Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Czynności wykonywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza ich opodatkowanie oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie własności oczyszczalni mieszkańcom nie jest odrębną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
W zakresie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane czynności nie stanowią działalności gospodarczej ani nie są związane z opodatkowaną aktywnością.
Gmina, świadcząc odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych, jest zobowiązana do stosowania bardziej reprezentatywnej metody proporcji opartej na zużyciu, zamiast pre-współczynnika z rozporządzenia, do odliczeń VAT – w zakresie działalności gospodarczej i opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Gmina realizująca projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, finansowany w części ze środków publicznych i bez celów dochodowych, nie realizuje działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym projektem.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Usługi budowy oczyszczalni świadczone przez członka Grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy nie podlegają opodatkowaniu VAT, jednakże Grupa VAT nie może odliczyć podatku naliczonego z tytułu nakładów inwestycyjnych, jeśli inwestycja nie jest uznawana za działalność gospodarczą przynoszącą opodatkowane dochody.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, przy czym wykorzystywanie infrastruktury do działań wewnętrznych nie podlega VAT. Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT metodą określoną według metrażowego pre-współczynnika, spełniającą wymogi obiektywnego odzwierciedlenia związku wydatków z działalnością
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Realizacja inwestycji przez Gminę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od związanych z nią wydatków.
Dla uzyskania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego niezbędny jest związek nabyć z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT; w przypadku niekomercyjnej inwestycji publicznej, realizowanej w ramach zadań własnych gminy, taki związek nie występuje, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą oraz czynności opodatkowane VAT, nieobjęte zwolnieniem podatkowym. Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o wskaźnik bazujący na rzeczywistym zużyciu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Wykorzystywanie tej infrastruktury
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Gmina posiada prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od inwestycji w infrastrukturę kanalizacyjną, wykorzystywaną wyłącznie do odpłatnych usług ściekowych na rzecz Odbiorców zewnętrznych, w ramach działalności gospodarczej niekorzystającej ze zwolnienia z VAT.
Gmina realizująca inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, finansowaną w ramach zadań własnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, bowiem działalność ta nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, lecz ma charakter działań nieodpłatnych.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Gminie przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą może być realizowane poprzez zastosowanie rzeczywistego prewspółczynnika opartego na ilości ścieków, gdy ten sposób najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, w porównaniu do proporcji z Rozporządzenia, co zapewnia neutralność VAT.