Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Przekazanie nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku prywatnego wspólników może stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publiczno-prawnym, niewykorzystującą towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Obowiązek podatkowy z tytułu korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powstaje w momencie opublikowania wskaźników służących formule indeksacyjnej, niezależnie od późniejszej akceptacji przez nabywcę, gdyż uwzględnia to faktycznie zaistniałą ekonomicznie przyczynę korekty.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
W kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur za usługi i koszty związane z transakcjami inwestycyjnymi, o ile te transakcje pośrednio wspierają działalność opodatkowaną VAT podatnika.
Podatnikowi, który w toku postępowania restrukturyzacyjnego poniósł koszty na usługi zarządcy wykazana w fakturach VAT, przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 UPTU, jeśli usługi te związane były z działalnością opodatkowaną.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Rolnik, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupionego oleju napędowego, jeżeli pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i potwierdzone ewidencją potwierdzającą wykluczenie użytku prywatnego, na podstawie art. 86 i 86a ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje Gminie jedynie w odniesieniu do wydatków na instalacje fotowoltaiczne, wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Pozostałe wydatki, wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Agencji pracy tymczasowej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług najmu lokali mieszkalnych zapewnianych pracownikom tymczasowym, jeżeli koszty te są uwzględnione w kalkulacji wynagrodzenia za usługi opodatkowane podatkiem VAT, a brak jest negatywnych przesłanek do odliczenia (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego związanej z inwestycją w budowę wodnego zbiornika retencyjnego, gdyż nie jest on wykorzystany do czynności opodatkowanych, wymogiem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za towary i usługi nabyte w ramach programu, gdyż projekt realizowany jest w ramach działalności publicznoprawnej, niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina (...) nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu inwestycji niekomercyjnej, jeśli nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na badania geologiczne i uzyskanie koncesji, gdy wydatki te są związane z przyszłą działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, mimo że działalność ta jeszcze nie została rozpoczęta.
Zatrzymanie zadatku przez Wnioskodawcę, w wyniku jednostronnego odstąpienia od umowy przez Spółkę, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, a ma charakter odszkodowawczy. Tym samym, czynność ta nie wywołuje obowiązku podatkowego w zakresie VAT.
Zatrzymanie zadatku przez Wnioskodawcę, w przypadku odstąpienia od umowy przez Spółkę w terminie 12 miesięcy, nie stanowi wynagrodzenia za usługę i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.