Samorządowa instytucja kultury, określając prewspółczynnik dla potrzeb odliczenia VAT, winna stosować metodę określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, która lepiej odpowiada specyfice działalności tych podmiotów oraz uwzględnia ich finansowanie z dotacji, w przeciwieństwie do metody bazującej na liczbie wejść, która nie zapewnia obiektywnego odwzorowania działalności gospodarczej.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Podstawowym warunkiem odzyskania podatku VAT jest wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. W przypadku braku takiego związku, odliczenie VAT nie przysługuje.
Muzeum nie posiada prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z inwestycją w historycznej chacie szachulcowej, przeznaczoną na działalność nieopodatkowaną przez 5 lat, ponieważ nie zostają spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy VAT.
Park Narodowy, realizując projekt mający na celu rozbudowę Muzeum, ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego, pod warunkiem że nabywane towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
Organ podatkowy potwierdza, że dla celów odliczenia VAT od wydatków związanych z utrzymaniem budynku wykorzystywanego do działalności mieszanej, podatnik ma prawo zastosować zmodyfikowany prewspółczynnik, który lepiej oddaje specyfikę jego działalności, jeżeli jest bardziej reprezentatywny niż sposób określony w rozporządzeniu.
W przypadku gdy muzeum prowadzi zarówno działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu VAT, jak i działalność gospodarczą zakupy nie mogą być jednoznacznie przypisane, wymagane jest stosowanie metody proporcji w rozliczaniu VAT oraz dokonanie retrospektywnej korekty rozliczeń za wcześniejsze lata.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania z zakresu zadań własnych, nie działa jako podatnik VAT, jeśli nie prowadzi działalności opodatkowanej; brak związku wydatków z działalnością objętą VAT wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Działalność Muzeum, obejmująca odpłatną organizację wystaw i nieodpłatne wydarzenia, nie stanowi w całości działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Proporcję odliczenia VAT należy ustalać zgodnie z rozporządzeniem, nie zaś na podstawie dni odpłatnych czy liczby biletów.
Udział Muzeum w dochodach ze sprzedaży biletów na trasę turystyczną stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT wymagającą wystawienia faktury dokumentującej tę sprzedaż. Muzeum przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków przypisanych bezpośrednio do czynności opodatkowanych, zaś w przypadku kosztów niemożliwych do przypisania w pełni, konieczne jest stosowanie proporcji odliczenia.
Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących sklepików, księgarni oraz budynku przeznaczonego w całości pod wynajem.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu z zastosowaniem prewspółczynnika i proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących poniesienia kosztów związanych z realizacją zadań w ramach projektu.
Dotyczy częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu przez Muzeum.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Podatek od towarów i usług, który dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Dotyczy opodatkowania pożyczki, która może zostać umorzona oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy oraz w rozporządzeniu w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z prowadzoną inwestycją.
Opodatkowanie dotacji podmiotowej na realizację programu oraz moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do tej dotacji.