Spółka dokonując płatności za należności licencyjne do spółki A, stosując certyfikat rezydencji i oświadczenie spółki B, może korzystać z obniżonej stawki podatkowej zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania; spółka B winna być wskazana w informacji IFT-2R jako rzeczywisty beneficjent.
Rzeczywisty właściciel odsetek decyduje o kwalifikacji podatkowej. Gdy odbiorca płatności (podmiot A) nie jest właścicielem rzeczywistym, zastosowanie znajduje norma 'look-through', umożliwiająca rozpoznanie rzeczywistych przepisów podatkowych względem podmiotów B, C i D. Podmiot A, będąc pośrednikiem, nie podlega zwolnieniu od podatku u źródła na podstawie odpowiednich umów międzynarodowych (PL/US
Podatnik posiadający ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, w przypadku dochodów z umowy zlecenia zawartej z polskim zleceniodawcą i wykonywanej głównie za granicą, podlega opodatkowaniu w Polsce, chyba że dostarczy certyfikat rezydencji potwierdzający miejsce zamieszkania podatkowego poza Polską. Brak takiego certyfikatu skutkuje obowiązkiem pobrania podatku dochodowego w formie ryczałtu.
Certyfikat rezydencji, jako zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, jest stosowany do wszystkich przychodów podlegających umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, niezależnie od dodatkowych informacji w nim zawartych, oraz ważny przez 12 miesięcy, jeśli nie wskazano inaczej.
Wynagrodzenie za dostęp do modelu SaaS oraz baz danych, niewiążące się z użytkowaniem przestrzeni dyskowej jako urządzenia przemysłowego, nie podlega podatkowi u źródła zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wyjątkiem wynagrodzenia obejmującego użytkowanie serwera dla przechowywania danych.
Wynagrodzenie płacone za korzystanie z licencji użytkownika końcowego do oprogramowania oraz za dostęp do baz danych, ograniczone do użytku wewnętrznego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła. Natomiast wynagrodzenie za dostęp do oprogramowania SaaS, umożliwiające użytkowanie przestrzeni dyskowej, stanowi należność za użytkowanie urządzeń przemysłowych, podlegającą opodatkowaniu.
Osoba fizyczna, która na terytorium RP posiada centrum interesów osobistych lub gospodarczych, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, niezależnie od długości pobytu za granicą. W przypadku uzyskiwania dochodów w Wielkiej Brytanii, te dochody podlegają opodatkowaniu także w Polsce z uwzględnieniem metody proporcjonalnego zaliczenia podatku.
Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych w Polsce, podlega w tym kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, niezależnie od stałego adresu zameldowania za granicą lub posługiwania się tym adresem w dokumentacji, o ile spełnia warunki wskazane przez ustawę o podatku dochodowym oraz umowę międzynarodową o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wypłaty związane z nabywaniem kompleksowych usług informatycznych przez A. spółkę z o.o. na rzecz nierezydentów nie podlegają opodatkowaniu w formie podatku u źródła, o ile usługi te nie wykazują dominujących cech charakterystycznych dla świadczeń opodatkowanych wprost wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 5 updof.
Podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, jeżeli nie spełnia warunku braku miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez pełne trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok rezydencji podatkowej w Polsce.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zleceniobiorca może być uznany za rezydenta podatkowego Polski w przypadku oświadczenia o posiadaniu centrum interesów życiowych w Polsce, co uprawnia wnioskodawcę do stosowania ogólnych zasad poboru zaliczek podatkowych.
Osoba fizyczna, która przeniesie miejsce zamieszkania z Wielkiej Brytanii do Polski po 31 grudnia 2021 r., spełniająca warunki z art. 21 ust. 43 ustawy o PIT, korzysta z ulgi na powrót, uprawniającą do zwolnienia od podatku dochodowego niektórych przychodów do 85 528 zł rocznie.
Zbiorczy Certyfikat Rezydencji, wystawiony przez organ podatkowy USA, traktowany jako certyfikat rezydencji w rozumieniu ustawy o PIT i UPO USA, stanowi wystarczającą podstawę do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła na zapłacone odsetki z umowy pożyczki zawartej z podmiotem transparentnym podatkowo.
Organ podatkowy uznał, że w przypadku wypłaty dywidend i odsetek przez polską spółkę na rzecz funduszu powierniczego działającego w Korei, podatnikiem w Polsce jest beneficjent funduszu, nie zaś sam fundusz, będący podmiotem transparentnym podatkowo. Tym samym można stosować obniżone stawki podatku zgodnie z umową polsko-koreańską, z zachowaniem wymaganej weryfikacji prawidłowości dokumentacji podatnika
Zbiorowy Certyfikat Rezydencji, dokumentujący rezydencję podatkową wspólników spółki transparentnej podatkowo, uprawnia płatnika do niepobrania podatku u źródła, zgodnie z preferencjami UPO, pod warunkiem zgodności certyfikatu z przepisami państwa organu wydającego.
Dotyczy możliwości zastosowania zasady look-through na potrzeby rozliczenia podatku u źródła.
Ustalenie, czy Spółka ma prawo zastosować zasadę look-through w odniesieniu do podmiotów będących rzeczywistymi właścicielami wypłacanych odsetek od pożyczki a w konsekwencji możliwości zastosowania właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i nie pobrania podatku u źródła.
1. Ustalenie, czy zapłata przez Wnioskodawcę należności z tytułu Balancing Fee i Electronics Collaboration Agreement będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z tytułu dochodów osiąganych przez nierezydentów i w konsekwencji czy na Spółce będą ciążyć obowiązki płatnika podatku z tego tytułu. 2. Certyfikaty rezydencji uzyskane przez Spółkę będą spełniały kryterium certyfikatu
1. Ustalenie czy jeżeli B. nie jest rzeczywistym właścicielem odsetek od Pożyczki, czy Wnioskodawca ma prawo zastosować zasadę „look-through” i w konsekwencji określać skutki podatkowe, w tym swoje obowiązki płatnika, w odniesieniu do sytuacji podatkowej podmiotu lub podmiotów będących rzeczywistym właścicielem odsetek. 2. Ustalenie czy w okresie od 16 września 2022 r. do 5 marca 2023 r., jeżeli rzeczywistymi
1. Ustalenie czy jeżeli A nie jest rzeczywistym właścicielem odsetek od Pożyczki, czy Wnioskodawca ma prawo zastosować zasadę „look-through” i w konsekwencji określać skutki podatkowe, w tym swoje obowiązki płatnika, w odniesieniu do sytuacji podatkowej podmiotu lub podmiotów będących rzeczywistym właścicielem odsetek. 2. Ustalenie czy w okresie od (…) 2023 r., jeżeli rzeczywistymi właścicielami wypłacanych
Ustalenie, czy Spółka ma prawo zastosować zasadę look-through w odniesieniu do podmiotów będących rzeczywistymi właścicielami wypłaconych odsetek od pożyczki, a w konsekwencji powinna zastosować właściwą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania i nie pobrać podatku u źródła.
1. Jeżeli A nie jest rzeczywistym właścicielem odsetek od Pożyczki, Wnioskodawca ma prawo zastosować zasadę „look-through” i w konsekwencji określać skutki podatkowe, w tym swoje obowiązki płatnika, w odniesieniu do sytuacji podatkowej podmiotu lub podmiotów będących rzeczywistym właścicielem odsetek. 2. Jeżeli rzeczywistymi właścicielami wypłacanych przez Wnioskodawcę do A odsetek od Pożyczki byli
Ustalenie obowiązku poboru podatku u źródła za okres 2019-2024 oraz konieczności naliczania podatku u źródła za lata ubiegłe w związku z funkcjonowaniem Oddziału Spółki w Niemczech