Jednorazowa amortyzacja środków trwałych, nabytych w ramach pomocy de minimis, możliwa jest w stosunku do środków finansowanych pożyczką stanowiącą również pomoc de minimis, o ile nie dochodzi do podwójnego rozliczenia tej samej formy pomocy.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z adaptacją na mieszkania wspomagane w ramach zadań własnych, które nie są działalnością gospodarczą. Jednakże, przysługuje jej częściowe odliczenie VAT od wydatków na OZE, realizowane w ramach działalności prosumenta, z zastosowaniem prewspółczynnika.
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego, realizowane w ramach umowy zlecenia z Fundacją, nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dochody z umów z organizacjami międzynarodowymi, finansowanych z bezzwrotnej pomocy, są zwolnione z podatku dochodowego, jeśli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu, na co przyzwala art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy PIT.
Bezzwrotne świadczenia pieniężne przyznawane nauczycielom w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą podlegają zwolnieniu do 6000 zł, zaś inne świadczenia dla byłych nauczycieli są zwolnione do 4500 zł. Nadwyżki są opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje, gdy zakupy związane są z czynnościami nieopodatkowanymi. W sytuacji, gdy projekt nie generuje przychodów oraz brak jest czynności opodatkowanych VAT, odliczenie podatku nie jest możliwe.
Świadczenia pieniężne wypłacane przez Fundację w ramach programu wsparcia stanowią przychody z innych źródeł, jednakże korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenia pomocy społecznej, co zwalnia Fundację z obowiązku wystawienia informacji PIT-11.
Środki otrzymane przez Spółkę w ramach międzynarodowego programu Akcelerator z funduszy UE, jako bezzwrotna pomoc zagraniczna, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.
Za przychód podlegający opodatkowaniu VATem w rozumieniu ustawy o VAT uznaje się kwotę otrzymaną tytułem wyrównania do konstytucyjnie minimalnych stawek wynagrodzenia za usługi obrońcy z urzędu, gdyż istnieje bezpośredni związek ekonomiczny z wykonaną usługą.
Podatnicy realizujący projekt w ramach zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej, finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, nie są uprawnieni do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją tego projektu, gdyż czynności te nie są opodatkowane VAT i są wykonywane w ramach reżimu publiczno-prawnego.
Import usług opieki zastępczej, wsparcia oraz nawiązywania kontaktów i doboru opiekuna, świadczonych przez niemieckiego podwykonawcę, nie korzysta z zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, jako że nie wykazuje ścisłego związku z głównymi usługami opieki świadczonymi przez wnioskodawcę.
Odsetki od kredytu, których spłata jest dokonywana przez ARiMR, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty przez ARiMR, o ile odsetki te są związane z działalnością gospodarczą i nie podlegają wyłączeniom określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Usługi najmu lub dzierżawy wyrobów medycznych, świadczone łącznie z usługą teleopieki, stanowią świadczenia ściśle związane z usługami medycznymi i korzystają ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, jako niezbędny etap świadczenia usług medycznych służących profilaktyce i poprawie zdrowia.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej przez osobę fizyczną na podstawie umowy z Powiatem, stanowiące działalność niesamodzielną w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Otrzymane stypendium może być zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli spełnia przesłanki zwolnienia wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, tj. środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy od właściwych instytucji oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu.
Przekształcenie Ośrodka Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych nie obliguje do nadania nowego NIP, gdyż zachowana zostaje ciągłość prawna i funkcjonalna podmiotu, z obowiązkiem aktualizacji danych w zgłoszeniu NIP-2.
Usługi opiekuńcze świadczone przez wnioskodawcę na rzecz osób pełnoletnich, starszych lub niepełnosprawnych, w placówce opieki społecznej zarejestrowanej przez wojewodę, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o VAT.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.
Dochody uzyskane w związku z realizacją umowy na świadczenie usług doradczych podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Brak podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT udzielania NPP oraz dokumentowania tych czynności
Zwolnienie z podatku dochodowego dochodów otrzymywanych od organizacji międzynarodowej w ramach kontraktu.
Usługi udostępniania mieszkań wspomaganych, wraz ze świadczeniami towarzyszącymi usłudze mieszkania wspomaganego, tj. zapewnienie wyżywienia, środków higienicznych i innych artykułów oraz usługa wytchnieniowa korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.