Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Podatnik, będący jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadanie własne w postaci przebudowy drogi publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż inwestycja ta nie służy czynnościom opodatkowanym VAT.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, jako że są wynikiem realizacji przez tę jednostkę zadań publicznoprawnych, a nie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publiczno-prawnym, niewykorzystującą towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Powiat, realizując zadanie remontu nawierzchni drogi jako zadanie własne w ramach reżimu publicznoprawnego, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w tym zakresie.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Powiat, jako organ władzy publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów przy użyciu środków unijnych, jeśli działalność ta mieści się w zakresie zadań publicznoprawnych. Wydatki niepowiązane z działalnością opodatkowaną nie dają podstaw do odliczenia podatku.
Gmina, realizując zadania związane z budową infrastruktury drogowej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdy zadania te nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 15 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wydatki poniesione przez Gminę na Prace odtworzeniowe w ramach Inwestycji drogowych, realizowanych po Inwestycjach kanalizacyjnych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT; są związane z zadaniami publicznoprawnymi. W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Klucz proporcjonalnego odliczenia VAT nie może być zastosowany.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z wydatkami na przebudowę drogi gminnej, gdy droga nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jej użytkowanie pozostaje nieodpłatne.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Nieodpłatne przekazanie przez podatnika nakładów na inwestycję drogową do gminy, która służy celom jego działalności gospodarczej, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu tej inwestycji, gdyż jest ona związana z czynnościami opodatkowanymi działalności gospodarczej.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie pasa drogowego na podstawie umów cywilnoprawnych, z uwagi na ich publicznoprawny charakter, nie stanowią świadczeń usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile dotyczą realizacji zadań własnych gminy nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.
Odszkodowanie uzyskane za wywłaszczenie nieruchomości nabytych nieodpłatnie w drodze spadku i działu spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, niezależnie od przyszłego zwiększenia udziału w tej nieruchomości.
Organ władzy publicznej, realizując zadania własne, nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji takich zadań.
Województwo, realizując projekt inwestycji drogowej, nie działa jako podatnik VAT, co wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług nieużywanych do czynności opodatkowanych, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.
Organy władzy publicznej, realizując zadania o charakterze publicznoprawnym, nie są uznawane za podatników VAT w związku z tymi zadaniami, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów niepowiązanych z czynnościami opodatkowanymi.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadań własnych, które nie są czynnościami opodatkowanymi, jak przebudowa dróg gminnych, gdy te działania nie mają charakteru cywilnoprawnego.
Opłaty gminne za udostępnienie dróg wewnętrznych nie stanowią wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, gdyż Gmina działa jako organ publiczny, w zakresie zadań publicznych nałożonych ustawowo, co wyklucza jej uznanie za podatnika VAT w tym zakresie.