Usługi budowlane świadczone w Niemczech przez polskich podwykonawców na rzecz spółki mają charakter usług związanych z nieruchomościami i podlegają opodatkowaniu niemieckiemu VAT. W konsekwencji, faktury za te usługi nie mogą zawierać polskiego VAT, a spółka nie ma prawa do odliczenia tego podatku.
Osoba, która po przynajmniej trzyletnim pobycie za granicą przenosi rezydencję podatkową do Polski, może skorzystać z ulgi na powrót, o ile spełnia przepisy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, nawet przy zmianie formy opodatkowania, gdyż ustawodawca nie uzależnia stosowania ulgi od wyboru określonej formy opodatkowania.
Osoba pozostająca w nieformalnym związku z rodzicem dziecka, który okresowo przebywa za granicą, nie jest uznawana za samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli drugi rodzic utrzymuje kontakt i wspiera w wychowywaniu.”
Usługi spawalnicze i montażowe związane z nieruchomościami położonymi poza Polską, nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, zaś miejscem ich opodatkowania jest miejsce położenia tych nieruchomości. Faktury dokumentujące takie usługi winny zawierać informację o braku opodatkowania w Polsce.
Sprzedaż udziału w nieruchomości nabytej w drodze spadku, dokonana po upływie 5 lat od końca roku nabycia przez spadkodawcę, nie podlega opodatkowaniu PIT według art. 10 ust. 1 pkt 8 i 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od przychodu z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego znajdzie zastosowanie wyłącznie do jednej wybranej inwestycji mieszkaniowej, której realizacja była celem kredytu. Kredyt dotyczący dwóch inwestycji uniemożliwia zaniechanie dla całego umorzenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Systemy dostarczane przez zagraniczną Spółkę, trwale zintegrowane z obiektami kontrahentów w Polsce, mogą być traktowane jako nieruchomość w świetle przepisów VAT, umożliwiając tym samym Spółce odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi związane z ich instalacją i konserwacją.
Podatnik, który przenosi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 1 stycznia 2022 r., może skorzystać z ulgi na powrót, jeżeli spełni wszystkie przewidziane przesłanki, w tym nieprzerwane zamieszkiwanie przez co najmniej trzy lata przed zmianą rezydencji oraz posiadanie innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania, pomimo braku certyfikatu rezydencji.
Wydatki ponoszone przez podatnika nie kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodu zgodnie z przepisami podatkowymi, co uniemożliwia ich objęcie ulgą podatkową.
Usługi, które z uwagi na swoją specyfikę wymagają istotnego udziału człowieka, nie kwalifikują się jako usługi elektroniczne podlegające opodatkowaniu w miejscu zamieszkania klienta; miejsce świadczenia takich usług zgodnie z zasadą ogólną jest określane przez siedzibę usługodawcy.
Podatnik niemający wystarczającego zaplecza personalnego i technicznego w państwie członkowskim nie posiada w nim stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 rozporządzenia 282/2011. Miejscem świadczenia usług nabywanych przez takiego podatnika pozostaje miejsce jego siedziby.
Przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości może być objęty zwolnieniem podatkowym, jeśli został przeznaczony na własne cele mieszkaniowe w terminie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie; wydatkowanie przychodu przed sprzedażą nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia (art. 21 ust. 1 pkt 131 uPIT).
Spółka zagraniczna, nie posiadająca w danym państwie członkowskim UE własnego zaplecza personalnego i technicznego, działająca poprzez miejscową spółkę wykonującą czynności pomocnicze, nie posiada w tym państwie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, skutkującego powstaniem w nim obowiązku podatkowego VAT.
Podatnik mający zamiar stałego zamieszkania w Polsce i spełniający ustawowe warunki, w tym brak wcześniejszej rezydencji na terytorium RP oraz posiadanie Karty Polaka, jest uprawniony do ulgi na powrót. Zwolnienie obejmuje przychody do 85 528 zł rocznie przez cztery lata podatkowe.
Podatnik, który przenosi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spełnia statuaryjne warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, ma prawo do skorzystania z "ulgi na powrót" w czterech kolejnych latach podatkowych, zaczynając od roku zamieszkania lub następnego.
Osoba fizyczna, która przebywała i pracowała za granicą zgodnie z przepisami określonymi w art. 21 ustawy o PIT, jest uprawniona do skorzystania z ulgi na powrót, pod warunkiem nieposiadania miejsca zamieszkania w Polsce w wymaganym okresie i spełnienia pozostałych przesłanek formalnych, w tym przeniesienia ośrodka interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podatnik, który ponownie przenosi miejsce zamieszkania do Polski i spełnia warunki z art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może korzystać z tzw. „ulgi na powrót”, nawet jeśli chwilowo przebywał w Polsce, o ile jego centrum interesów pozostawało za granicą.
Polski rezydent podatkowy ma obowiązek wykazywać w krajowym zeznaniu podatkowym zagraniczne dochody z tytułu odsetek, nawet jeśli podatek od tych odsetek został już zapłacony za granicą, a odliczenie tego podatku zgodnie z międzynarodowymi umowami wymaga odpowiedniego udokumentowania rezydencji.
Zwolnienie podatkowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, przysługuje wyłącznie podatnikom, którzy przenieśli miejsce zamieszkania do RP po 31 grudnia 2021 r. Przeniesienie przed tą datą wyklucza prawo do ulgi na powrót.
Osoba fizyczna, która przeniosła miejsce zamieszkania do Rzeczypospolitej Polskiej przed 1 stycznia 2022 r., nie jest uprawniona do skorzystania z ulgi na powrót zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawę opodatkowania dostaw towarów stanowi cena jednostkowa części kotłów wskazana w umowie, a momentem powstania obowiązku podatkowego jest chwila dokonania dostawy. Faktury powinny obejmować wyłącznie dostawy opodatkowane na terytorium Polski, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Spółka z siedzibą w Austrii, po restrukturyzacji i zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w sposób stały, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski dla celów VAT, co przesądza o opodatkowaniu nabywanych usług w Austrii, a nie Polsce, oraz braku prawa do odliczenia VAT naliczonego w Polsce.
Osoba fizyczna, która przeniosła centrum interesów życiowych do Stanów Zjednoczonych, nie zmienia rezydencji podatkowej w Polsce na podstawie tymczasowego pobytu małżonka w Polsce, zachowując status nierezydenta podatkowego, jeśli sam przebywa powyżej 183 dni za granicą.
Organ podatkowy stwierdził, że podatnik do 15 lipca 2025 r. podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, gdyż posiadał tam centrum interesów życiowych. Dopiero po przenosinach najbliższej rodziny do USA od 16 lipca 2025 r. spełnił warunki ograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.