Działalność X obejmująca projektowanie i wytwarzanie nowych urządzeń, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT, stanowi działalność badawczo-rozwojową, co daje prawo do odliczenia kosztów tytułem ulgi na działalność B+R.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działania nieopodatkowanego podatkiem VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego za nakłady poniesione w ramach projektu niekomercyjnego, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego.
Dochody osiągane w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania, o ile są związane z działalnością wynikającą z tego zezwolenia.
Gmina jako podatnik VAT ma prawo, w oparciu o art. 86 i art. 90 ustawy VAT, do częściowego odliczenia podatku należnego o naliczony, stosując proporcje dla jednostek organizacyjnych, dla wydatków choćby częściowo związanych z działalnością opodatkowaną, z wykluczeniem pełnego odliczenia, gdy wykorzystanie dotyczy działań nieobjętych opodatkowaniem.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Podmiot, prowadzący odpłatną działalność opodatkowaną VAT w zmodernizowanych obiektach, nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika VAT z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż działalność ta jest całkowicie gospodarcza. Wprowadzenie działalności zwolnionej wiąże się z obowiązkiem stosowania proporcji z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki ponoszone na zakup towarów i usług służą realizacji zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak w przypadku nieodpłatnego transportu zbiorowego.
Gmina, realizując projekt w ramach zadań własnych, nie działa jako podatnik VAT i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem, gdyż projekt nie generuje dochodów i brak jest czynności opodatkowanych.
Podatnikowi VAT przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od inwestycji, gdy budynek służy wyłącznie opodatkowanej działalności, zgodnie z wymogami art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opisane przez spółkę próby nad nowym produktem stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, a związane z nimi koszty surowców kwalifikują się jako koszty kwalifikowane, umożliwiające skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej, zgodnie z art. 18d ust. 1 tej ustawy.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nabywane lub wytworzone środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności opodatkowanej, lecz służą realizacji zadań publicznych, co wyłącza organ samorządu z kategorii podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Miasto nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu Rozwoju Miast, gdyż działania te są nieopodatkowane i mieszczą się w ramach zadań publicznoprawnych, wyłączających Miasto z kategorii podatnika VAT.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Spółka z o.o. powstała z przekształcenia JDG wstępuje w przysługujące prawa i obowiązki podatkowe, w tym prawo do ulgi B+R, pod warunkiem kontynuacji działalności przekształcanego podmiotu w zmienionej formie prawnej.
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z działalności zarządczo-koordynacyjnej w zakresie projektów IT, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile nie są sklasyfikowane jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Działalność projektowa Spółki obejmująca opracowywanie nowych maszyn i linii technologicznych kwalifikuje się jako działalność badawczo-rozwojowa w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a koszty nabycia surowców i materiałów bezpośrednio związanych z tą działalnością mogą być uznane za koszty kwalifikowane pozyskania ulgi B+R.
Przychody uzyskiwane przez podatnika ze świadczenia usług Project Managera sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Działalność Wnioskodawcy związana z projektami 1-34 spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej określoną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do odliczenia kosztów kwalifikowanych związanych z tą działalnością.
Przychody z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu projektami marketingowymi, klasyfikowane według PKWiU 70.22.20.0 jako pozostałe usługi zarządzania projektami, można opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile usługi te nie stanowią doradztwa w zakresie zarządzania.
Gmina X, realizując zadania własne w ramach budowy trasy rowerowej, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, gdyż inwestycja nie jest związana z działalnością opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od instalacji fotowoltaicznej na podstawie przepisów o prewspółczynniku, związku inwestycji z opodatkowanym dostawą energii. Nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT w zakresie pompy ciepła, gdyż nie ma ona związku z działalnością opodatkowaną.