Oddział prowadzący działalność poprzez zagraniczny zakład ma prawo do wyłączenia wzrostu kosztów nabycia mediów z kalkulacji minimalnego CIT. Osiągnięcie wskaźnika rentowności powyżej 2% w jednym z trzech poprzednich lat umożliwia zwolnienie z CIT minimalnego w kolejnych latach, ale nie w roku osiągnięcia tego wskaźnika.
Spółka A jako nowy pracodawca i płatnik, kontynuuje obowiązki płatnika z art. 93c Ordynacji podatkowej, wystawiając PIT-11 i PIT-4R za pełny rok podatkowy 2025 dla przejętych pracowników, mimo formalnego przejęcia od połowy roku.
Dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych przez wspólników spółki jawnej należy ustalać według udziału w zysku spółki wyliczonego na ostatni dzień roku obrotowego, niezależnie od wysokości wynikającej z zaliczek uiszczanych w trakcie roku.
Zmiana roku obrotowego w trakcie opodatkowania CIT estońskim, skutkująca jego wydłużeniem, jest skuteczna z chwilą podjęcia uchwały wspólników, pod warunkiem zgłoszenia do KRS przed końcem drugiego roku. W konsekwencji opodatkowanie ryczałtem także ulega przedłużeniu odpowiednio do wydłużenia trwania roku obrotowego.
Podatnik, który wykorzystał w pełni przyznany limit pomocy publicznej w ramach decyzji o wsparciu, przestaje osiągać dochody zwolnione z opodatkowania na jej podstawie, o ile decyzja nie wygeneruje nowych dochodów, może w tym samym roku kalendarzowym wybrać Estoński CIT.
Dochody uzyskane przez spółkę z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej do 31 grudnia 2026 r. korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, niezależnie od złożenia deklaracji podatkowej w 2027 r.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami rachunkowości na dzień poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, z zachowaniem formy i terminu, spełnia warunki wyboru CIT estońskiego zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.
Przepis art. 15cb ustawy CIT uprawnia podatnika do rozliczenia hipotetycznych odsetek jako kosztów uzyskania przychodów od zysków przekazanych na kapitał zapasowy, w roku ich przekazania oraz w dwóch kolejnych latach podatkowych, przy zachowaniu odpowiednich formalności i warunków ustalania stopy referencyjnej.
Obowiązek prowadzenia i przesyłania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej dotyczy wyłącznie przychodów uzyskanych przez polski oddział zagranicznej spółki, a nie całości przychodów przedsiębiorstwa.
Przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powoduje kontynuację roku podatkowego spółki przekształcanej; zmiana roku podatkowego na kalendarzowy staje się efektywna po zakończeniu kontynuowanego roku podatkowego.
Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych podatkowo, a rok podatkowy przekształcanej spółki jest kontynuowany, zgodnie z postanowieniami ustawy CIT oraz zasadą sukcesji z Ordynacji Podatkowej.
W przypadku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych, a rok podatkowy spółki przekształcanej jest kontynuowany przez spółkę przekształconą. Zmiana roku podatkowego na kalendarzowy staje się możliwa po zakończeniu obecnego roku podatkowego.
Kontynuacja roku podatkowego spółki przekształcanej w przypadku przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest prawidłowa, gdyż brak jest obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych na potrzeby podatkowe, z uwagi na utrzymanie statusu podatnika CIT w obu formach spółek.
Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia nadpłat powstałych z korekt podatkowych na poczet przyszłych zobowiązań w postaci zaliczek na podatek dochodowy, pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej.
Księgi rachunkowe spółek podatkowej grupy kapitałowej, które sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, za rok podatkowy 2025 mogą nie być uzupełniane o dodatkowe dane wskazane w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r.
Księgi rachunkowe spółki, sporządzającej sprawozdania zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, mogą w okresie od 1 stycznia 2025 r. nie zawierać dodatkowych danych w formie znaczników kont księgowych wymaganych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r.
W przypadku podmiotów, których rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym, weryfikacja progów przychodu dla ustalenia obowiązku raportowania JPK_CIT następuje na podstawie przychodów osiągniętych w bezpośrednio poprzedzającym rok bazowy rozliczeniowy kończącym się po 31 grudnia 2025 r. Próg ten jest ustalany w kontekście przepisów przejściowych.
Skuteczność zmiany roku podatkowego w sytuacji spóźnionego poinformowania o tej zmianie naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
Podatnik, który przed 2022 rokiem nabył prawo odliczenia kosztów na podstawie art. 15e CIT, może je rozliczyć do wysokości limitu z 2021 roku, bez uwzględniania wydatków ponoszonych po 1 stycznia 2022 roku. Uchylenie art. 15e CIT nie wpływa na możliwość kontynuacji odliczeń zgodnie z przepisami przejściowymi.
Dotyczy ustalenia, czy koszty finansowania dłużnego wyłączone przez Spółkę w danym roku podatkowym z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15c ust. 18 ww. ustawy, w następnych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych na zasadach
1. Czy podjęta uchwała o rozwiązaniu Spółki zaprotokołowana przez notariusza, która powoduje rozpoczęcie procesu likwidacji Spółki, będzie miała wpływ na długość trwającego roku podatkowego Spółki, w którym uchwała została podjęta w związku z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych Spółki? 2. Czy w przypadku rozwiązania i wykreślenia Spółki z rejestru przedsiębiorców KRS w czwartym trwającym roku
Określenie momentu potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, poniesionych po upływie jednego roku lub więcej lat od końca roku podatkowego, w którym Spółka osiągnęła przychód związany z tymi kosztami.
1. Czy koszt uzyskania przychodu ponoszonego przez Wnioskodawcę z tytułu zapłaty na rzecz Licencjodawcy opłaty licencyjnej, stanowi koszt uzyskania przychodu o którym mowa w art. 15 ust. 4d UCIT, potrącany do celów podatkowych w dacie poniesienia (tzw. pośredni koszt) , a tym samym jeżeli Faktura Finalna zostanie wystawiona i otrzymana w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy powinna
Dotyczy ustalenia: - czy w zeznaniu podatkowym CIT-8 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło połączenie spółek Wnioskodawca powinien zsumować wszystkie przychody oraz wszystkie koszty uzyskania przychodów obu łączących się podmiotów (z uwzględnieniem podziału na źródła przychodów) i ustalić za ten rok jedną, wspólną podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych; - czy Wnioskodawca