Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Wniesienie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej jako aportu do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się to jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części, zgodnie z ustawą o VAT, co wyłącza zwolnienie z art. 6 pkt 1. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu kosztów inwestycji.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z montażem wodomierzy używanych do dostawy wody dla odbiorców zewnętrznych, pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne zgodnie z art. 88 ustawy o VAT. Wydatki muszą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.
Nie przysługuje gminie prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT za pomocą zaproponowanej proporcji obliczonej według udziału liczby osób pochowanych odpłatnie w stosunku do całkowitej liczby pochówków, gdyż metoda ta nie odzwierciedla obiektywnie zakresu wykorzystania wydatków do działalności gospodarczej.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Prawo do odliczenia podatku VAT przez Gminę dotyczy jedynie wydatków poniesionych na budynki służące działalności zarówno opodatkowanej, jak i zwolnionej z VAT, z wykorzystaniem proporcji określonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Odliczenie nie przysługuje od wydatków na budynki wykorzystywane wyłącznie dla zadań własnych Gminy, pozbawionych związku z działalnością opodatkowaną.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Uczelnia publiczna, realizująca projekt współfinansowany ze środków UE, może odliczać podatek naliczony VAT proporcjonalnie, w oparciu o prewspółczynnik oraz współczynnik odliczenia, jeśli nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej. Taka praktyka wynika z rozporządzenia MF i art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy o VAT.
Podmiot będący czynnym podatnikiem VAT, dokonujący inwestycji w instalacje fotowoltaiczne wobrębie obiektu użyteczności publicznej, może zastosować prewspółczynnik do odliczenia VAT odpowiadający proporcjonalnemu związkowi z działalnością opodatkowaną, jaką jest sprzedaż energii elektrycznej do sieci. Brak prawa do odliczenia przy wydatkach nie związanych z działalnością opodatkowaną.
Odpłatne udostępnienie majątku przez gminę na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną VAT, dającą prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem związania czynności gospodarczych z działalnością opodatkowaną.
Podatnikowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT od budowy lokali przeznaczonych wyłącznie na czynności opodatkowane, z koniecznością korekty odliczenia przy zmianie przeznaczenia na cele zwolnione z VAT przed użytkowaniem.
Po Rozwiązaniu PGK, Inwestycja realizowana przez Spółkę będzie nadal kwalifikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki zgodnie z art. 15c ust. 8.
Po rozwiązaniu PGK, inwestycja realizowana przez spółkę celową może być nadal klasyfikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej na gruncie art. 15c ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z limitowania, zgodnie z ust. 8 tejże ustawy.
Projekt realizowany przez spółkę w formie inwestycji energetycznej kwalifikuje się jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, pozwalając wyłączyć koszty finansowania dłużnego z limitów wynikających z art. 15c ustawy o CIT nawet po rozwiązaniu Podatkowej Grupy Kapitałowej.
Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej służącej działalności opodatkowanej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Inwestycja realizowana przez A sp. z o.o. pozostaje kwalifikowana jako długoterminowy projekt infrastrukturalny, na potrzeby art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, co powoduje, że koszty jej finansowania nie są uwzględniane w wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, zgodnie z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT.