Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Odszkodowanie z tytułu zniszczeń powodziowych korzysta z zaniechania poboru podatku, jednak darowizny oraz umorzone odsetki i prowizje od pożyczki inwestycyjnej w kontekście działalności gospodarczej są opodatkowane jako przychód podatnika.
Podatnik, którego zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do zadań publicznych gminy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do uzyskania zwrotu różnicy podatkowej. Warunkiem odliczenia jest związek dokonanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi.
Wydatki pokryte ze świadczenia interwencyjnego, niebędącego przychodem podatkowym na mocy art. 22e ust. 9 Ustawy powodziowej, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli spełniają kryteria z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przy braku wykluczenia ich na mocy art. 16 tej ustawy.
Odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych i umorzone pożyczki związane z usuwaniem skutków powodzi przez poszkodowanego przedsiębiorcę mogą być potraktowane jako przychód w PIT, ale zwolnione z opodatkowania. Wydatki na likwidację szkód pokryte tymi przysporzeniami zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jako że służą one zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Kwalifikacja uzyskanego odszkodowania za szkody w środkach trwałych (remont maszyn i hali) i koszty usuwania skutków powodzi oraz na pokrycie strat produkcyjnych do przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 CIT.
Czy do usługi w postaci renowacji urządzenia melioracyjnego, której jednym z elementów jest wykonanie przepompowni można zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%?