Diamenty i inne należności wypłacane z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, poniesione w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, mogą być zwolnione od opodatkowania w granicach określonych w przepisach dotyczących podróży służbowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PDOF).
W przypadku programów motywacyjnych tworzonych przez spółki akcyjne, opodatkowanie dochodów z nabycia akcji następuje w momencie ich zbycia, o ile spełnione są wymogi art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT. Spółka nie pełni wtedy obowiązków płatnika podatku.
Program motywacyjny spełnia kryteria programów z art. 24 ust. 11-11b ustawy PIT, a przychód uczestnika pojawia się przy zbyciu akcji, klasyfikując go jako kapitały pieniężne; tym samym Spółka nie jest płatnikiem przy opodatkowaniu przychodu, chyba że realizacja opcji nastąpi po ustaniu stosunku pracy.
Program motywacyjny realizowany przez spółkę akcyjną spełniający kryteria z art. 24 ust. 11-11b ustawy o PIT skutkuje odroczeniem opodatkowania dochodu z akcji do momentu ich odpłatnego zbycia, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, lecz jedynie obowiązki informacyjne w określonych przypadkach.
Wydatki na organizację konferencji branżowej mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli służą promocji i zwiększeniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa, przyczyniając się pośrednio do wzrostu przychodów.
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń, skierowanego do szerokiej grupy współpracowników, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Świadczenia wypłacane zleceniobiorcom z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania oraz zwrot kosztów podróży realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy są zwolnione od podatku dochodowego, pod warunkiem nieprzekroczenia ustawowych limitów oraz gdy świadczenia te nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, w ramach art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.
Uczestnictwo zleceniobiorców w wydarzeniach integracyjnych organizowanych przez spółkę nie stanowi nieodpłatnego świadczenia rodzącego obowiązek podatkowy, gdyż brak jest realnej korzyści majątkowej i możliwości jej indywidualnego przyporządkowania, co wyklucza generowanie przychodu w rozumieniu ustawy PIT.
Wypłaty w wysokości do 12,25 euro dziennie, jako rekompensata podwyższonych kosztów utrzymania podczas podróży zagranicznej zleceniobiorców, są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT, pod warunkiem nieprzekraczania określonych limitów oraz nieuznawania ich za koszty uzyskania przychodów. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek
Należności przysługujące zleceniobiorcom z tytułu diet i zwiększonych kosztów utrzymania za granicą, pod warunkiem ich zgodności z przepisami Rozporządzenia i niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym.
Wypłaty z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania, dokonane w związku z realizacją umowy zlecenia i mieszczące się w limitach określonych przepisami rozporządzenia, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy PIT.
Przekazane świadczenia, takie jak karty podarunkowe i upominki rzeczowe, nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, są klasyfikowane jako darowizny, a tym samym brak obowiązku pobierania zaliczek na podatek PIT od wartości tych świadczeń.
Uniwersytet, nie posiadając na dzień wypłaty wynagrodzenia certyfikatu rezydencji podatkowej, miał obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% od przychodów zleceniobiorcy zgodnie z art. 29 ust. 1 updof, działając zgodnie z wymogami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nagrody wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych winny być klasyfikowane jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia podmiot z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, zobowiązując jednocześnie do sporządzenia informacji o tych przychodach dla urzędu skarbowego.
Nagrody pieniężne wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych stanowią przychód z 'innych źródeł' w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika.
Wartość zapewnionych zleceniobiorcom nieodpłatnych noclegów stanowi przychód z umowy zlecenia, podlegający opodatkowaniu jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, nakładając na zleceniodawcę obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach programu poleceń nie stanowią przychodu z tytułu stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście, a są kwalifikowane jako przychody z innych źródeł. Spółka nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od tych świadczeń.
Miejsce opodatkowania świadczeń pozapłacowych (karty żywieniowe i bony towarowe) uzależnione jest od miejsca wykonywania pracy, a nie wyłącznie od lokalizacji, w której te świadczenia mogą zostać zrealizowane. W Polsce karty żywieniowe opodatkowane są w całości, a bony towarowe wymagają zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Dochód uzyskiwany przez zleceniobiorców, będących polskimi rezydentami, z tytułu umowy zlecenia świadczonej w Niemczech, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, a na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy w państwie rezydencji, niezależnie od okresu ich pobytu za granicą.
Usługi nabywane od zleceniobiorców na podstawie umów zlecenia, w kontekście organizacji wyjazdów turystycznych, spełniają warunki uznania ich za nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty, a zatem koszty tych usług pomniejszają marżę stanowiącą podstawę opodatkowania według art. 119 ust. 2 ustawy o VAT.
Przychody z tytułu nagród rekrutacyjnych wypłacanych w ramach Programu Poleceń Pracowniczych nie stanowią przychodów ze stosunku pracy ani z działalności wykonywanej osobiście, lecz przychody z innych źródeł, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy, przy jednoczesnym nałożeniu obowiązków informacyjnych.
Prawo do ustalania podstawy opodatkowania na zasadzie VAT marży i uznanie nabytych od Zleceniobiorców usług za nabyte dla bezpośredniej korzyści turysty.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą dodatkowego świadczenia pieniężnego, tytułem rekompensaty zwiększonych kosztów utrzymania podczas wykonywania pracy w Niemczech.