Odsetki od terminowych lokat bankowych, będące wynikiem operacji finansowych, nie mogą być uznane za przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, co wyklucza możliwość korzystania z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nawet gdy środki te są przeznaczone na cele związane z mieszkaniami.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, prowadząc działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej, ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną, pod warunkiem stosowania odpowiedniego prewspółczynnika określonego w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania w ramach działalności publicznoprawnej, nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonywanie czynności wyłącznie niepodlegających opodatkowaniu VAT skutkuje brakiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Środki pieniężne otrzymane jako Kindergeld od byłego małżonka niemieckiego obywatelstwa, wypłacone przez niemieckie instytucje, stanowią przychód opodatkowany w Polsce jako przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, nie korzystając z zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 tej ustawy.
Wynagrodzenie zmienne i niezmienne z umowy o pożyczce, które nie jest zależne od dochodu pożyczkobiorcy, lecz od samego wykonania transakcji, kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, umożliwiając zastosowanie obniżonej stawki 9% CIT. Wynagrodzenie nie jest przychodem z zysków kapitałowych.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT, jeśli zakupione towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, lecz realizują wyłącznie zadania publiczne, niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Koszty odsetek i prowizji od kredytów na finansowanie/refinansowanie udziałów w spółce Y należy alokować jako koszty działalności operacyjnej, jeśli zwiększają przychody z działalności gospodarczej, a nie z zysków kapitałowych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Zwrot świadczenia głównego oraz kosztów procesu otrzymane przez kredytobiorców w drodze ugody z bankiem nie stanowią ich przychodu podatkowego, a odsetki od tych kwot są zwolnione z opodatkowania, jeśli są naliczane od zwrotu niepowodującego przysporzenia podatkowego.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Premia kogeneracyjna, jako dopłata do energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, nie kwalifikuje się jako dotacja na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i tym samym nie jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją w instalację fotowoltaiczną, pod warunkiem przyporządkowania wydatków do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Instalacja fotowoltaiczna i pompa ciepła na budynku publicznym, nie stanowiące związku z działalnością gospodarczą Gminy i nie generujące czynności opodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia VAT poniesionego na ich realizację, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż udziału we współwłasności nieruchomości po upływie 5 lat od nabycia na mocy umowy dożywocia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, gdyż nie spełnia przesłanek zarobkowego i zorganizowanego charakteru, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przychody z transakcji na rynku Forex i CFD, nawet jako jedyne źródło dochodu, stanowią przychody z kapitałów pieniężnych i podlegają opodatkowaniu jako takie, przy użyciu NIP-u, niezależnie od zawieszenia działalności gospodarczej.
Przy kalkulacji wskaźnika dochodowości, na podstawie art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, uwzględnia się całość dochodów, w tym zwolnionych z opodatkowania, co odzwierciedla pełną efektywność ekonomiczną przedsiębiorstwa i odpowiada celowi regulacji.
Faktura VAT dokumentująca sprzedaż energii elektrycznej przez prosumenta musi być wystawiona na bieżąco, z chwilą powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od modelu rozliczeniowego Net-billingu, w terminie wynikającym z upływu terminu płatności za dostawę energii.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na termomodernizację budynku gimnastycznej sali szkolnej, mając za to prawo do takiego odliczenia w odniesieniu do instalacji fotowoltaicznej, z zastosowaniem odpowiedniej proporcji odliczenia. Odliczenia należy skorygować rocznie w okresie 5 lat.
Gmina jako prosument energii odnawialnej ma prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną, gdyż jej wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej kwalifikuje się jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Brak prawa do odliczenia VAT od pozostałych wydatków, gdy są wykorzystywane jedynie do czynności nieopodatkowanych.
Jednostkom samorządu terytorialnego, takim jak gminy, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków związanych z działalnością opodatkowaną, jeśli takie wydatki można przyporządkować do czynności podlegających opodatkowaniu, np. sprzedaż energii elektrycznej. W przypadku mieszanego wykorzystania towarów, zastosowanie znajdzie odpowiednia proporcja, o ile przypisanie nie jest możliwe
Opłacenie przez Ubezpieczającego na rzecz prokurenta składek na ubezpieczenie na życie stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, gdyż niesie za sobą przysporzenie majątkowe w postaci ochrony ubezpieczeniowej, nawet bez bezpośrednich korzyści finansowych w danym momencie.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami projektu, o ile nie zdoła wykazać związków z działalnością opodatkowaną. Część projektu, dotycząca paneli fotowoltaicznych, może dawać prawo do odliczenia, jeśli wydatki mogą być przypisane do czynności opodatkowanych.
Montaż instalacji fotowoltaicznej oraz sprzedaż energii jako prosument stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT, co daje prawo do odliczenia podatku związanego z tą częścią inwestycji, ale nie do pozostałych wydatków poza działalnością gospodarczą.