Stwierdzono, że przy alokacji podatku VAT naliczonego między czynności opodatkowane i zwolnione Bank musi stosować proporcję obrotów, zgodnie z ustawą o VAT, a nie opartą na subiektywnych kryteriach liczby użytkowników lub powierzchni.
Przekroczenie przez podatnika progu przychodów w wysokości 2 milionów euro nie skutkuje utratą prawa do opodatkowania ryczałtem w danym roku podatkowym, a zmiana formy opodatkowania jest wymagana dopiero od następnego roku podatkowego. Wnioskodawca ma prawo do wyboru formy opodatkowania na kolejny rok, w tym możliwości opodatkowania podatkiem liniowym 19%.
Podatkowa Grupa Kapitałowa, której członkowie mogą indywidualnie wybierać metodę ustalania różnic kursowych, stosownie do przepisów ustawy o CIT, nie musi stosować jednolitego podejścia w tym zakresie, z uwagi na brak szczególnych regulacji prawnych dotyczących podatkowej grupy kapitałowej w zakresie różnic kursowych.
Diety wypłacone radnym w styczniu 2026 r. za grudzień 2025 r. stanowią przychód roku 2026, zgodnie z zasadą kasową z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przyjętą przez organ podatkowy w interpretacji indywidualnej.
Dochód nierezydenta z tytułu zbycia udziałów w spółce polskiej podlega opodatkowaniu w Polsce, jeśli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki stanowią nieruchomości w Polsce, bądź jeśli spółka ta kwalifikuje się jako spółka nieruchomościowa, zgodnie z właściwymi przepisami Ustawy CIT.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Towary elektroniczne pozyskane od osób niebędących podatnikami VAT oraz przez komis mogą być uznane za używane w rozumieniu art. 120 ustawy o VAT, co umożliwia stosowanie procedury VAT-marża, niezależnie od braku widocznych śladów użytkowania. Sposób ewidencji danych komitentów zgodny jest z wymogami RODO.
Sprzedaż usług cmentarnych przez Gminę na rzecz Zakładów Komunalnych podlega opodatkowaniu VAT według stawki 8%. Ponadto, w związku z wykonywaniem czynności zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT w działalności cmentarnej, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o pre-współczynnik oparty na liczbie odpłatnych pochówków.
Podatnik, dokonując kalkulacji maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PDOF, powinien ujmować wydatki inwestycyjne w momencie ich faktycznego poniesienia (kasowo), zważywszy na ścisłą wykładnię zwolnień podatkowych oraz istniejące orzecznictwo.
Subrogacja, zrealizowana poprzez automatyczne bilansowanie sald w systemie cash poolingu, nie rodzi przychodów ani kosztów podatkowych dla uczestników na gruncie CIT. Jednak odsetki rzeczywiście otrzymane lub zapłacone w ramach tej subrogacji wpływają na przychody i koszty podatkowe.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną jest faktyczna zapłata, określona według metody kasowej, z wyjątkiem zaliczek, które uznaje się za poniesione w momencie, gdy staną się należne dostawcy.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Dla uznania wydatków inwestycyjnych za koszty kwalifikowane, momentem decydującym jest chwila ich rzeczywistej zapłaty (metoda kasowa), a skorzystanie ze zwolnienia podatkowego jest możliwe dopiero po uzyskaniu dochodów z nowej inwestycji, a nie od samego rozpoczęcia realizacji inwestycji.
Podatnik nie jest bezwzględnie zobowiązany do stosowania metod cen transferowych określonych w art. 11d ustawy o CIT przy przypisaniu dochodu zagranicznemu zakładowi. Podatnik musi przygotować odrębne dokumentacje cen transferowych obejmujące pełne lata obrotowe dla każdej z grup kapitałowych, do których należał, pomimo przynależności tylko w części danego roku.
Gmina, realizując inwestycję wodociągową, ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony stosując współczynnik metrażowy, odpowiadający proporcji dostarczonej wody dla odbiorców zewnętrznych do całkowitej sprzedaży, odzwierciedlający specyfikę działalności wodociągowej, a nie uniwersalny wzór z rozporządzenia.
Korekty cen transferowych przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku, polegające na rekalkulacji na podstawie rzeczywistych kosztów i dochodowości za rok podatkowy są uznawane za roczne korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia przesłanek tego przepisu.
Przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika wynajmującego pojazdy zastępcze uznaje się za należny na zasadach ogólnych, niezależnie od faktycznego otrzymania płatności, gdy transakcja nie kwalifikuje się jako zawarta z przedsiębiorcą, pomimo że zapłata pochodzi od zakładu ubezpieczeń.
Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową, stosując prewspółczynnik wyliczany metodą ilościową, która najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności gospodarczej, zapewnia obiektywne odwzorowanie podziału wydatków na cele opodatkowane oraz nieopodatkowane.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować alternatywne metody określenia proporcji w celu obliczenia prewspółczynnika VAT, takie jak metoda godzinowa, jeśli wykazują one bardziej precyzyjne przyporządkowanie kosztów do działalności gospodarczej niż metoda wskazana w rozporządzeniu.
W przypadku wynajmu pojazdów zastępczych na rzecz osób fizycznych, przy jednoczesnym przelewie wierzytelności na zakład ubezpieczeń, moment powstania obowiązku podatkowego w VAT dla podatnika stosującego metodę kasową powstaje z chwilą faktycznego otrzymania zapłaty od ubezpieczyciela, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Podatnik ma prawo do korekty deklaracji CIT-8 w zakresie rezygnacji z rachunkowej metody rozliczania różnic kursowych, o ile spełnione są warunki określone w art. 9b ustawy o CIT, a brak jest odrębnych przepisów wyłączających takie uprawnienie.
Gmina, po rozpoczęciu działalności wodno-kanalizacyjnej, jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą, przy zastosowaniu rzeczywistego prewspółczynnika bazującego na ilości wody dostarczonej i ścieków odebranych w ramach transakcji zewnętrznych podlegających VAT w stosunku do całkowitych zużyć.
Podatnicy są uprawnieni do obniżenia stawek amortyzacyjnych liniowych do dowolnej wysokości, nawet bliskiej zeru, dla wybranych środków trwałych na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT. Prawo to obejmuje zarówno lata bieżące, jak i przeszłe nieprzedawnione okresy podatkowe, z możliwością późniejszego podwyższenia stawek do wartości nieprzekraczającej wykazu stawek amortyzacyjnych.
Zwrotne koszty kwalifikowane na nowe inwestycje, które uzależniają prawo do zwolnienia podatkowego, muszą zostać faktycznie poniesione i ujawnione jako środki trwałe w ewidencji. Zwolnienie może być realizowane od momentu generowania dochodów z działalności powstałej na podstawie tych inwestycji, a nie wyłącznie na etapie ponoszenia kosztów.