Wydatki poniesione na wymianę poszycia dachowego, mimo iż przyczyniły się do zmniejszenia strat ciepła, nie są kosztami kwalifikującymi się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie spełniają warunków określonych w właściwych przepisach prawa oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Jednorazowe wynagrodzenie za użytkowanie gruntu niezbędnego do wytworzenia środka trwałego, stanowi element wartości początkowej tego środka zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, wpływając na amortyzację.
Podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, począwszy od miesiąca osiągnięcia przychodu z nowej inwestycji, spełniając warunki Decyzji o wsparciu, niezależnie od wskazanej w niej formalnej daty zakończenia inwestycji.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z montażem wodomierzy używanych do dostawy wody dla odbiorców zewnętrznych, pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne zgodnie z art. 88 ustawy o VAT. Wydatki muszą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami wykorzystywanymi do działalności mieszanej, pod warunkiem spełnienia warunków proporcjonalnego wykorzystania, jednakże mogą one zdecydować o niekorzystaniu z tego prawa przy wskaźniku poniżej 2%.
Podstawowym warunkiem odzyskania podatku VAT jest wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. W przypadku braku takiego związku, odliczenie VAT nie przysługuje.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP jest moment faktycznej zapłaty zgodnie z zasadą kasową. Płatności częściowe są uznane za poniesione z chwilą ich faktycznej realizacji, zaś zaliczki w momencie uiszczenia pełnej należności.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.
Podatnik posiada prawo do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego od miesiąca poniesienia kosztów kwalifikowanych inwestycji po uzyskaniu decyzji o wsparciu, niezależnie od oddania środków trwałych do używania; jednakże nie może dowolnie decydować o momencie rozpoczęcia korzystania z tego zwolnienia w ramach jego okresu obowiązywania.
Zwolnienie inwestora z obowiązku budowy lub przebudowy drogi publicznej przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowi świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą zawarcia umowy przewidującej to zwolnienie.
Miasto A ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych przypisanych do działalności opodatkowanej oraz do proporcjonalnego odliczenia podatku w przypadku wydatków związanych z działalnością mieszaną. Pełne odliczenie dotyczy wyłącznie wydatków bezpośrednio powiązanych z działalnością opodatkowaną, natomiast proporcjonalne odliczenie jest stosowane zgodnie z prewspółczynnikiem
Podatnik jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym wykazano pierwszy przychód (dochód) z nowej inwestycji realizowanej na podstawie decyzji o wsparciu, niezależnie od daty poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych.
Do momentu zakończenia inwestycji określonego w decyzji o wsparciu, dochody i koszty działalności inwestycyjnej kwalifikują jako opodatkowane, a spółka może korzystać z ulg o ile koszty nie zmniejszają dochodu zwolnionego. Straty przed zakończeniem inwestycji rozlicza się według generalnych reguł CIT.
Zwrotne koszty kwalifikowane na nowe inwestycje, które uzależniają prawo do zwolnienia podatkowego, muszą zostać faktycznie poniesione i ujawnione jako środki trwałe w ewidencji. Zwolnienie może być realizowane od momentu generowania dochodów z działalności powstałej na podstawie tych inwestycji, a nie wyłącznie na etapie ponoszenia kosztów.
Zwolnienie podatkowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT przysługuje od miesiąca poniesienia kosztów kwalifikowanych po decyzji o wsparciu, lecz wielkość dochodu wolnego od podatku w danym roku jest uzależniona od wysokości tych kosztów.
Transakcja wynikająca z Umowy Transferu pomiędzy Polską Spółką a Oddziałem nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o CIT. Przeniesienie praw i obowiązków z Umowy Zarządzania nie obejmuje składników, które mogłyby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.
Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaniechaną inwestycję, które nie mogą zostać fizycznie zlikwidowane, przypada na datę uchwały zarządu spółki o trwałym zaniechaniu inwestycji, jeśli likwidacja jest nieuzasadniona ekonomicznie.