Darowizna samochodu wykupionego z leasingu na cele osobiste, niezwiązana z działalnością gospodarczą, nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie VAT, a także nie wymaga korekty odliczeń VAT związanych z leasingiem i eksploatacją pojazdu.
Przekazanie nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku prywatnego wspólników może stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.
Obowiązek podatkowy z tytułu korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powstaje w momencie opublikowania wskaźników służących formule indeksacyjnej, niezależnie od późniejszej akceptacji przez nabywcę, gdyż uwzględnia to faktycznie zaistniałą ekonomicznie przyczynę korekty.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie zaproponowanego prewspółczynnika, co wymaga stosowania korekty podatku naliczonego uwzględniającej rzeczywiste zużycie wody w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz nieopodatkowanej.
Podatnik ma prawo do korekty 5-letniej podatku naliczonego przy nabyciu środków trwałych, gdy ich wartość przekracza 15 000 zł. Natomiast w przypadku środków, których wartość nie przekracza tej kwoty, korekta taka nie przysługuje.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z tytułu modernizacji budynku, gdyż nabycie towarów i usług nie było związane z działalnością gospodarczą jako podatnik VAT. Późniejsza zmiana przeznaczenia budynku i częściowe komercyjne wykorzystanie nie uprawnia do korekty podatku naliczonego.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje w momencie, gdy podatek staje się wymagalny, niezależnie od opóźnień formalnych, w celu zapewnienia zasady neutralności VAT, podmiot jest uprawniony do korekty deklaracji VAT w tym samym okresie, co kwota należnego VAT, jeśli spełnione są warunki materialne.
Podatnik ma prawo do stosowania alternatywnego sposobu określania proporcji (prewspółczynnika) na potrzeby odliczenia podatku VAT, jeśli metoda ta najlepiej oddaje specyfikę jego działalności gospodarczej i pozwala na dokładne przyporządkowanie wydatków do czynności opodatkowanych.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od kosztów inwestycji geotermalnych, nawet jeśli projekt zostanie zaniechany z przyczyn niezależnych. Odliczenie VAT zostaje zachowane w związku z pierwotnym przeznaczeniem zakupów na cele opodatkowane.
Wniesienie aportem inwestycji do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, co wyklucza wyłączenie z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego dokonujących przesunięcia środków trwałych między jednostkami organizacyjnymi, korekta VAT powinna być kontynuowana z uwzględnieniem prewspółczynnika właściwego dla jednostki przejmującej i jej działalności mieszanej, zgodnie z zasadami art. 91 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie świetlicy przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, co daje prawo do odliczenia VAT w odpowiedniej proporcji zgodnie z artykułem 86 ust. 2a ustawy o VAT, w kontekście zmiany przeznaczenia inwestycji.
Podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od nakładów inwestycyjnych na budowę na cudzym gruncie, gdy świadczenie tych usług pozostaje w związku z czynnościami opodatkowanymi i nie powoduje zmian przeznaczenia inwestycji w okresie korekty, co wyklucza obowiązek korekty podatku.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego przy korekcie rocznej VAT, dokonując korekty za cały rok kalendarzowy zbiorczo w styczniu następnego roku, co jest zgodne z art. 90c ust. 1 ustawy o VAT i spełnia wymogi efektywności oraz racjonalności rozliczeń.
Przejęcie przedsiębiorstwa w spadku przez wnioskodawcę do dalszego prowadzenia jest neutralne podatkowo na gruncie VAT; nabywca nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego, jeśli składniki majątku są nadal wykorzystywane do czynności opodatkowanych zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Korekta podatku VAT odliczonego od środków trwałych w przypadku zmiany przeznaczenia na cele zwolnione z VAT, powinna być przeprowadzona zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, z uwzględnieniem współczynnika struktury sprzedaży określonego proporcjonalnie do obrotu z działalności opodatkowanej i zwolnionej.
Czynność wniesienia aportem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przez Gminę do spółki z o.o. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca z wyłączenia lub zwolnienia, a na Gminie ciąży obowiązek rozliczenia VAT, przysługuje jej również prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z inwestycją.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia instalacji fotowoltaicznej oraz zakupu energii elektrycznej, z wykorzystaniem prewspółczynnika i proporcji, na zasadach określonych w art. 86 i 90 ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów.
Podmiot prawa publicznego nabywający towary i usługi do działalności mieszanej, nie może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT bez bezpośredniej alokacji kosztów; alternatywnie stosuje prewspółczynnik zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z 2015 roku.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do wstecznego odliczenia podatku VAT, jeśli w chwili poniesienia wydatków korzystał ze zwolnienia podmiotowego; prawo do odliczenia może być realizowane tylko po rejestracji jako czynny podatnik VAT, z uwzględnieniem korekty według art. 91 ustawy o VAT.