 tego przepisu.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku, polegające na rekalkulacji na podstawie rzeczywistych kosztów i dochodowości za rok podatkowy są uznawane za roczne korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek tego przepisu.
Gmina nie może skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, jeżeli powiązania pomiędzy gminą a spółkami są oparte zarówno na powiązaniach kapitałowych, jak i osobowych.
Spółka może skorzystać z wyłączenia obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT dla transakcji dokonanych do 1 stycznia 2026 r., pod warunkiem nieuzyskania dochodów kwalifikowanych. Po tej dacie, posiadanie decyzji o wsparciu skutkuje obligatoryjnością zwolnienia, co wyłącza możliwość skorzystania z powyższego wyłączenia.
Wynagrodzenie Docelowe otrzymywane przez spółkę polską od holenderskiej, oparte na marży od kosztów bez bezpośredniego związku z usługami określonymi umownie, pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.
Korekta rentowności pomiędzy podmiotami powiązanymi, realizowana poprzez dostosowanie ogólnego poziomu zysku bez wpływu na jednostkowe ceny towarów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie wymaga dokumentowania przy użyciu faktur.
Umowa cash-poolingu, jako mechanizm zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej, nie generuje przychodów ani kosztów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dziennych transferów sald, natomiast naliczone odsetki uznaje się za koszty lub przychody. Obowiązek dokumentacji cen transferowych powstaje po przekroczeniu progów ustawowych.
Podmioty powiązane, ustalające cenę transakcji na podstawie taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE, nie są zobowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11b pkt 1 ustawy o CIT.
Podmioty powiązane mają obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji poręczenia w każdym roku, gdy suma gwarancyjna przekracza próg 10 000 000 zł. Oświadczenie o rynkowym charakterze cen jest możliwe do złożenia, jeśli przychód został wykazany zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
Korekty dochodowości dokonane między podmiotami powiązanymi nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie spełniają przesłanek dostawy towarów ani świadczenia usług. Wydatki związane z działalnością operacyjną i korektą nie wymagają stosowania proporcji przy odliczeniu VAT, gdyż są związane z działalnością gospodarczą.