Przeniesienie własności niezabudowanej działki na Gminę w zamian za odszkodowanie, przy braku planów zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy, podlega zwolnieniu z VAT jako teren niezabudowany inny niż budowlany (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).
Podatnik, będący jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadanie własne w postaci przebudowy drogi publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż inwestycja ta nie służy czynnościom opodatkowanym VAT.
W świetle ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, której użytkowanie wieczyste ustanowiono przed 1 maja 2004 roku, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Przesądza o tym brak zmiany faktycznego władztwa nad nieruchomością, które już ustanowienie użytkowania wieczystego wcześniej przyniosło.
Organy władzy publicznej mają prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosując mechanizm proporcjonalny, nawet gdy prewspółczynnik VAT wynosi poniżej 2%, a tym samym nie jest obligatoryjne uznawanie go za 0%.
Powiat nie może odliczyć ani uzyskać zwrotu podatku VAT za inwestycję na rzecz instytucji kultury, gdyż wykorzystanie nieobjęte czynnościami opodatkowanymi eliminuje prawo do takiego odliczenia.
Powiat, działający w ramach realizacji zadań publicznych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na budowę drogi, gdyż inwestycja nie generuje czynności opodatkowanych, jak określono w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Organ jednostki samorządowej nie posiada uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego od VAT, jeżeli realizuje nieodpłatnie zadania publiczne w ramach projektów finansowanych z funduszy unijnych, które nie generują przychodu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji niezwiązanej z działalnością opodatkowaną, o ile działa w ramach zadań publicznych wykonywanych bez zamiaru uzyskiwania przychodów opodatkowanych.
Powiat, po przekazaniu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie obowiązków wypłaty świadczeń z umów zleceń zawartych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, nie będzie pełnił funkcji płatnika podatku dochodowego, gdyż status płatnika przypisuje się podmiotowi dokonującemu faktycznych wypłat, a nie stronie umowy.
Powiat, jako organ władzy publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów przy użyciu środków unijnych, jeśli działalność ta mieści się w zakresie zadań publicznoprawnych. Wydatki niepowiązane z działalnością opodatkowaną nie dają podstaw do odliczenia podatku.
Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z inwestycją nie służącą wykonywaniu czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Powiat, będący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami służącymi realizacji zadań publicznych, nieprzeznaczonymi do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji rekreacyjno-turystycznej, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a Powiat działa jako organ władzy publicznej.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w stosunku do inwestycji nie związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT, realizowanych przez Powiat w ramach jego zadań publicznych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym, nawet gdy jest on czynnym podatnikiem VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją operacji scaleniowej, jako że poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co skutkuje brakiem możliwości obniżenia podatku należnego.
Zakup samochodu elektrycznego przez Powiat, realizujący zadania własne związane z utrzymaniem infrastruktury publicznej, nie rodzi prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ czynności związane z tym zakupem nie są opodatkowane.
Powiat ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków związanych z OZE przy użyciu prewspółczynnika. Wydatki związane wyłącznie z działalnością publiczną pozostają poza zakresem odliczenia VAT, ponieważ Powiat nie działa jako podatnik w tym zakresie. Stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Województwo, realizując projekt inwestycji drogowej, nie działa jako podatnik VAT, co wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług nieużywanych do czynności opodatkowanych, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadań publicznych, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Powiat nie jest uprawniony do odliczenia VAT od zakupów związanych z projektem edukacyjnym, gdyż działania podejmowane przez tę jednostkę w tym zakresie służą realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu. Tym samym brak jest związku pomiędzy wydatkami a działalnością opodatkowaną.
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z projektem scalania gruntów, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, co wyłącza powiat z kategorii podatnika dla tego rodzaju działań.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, ponieważ wydatki związane z zakupem sprzętu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a prewspółczynnik wynosi 0%.