Stwierdzono, że przy alokacji podatku VAT naliczonego między czynności opodatkowane i zwolnione Bank musi stosować proporcję obrotów, zgodnie z ustawą o VAT, a nie opartą na subiektywnych kryteriach liczby użytkowników lub powierzchni.
Samorządowa instytucja kultury, określając prewspółczynnik dla potrzeb odliczenia VAT, winna stosować metodę określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, która lepiej odpowiada specyfice działalności tych podmiotów oraz uwzględnia ich finansowanie z dotacji, w przeciwieństwie do metody bazującej na liczbie wejść, która nie zapewnia obiektywnego odwzorowania działalności gospodarczej.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Powiat realizujący projekt modernizacji budynku użyteczności publicznej, w którym przeważają czynności niepodlegające VAT, nie nabywa prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków. Odliczenie winno być ustalone proporcjonalnie w kontekście mieszania funkcji publicznej i gospodarczej.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować alternatywne metody określenia proporcji w celu obliczenia prewspółczynnika VAT, takie jak metoda godzinowa, jeśli wykazują one bardziej precyzyjne przyporządkowanie kosztów do działalności gospodarczej niż metoda wskazana w rozporządzeniu.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
W przypadku gdy muzeum prowadzi zarówno działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu VAT, jak i działalność gospodarczą zakupy nie mogą być jednoznacznie przypisane, wymagane jest stosowanie metody proporcji w rozliczaniu VAT oraz dokonanie retrospektywnej korekty rozliczeń za wcześniejsze lata.
Gmina, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną z zastosowaniem proporcji, gdy istnieje związek z czynnościami opodatkowanymi. Nieodpłatne użyczenie budynku OSP nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast dostarczanie mediów za opłatą zryczałtowaną stanowi czynność opodatkowaną, wymagającą udokumentowania
Uznaje się, że montaż instalacji fotowoltaicznej jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej VAT. Nieodpłatne użyczenie budynku na rzecz OSP nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Odpłatność za media uznaje się za czynność opodatkowaną VAT, wymagającą fakturowania.
Czynność wprowadzenia energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych do sieci podlega opodatkowaniu VAT, zaś otrzymane dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych nie stanowi podstawy opodatkowania tym podatkiem.
Działalność Muzeum, obejmująca odpłatną organizację wystaw i nieodpłatne wydarzenia, nie stanowi w całości działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Proporcję odliczenia VAT należy ustalać zgodnie z rozporządzeniem, nie zaś na podstawie dni odpłatnych czy liczby biletów.
Brak możliwości zastosowania innego prewspółczynnika dla wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem cmentarzy.
Sposób obliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu opisanej we wniosku kalkulacji.
Opodatkowanie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych prawo do odliczenia części podatku naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu z zastosowaniem prewspółczynnika i proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Brak uznania równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przekazywanych do Zakładu przez Wnioskodawcę za przychody wykonane Zakładu oraz brak uznania stanu środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego za przychody wykonane Zakładu w rozumieniu § 2 pkt 11 rozporządzenia.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków przeznaczonych na inwestycję.
Rozliczenie mediów we współczynniku, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Możliwość odliczenia podatku VAT w części od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.
Opodatkowania, naliczenia podatku należnego, prawa do odliczenia prewspółczynnikiem metrażowym wydatków związanych z wod-kan.
Skutki podatkowe na gruncie VAT związanych z zawarciem kontraktów hedgingowych (zabezpieczających wahania cen instrumentów finansowych i walut).
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych. Brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody i odbioru ścieków oraz prawo do odliczenia części podatku naliczonego.