Realizacja Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania, w świetle zapewnienia ogólnego interesu publicznego oraz formy i struktury inwestycyjnej.
Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Podatnicy dokonujący odrębnych inwestycji termomodernizacyjnych w różnych latach mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem spełnienia kryteriów ustawowych, przy czym łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć 53 000 zł dla danej osoby bez względu na liczbę inwestycji.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków na budowę przedszkola, gdyż inwestycja ta służy realizacji zadań publicznych, nieopodatkowanych VAT. Działania podjęte w ramach zadań własnych gminy wykluczają możliwość zakwalifikowania tych wydatków jako związanych z działalnością gospodarczą, co wyklucza odliczenie podatku naliczonego.
Podatnik ma prawo do odliczenia ulgi na termomodernizację z dochodu (przychodu) osiągniętego w latach kolejnych, jeżeli wydatek poniesiono wspólnie z małżonkiem na majątek wspólny. Wydatki nieodliczone z powodu niewystarczającego dochodu mogą być przeniesione na kolejne lata, nie dłużej niż w ciągu 6 lat od poniesienia pierwszego wydatku.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki związane z realizowanym projektem są przeznaczane na czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jednostkom samorządu terytorialnego, które nie mogą przyporządkować wydatków związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w proporcji określonej zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Działalność Gminy w zakresie instalacji OZE spełnia znamiona działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na instalację. Budowa budynku nie podlega VAT, jako że służy zadaniom własnym gminy.
Nakłady związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej, które nie zostały określone w dokumentacji PSI jako część nowej inwestycji, nie mogą być traktowane jako koszty kwalifikowane do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia podatkowego, gdyż nie przyczyniają się do zwiększenia zdolności produkcyjnych ani do dywersyfikacji produkcji.
Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje w zakresie faktycznie poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną i magazyn energii, niezależnie od braku decyzji odbioru budynku, pod warunkiem wykazania ich w odpowiednim zeznaniu podatkowym.
Czynność dostawy energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta w instalacji fotowoltaicznej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, z obowiązkiem dokumentacji fakturowej, gdzie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu na jej wystawienie.
Majątek Zakładu XXXX w formie wkładu do spółki SPV nie spełnia warunków uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wobec czego jego wniesienie nie podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy tej samej, lecz podlega opodatkowaniu VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim wydatki poniesione na instalacje fotowoltaiczne służą opodatkowanej działalności gospodarczej, natomiast wydatki niezwiązane z opodatkowaną działalnością gospodarczą, takie jak pozostałe koszty termomodernizacji, nie uprawniają do odliczenia.
Miasto jako prosument energii odnawialnej, będące czynnym podatnikiem VAT, jest uprawnione do proporcjonalnego odliczenia VAT związanego z instalacjami fotowoltaicznymi, o ile wydatki związane z inwestycją pozostają w związku z działalnością gospodarczą, stanowiącego podstawę do obniżenia podatku należnego, jednak bez prawa do odliczenia VAT dla części wydatków niezwiązanych z opodatkowaną działalnością
Czynsz inicjalny, jako koszt pośredni, winien być rozliczany jednorazowo w momencie jego poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, natomiast czynsz dzierżawny stanowi koszt potrącalny na bieżąco jako koszt ogólnego działania zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Powiatowi (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów związanych z realizacją zadania pn. „...”, gdyż efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do celów innych niż działalność gospodarcza. Organ potwierdził brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Miasto X nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z działalnością statutową Domu Dziecka, gdyż nie wykorzystuje tych zakupów do czynności opodatkowanych. Wydatki na instalację fotowoltaiczną należy alokować proporcjonalnie do ich wykorzystania w działalności opodatkowanej i poza nią.
Gminie jako organowi władzy publicznej przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wyłącznie w odniesieniu do wydatków związanych z opodatkowaną dostawą energii elektrycznej. W odniesieniu do pozostałych wydatków inwestycyjnych nie przysługuje prawo do odliczenia VAT w związku z ich związkiem z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych, pod warunkiem wyboru odpowiedniej proporcji wykorzystania do działalności opodatkowanej, mimo że prewspółczynnik jest mniejszy niż 2%.
Podatnik, będący współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w przypadku zrealizowania odrębnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, może skorzystać z ulgi podatkowej na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem spełnienia limitu wydatków odliczenia oraz posiadania faktur VAT dokumentujących te wydatki, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prawo do ulgi termomodernizacyjnej przysługuje jedynie właścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który jest faktycznie zasiedlony i stanowi integralną całość, nie zaś na etapie jego budowy. Wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną w nowo budowanym obiekcie nie kwalifikują się do ulgi, gdy budynek nie był jeszcze użytkowany.