Dochody z należności odsetkowych oraz innych tytułów wypłacanych przez Spółkę na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, o ile fundusz spełnia określone warunki, w tym pełne opodatkowanie w kraju siedziby i nadzór finansowy.
Emerytura z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, wypłacana osobie z miejscem zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie podlegając opodatkowaniu w Polsce.
Na podatnika nie ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od kwot równoważnych 25% diet oraz ryczałtów na noclegi wypłacanych opiekunom pracującym na zlecenie za granicą, pod warunkiem że wypłaty te mieszczą się w granicach określonych limitów i podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.
Podatnik, posiadając ośrodek interesów życiowych w Polsce w okresie poprzedzającym formalny powrót, nie spełnił przesłanek do skorzystania z ulgi na powrót określonej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, gdyż jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajdowało się w Polsce.
Emerytura otrzymywana z polskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych przez osoby mające miejsce zamieszkania w Niemczech podlega opodatkowaniu w Polsce, stosownie do art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Opodatkowanie to odbywa się zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przychody z tytułu udziału w zyskach ze spółki cichej, uzyskane przez nierezydenta podatkowego, stanowią przychody z kapitałów pieniężnych i podlegają opodatkowaniu w Polsce w formie ryczałtu, z ewentualną możliwością obniżenia stawki zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Polsce przez niemieckiego rezydenta podatkowego może podlegać opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 16 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, niezależnie od podmiotu pokrywającego koszty tego wynagrodzenia.
Należności z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania wypłacane zleceniobiorcom przez Wnioskodawcę, określone do 49 euro za dzień, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania, jeżeli spełniają przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Środki pieniężne otrzymane jako Kindergeld od byłego małżonka niemieckiego obywatelstwa, wypłacone przez niemieckie instytucje, stanowią przychód opodatkowany w Polsce jako przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, nie korzystając z zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 tej ustawy.
Wynagrodzenie za Licencje użytkownika końcowego, czyli za prawo do korzystania z oprogramowania dla własnych potrzeb nie stanowi należności licencyjnych, zatem nie podlega opodatkowaniu u źródła podatkiem dochodowym w Polsce na mocy art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT oraz obowiązującej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wypłata niepodzielonych zysków na rzecz niemieckiego beneficial owner po transgranicznym połączeniu nie stanowi opodatkowanego dochodu z dywidend i A GmbH nie jest płatnikiem z tytułu podatku u źródła, gdyż czynność ta nie generuje polskiego źródła przychodów.
Emerytury z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych wypłacane osobom zamieszkałym w Polsce podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, co wyklucza konieczność ich wykazywania w polskim zeznaniu podatkowym.
Należności wypłacane przez Spółkę za nabycie oprogramowania i dostęp do usług SaaS, nieprzenoszące autorskich praw majątkowych, nie stanowią przychodów określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT i nie rodzą obowiązku poboru podatku "u źródła".
W świetle art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, spółka mająca siedzibę w Polsce, wypłacająca odsetki w ramach struktury cash poolingu na rzecz rzeczywistego właściciela tych należności, podlegającego opodatkowaniu w państwie UE, może skorzystać ze zwolnienia z zryczałtowanego podatku dochodowego, o ile przesłanki dotyczące własności udziałów i rzeczywistego beneficjenta są spełnione.
Certyfikat rezydencji, jako zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, jest stosowany do wszystkich przychodów podlegających umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, niezależnie od dodatkowych informacji w nim zawartych, oraz ważny przez 12 miesięcy, jeśli nie wskazano inaczej.
Podatnik nie nabywa prawa do ulgi na powrót, gdyż w okresie pracy zagranicą jego centrum interesów osobistych pozostaje w Polsce, co skutkuje utrzymaniem nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium RP, wykluczając możliwość uznania przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów ulgi.
Dodatek wypłacany zleceniobiorcom świadczącym usługi opieki na terytorium Niemiec jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile jego wysokość nie przekracza limitów przewidzianych w przepisach o dietach za podróże służbowe, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym.
Wypłaty z tytułu Licencji użytkownika końcowego na rzecz zagranicznego dostawcy oprogramowania nie mieszczą się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i nie powodują obowiązku poboru podatku u źródła, z uwagi na brak transferu majątkowych praw autorskich.
Spółka, wypłacając dywidendę niemieckiemu podmiotowi posiadającemu oddział w Polsce, może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, jednak jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku na nadwyżkę ponad 2 mln zł na podstawie art. 26 ust. 2e ustawy.
W przypadku uczestnictwa w systemie cash poolingu, transfery środków pieniężnych pomiędzy uczestnikami nie stanowią przychodu ani kosztu podatkowego. Odsetki w systemie są rozpoznawane jako przychody lub koszty podatkowe w momencie kapitalizacji lub zapłaty. Dodatkowo, uczestnictwo może powodować obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz pobrania podatku u źródła przy wypłacie odsetek
Wnioskodawczyni, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski po 31 grudnia 2021 r., może skorzystać z ulgi na powrót na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie była rezydentem podatkowym w Polsce w okresie trzech lat poprzedzających ten rok, a także spełniła wszystkie wymagane warunki związane z rezydencją podatkową w Niemczech.
Podatnik, który powrócił na stałe do Rzeczypospolitej Polskiej, spełniając wszelkie ustawowe warunki, jest uprawniony do ulgi podatkowej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, co skutkuje zwolnieniem przychodów z opodatkowania do ustalonego limitu w czterech latach podatkowych po powrocie.
Warunek braku zamieszkania na terytorium Polski przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok powrotu jest wymaganiem bezwzględnym do uznania za dopuszczalne zastosowanie ulgi na powrót, co nie zostało spełnione przez wnioskodawcę w niniejszym przypadku.
Opierając się na przepisach o podatku od spadków i darowizn, nabycie spadku przez obywatela polskiego po osobie niemającej obywatelstwa polskiego, gdy majątek znajduje się za granicą, podlega opodatkowaniu w Polsce; umowy międzynarodowe nie przewidują zasad unikania podwójnego opodatkowania w tym zakresie.