Podatnik jest uprawniony do obniżenia stawki amortyzacji podatkowej do dowolnej wysokości, także retroaktywnie, dla środków trwałych opodatkowanych metodą liniową, zgodnie z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT, o ile nie upłynął okres przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Podatnik ma prawo do obniżenia stawek amortyzacyjnych na mocy art. 16i ust. 5 ustawy CIT zarówno retroaktywnie, jak i prospektywnie, co potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych, które zapewniają elastyczność w dostosowywaniu stawek do zmian gospodarczych, takich jak pandemia COVID-19.
Zmiana stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych, wykorzystywanych w działalności zwolnionej z opodatkowania, przez ich obniżenie w odniesieniu do lat wcześniejszych jest niedopuszczalna, przy czym korekta musi być dokonana na początku nowego roku podatkowego.
Zmiany stawek amortyzacyjnych mogą być dokonywane jedynie od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie przewiduje możliwości retrospektywnej aktualizacji stawek dla wcześniej złożonych deklaracji podatkowych.
Organ podatkowy orzekł, że art. 16i ust. 5 ustawy CIT nie umożliwia retroaktywnego obniżenia stawek amortyzacyjnych, lecz tylko w stosunku do lat następujących po roku bieżącym. Zmiana stawek amortyzacyjnych możliwa jest jedynie od pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego.
Spółka nie jest uprawniona do wstecznego obniżenia stawek amortyzacyjnych od środków trwałych za zamknięte lata podatkowe, gdyż art. 16i ust. 5 ustawy o CIT umożliwia modyfikację jedynie od początku kolejnego roku podatkowego.
Prawidłowe jest naliczanie amortyzacji podatkowej środków trwałych w maksymalnych stawkach od miesiąca po ich wprowadzeniu do ewidencji podatkowej. Jednak zmiana stawek amortyzacji nie może być dokonywana wstecznie, lecz jedynie od początku następnego roku podatkowego.
Możliwość obniżenia stawek amortyzacji dla wybranych środków trwałych od 1 stycznia 2024 roku do wysokości 0% oraz ustalenie, czy Spółka jest uprawniona do obniżenia stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych za lata 2018-2023 i złożenia korekty zeznania CIT-8 za każdy rok objęty zmianą.
Czy Spółka jest uprawniona do wstecznego obniżenia stawek amortyzacyjnych od przyjętych do amortyzacji środków trwałych do dowolnej wysokości (wyższej niż 0%), w tym również za wcześniejsze lata podatkowe?
Czy za lata podatkowe 2018-2023, Spółka jest uprawniona do obniżenia stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2021 r. i złożenia w związku z tym odpowiedniej korekty zeznania CIT-8 za każdy rok objęty tą zmianą.
Dotyczy ustalenia, czy Spółka może obniżyć stawki amortyzacyjne do dowolnej wysokości wyższej niż 0% dla ŚT wykorzystywanych w ramach Działalności strefowej, wprowadzonych do ewidencji przed dniem 1 stycznia 2021 r., w tym środków trwałych modernizowanych po 31 grudnia 2020 r., ale wprowadzonych do ewidencji przed dniem 1 stycznia 2021 r.; Czy wymagane jest istnienie związku stosowanych stawek amortyzacyjnych
Dotyczy ustalenia, czy Spółka może obniżyć stawki amortyzacyjne do dowolnej wysokości wyższej niż 0% dla ŚT wykorzystywanych w ramach Działalności niestrefowej wprowadzonych do Ewidencji niezależnie od daty ich wprowadzenia; czy wymagane jest istnienie związku stosowanych stawek amortyzacyjnych dla celów podatkowych z faktycznym okresem ekonomicznej użyteczności środków trwałych; czy odpisy amortyzacyjne
Czy Spółka jest uprawniona do korekty złożonych za poprzednie lata podatkowe deklaracji CIT-8 (z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych) poprzez zmianę stawek amortyzacyjnych w myśl art. 16i ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla opisanych w stanie faktycznym środków trwałych?
Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środków trwałych.
Możliwość obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych lub wszystkich środków trwałych w odniesieniu do lat podatkowych 2012-2016.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia stawek amortyzacyjnych, istnienia związku stosowanych stawek amortyzacyjnych z okresem ekonomicznej użyteczności środków trwałych, zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów, zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatkowej wartości netto środków trwałych w momencie ich sprzedaży lub likwidacji, możliwości