Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Zwrot świadczeń z nieważnej umowy kredytu hipotecznego i odsetki za opóźnienie nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie mieszczą się jednak w zakresie zaniechania poboru podatku, gdyż brak umorzenia długu. Bank nie musi wystawiać PIT-11 z tego tytułu.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz w niniejszej sprawie zastosowanie ma zaniechanie poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, co zwalnia podatniczkę z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od uzyskanego przychodu.
Zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają kwoty umorzonego kredytu hipotecznego, jeśli spełnione zostaną przesłanki z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w tym dotyczące celu mieszkaniowego kredytu i daty jego zaciągnięcia.
Umorzone kwoty kredytu mieszkaniowego podlegają zaniechaniu poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a dodatkowa wypłata jako zwrot nadpłaconych rat kredytowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzona wierzytelność z tytułu kredytu hipotecznego na lokal mieszkalny może podlegać zaniechaniu poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia MF, jeżeli spełnia określone warunki. Miejsce postojowe, jako odrębna nieruchomość, nie spełnia tych kryteriów i podlega opodatkowaniu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r. dotyczy tylko umorzonych wierzytelności z tytułu kredytów mieszkaniowych, a nie pożyczek hipotecznych. Zwrot nadpłat z tytułu ugody z bankiem nie jest przychodem podatkowym, ale umorzenie części zadłużenia stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, podlegający opodatkowaniu.
Umorzenie kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, jednak podlega zaniechaniu poboru podatku tylko w odniesieniu do finansowania prac wykończeniowych. Zwrot nadpłaconych środków w wyniku ugody z bankiem jest neutralny podatkowo i nie stanowi opodatkowanego przychodu.
Zwrot środków przez bank z tytułu spłaty kredytu nie stanowi opodatkowanego przychodu, o ile nie wiąże się z trwałym przysporzeniem majątkowym. Umorzone wierzytelności kredytowe mogą być kwalifikowane jako przychód podlegający zaniechaniu poboru podatku na cele mieszkaniowe, co wyklucza obowiązek podatkowy.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego, o ile nie spełnia warunków kredytu mieszkaniowego, stanowi podlegający opodatkowaniu przychód. Zwroty nadpłat i koszty procesowe, jako nieprzynoszące przysporzenia, nie są uznawane za przychód podatkowy.
Zwrot nadpłaconych rat kredytowych otrzymany w ramach ugody kredytowej nie stanowi przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem nie skutkuje definitywnym przysporzeniem majątkowym podatnika.
Zwroty uzyskane z tytułu zawartej ugody oraz kosztów zastępstwa procesowego nie stanowią przychodu podatkowego, gdyż nie prowadzą do realnego przysporzenia majątkowego podatnika, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonego kredytu hipotecznego jest możliwe, o ile spełnione są warunki z Rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., w tym zaciągnięcie kredytu do 15 stycznia 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową i zabezpieczenie go hipotecznie.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, gdy spełnione są warunki dotyczące jednorazowej inwestycji mieszkaniowej i brak wcześniejszego korzystania z zaniechania. Zwrot nadpłaconego kapitału kredytu jest neutralny podatkowo.
Umorzenie przez bank zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego stanowi przychód podatkowy z innych źródeł, przy czym zaniechanie poboru podatku na podstawie rozporządzenia z 11 marca 2022 r. ma zastosowanie jedynie do kapitału, odsetek i prowizji niezbędnych do zawarcia umowy kredytowej, natomiast nie obejmuje opłat okołokredytowych nieniezbędnych do zawarcia umowy, takich jak opłaty za wezwania i monity
Kwota zwrotu wynikająca z ugody bankowej, stanowiąca zwrot nadpłaconych rat kredytu, nie jest przychodem podatkowym w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie części kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, po przewalutowaniu, kwalifikuje się jako przychód z nieodpłatnych świadczeń, jednakże nie podlega opodatkowaniu z uwagi na zastosowanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w sprawie zaniechania poboru podatku od osób fizycznych, spełniając wymogi odnośnie kredytów udzielonych na cele mieszkaniowe.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego. Natomiast zwrot nadpłaconego kredytu nie generuje opodatkowanego przychodu, czyniąc zaliczenie tej kwoty do dochodu niemożliwym.
Zasądzone odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie nienależne pobranych świadczeń z tytułu unieważnionej umowy kredytu hipotecznego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie kosztów nie stanowi dochodu zwolnionego z podatku dochodowego. Zwrot nadpłaty po przewalutowaniu kredytu nie podlega opodatkowaniu jako przychód, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego.
Umorzenie kwoty kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe w ramach ugody pozasądowej podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego na podstawie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów, natomiast zwrot nadpłaconych rat kredytowych oraz kosztów postępowania sądowego jest obojętny podatkowo.
Zwolnienie z długu stanowi przychód podatkowy, a umorzenie kredytu konsolidacyjnego może częściowo korzystać z zaniechania poboru podatku, jeśli kredyt spłacał hipotetyczny kredyt mieszkaniowy spełniający odpowiednie kryteria rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie kredytu hipotecznego dotyczącego dwóch różnych lokali nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, gdyż nie dotyczy jednej inwestycji mieszkaniowej w rozumieniu przepisów podatkowych.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonego kredytu mieszkaniowego obejmuje jedynie tę część kredytu, która została zaciągnięta na cele mieszkaniowe wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT. Wydatki na zagospodarowanie działki nie są objęte tym zaniechaniem.