Wartość nabytych rzeczy przy nabyciu w drodze darowizny, gdzie nieruchomość jest obciążona hipoteką, ustala się jako różnicę wartości rynkowej i wartości hipoteki jako ciężaru zmniejszającego czystą wartość nabycia, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Obowiązek podatkowy z tytułu korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powstaje w momencie opublikowania wskaźników służących formule indeksacyjnej, niezależnie od późniejszej akceptacji przez nabywcę, gdyż uwzględnia to faktycznie zaistniałą ekonomicznie przyczynę korekty.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Kary umowne potrącane z należności za wykonane usługi nie obniżają podstawy opodatkowania w VAT i nie uprawniają do wystawienia faktur korygujących.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym, w przypadku niewystąpienia zwrotu przez podmiot reprezentujący, zobowiązany jest do podwyższenia podstawy opodatkowania VAT. Podwyższenie to nie skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury korygującej, gdyż jest dokonywane zbiorczo na koniec roku, a przepisy są zgodne z dyrektywą VAT.
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, zatem podlega opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość udziałów netto, a gminie przysługuje prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż infrastruktura służy czynnościom opodatkowanym.
Pomniejszenie podstawy opodatkowania o wartość funduszy własnych banku może nastąpić, gdy odpowiednie zmiany mają odzwierciedlenie w zestawieniu obrotów i sald kont księgi głównej sporządzonym zgodnie z ustawą o rachunkowości lub przyjętymi standardami rachunkowości. Skorygowanie rozliczeń podatkowych nie może odbyć się w oderwaniu od wymogów formalnych dotyczących rachunkowości.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
W przypadku wniesienia aportu nieruchomości do spółki, podstawę opodatkowania VAT stanowi subiektywna wartość nominalna objętych za aport udziałów, pomniejszona o VAT. Nadwyżka wartości aportu przekazana na kapitał zapasowy (agio) nie wchodzi w podstawę opodatkowania.
Podstawa opodatkowania VAT dla czynności wniesienia aportem infrastruktury powinna zostać ustalona jako wartość nominalna obejmowanych udziałów jako kwota brutto; Gmina jest uprawniona do jednorazowej korekty VAT naliczonego dotyczącego infrastruktury, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, z racji zmiany przeznaczenia majątku na czynność opodatkowaną.
Cesja umowy leasingu finansowego na przejmującego nie stanowi podstawy do skorygowania podstawy opodatkowania VAT ani zobowiązania do wystawienia nowej faktury dokumentującej dostawę towaru. Przeniesienie praw z umowy nie jest równoznaczne z ponowną dostawą towaru na gruncie art. 7 ustawy o VAT.
Podatnik nie jest uprawniony do składania płatnikowi oświadczenia o dokonaniu wpłat na IKZE w celu zmniejszenia zaliczek na podatek dochodowy; tego rodzaju odliczenie może być dokonane jedynie w rocznym zeznaniu podatkowym.
Diety wirtualne dla kierowców międzynarodowych są zwolnione z podatku, jednak nie wpływają na odliczenie składek społecznych, które powinny być obliczane od dochodu niezwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Faktury korygujące związane z dostawą energii elektrycznej, powodujące zmianę podstawy opodatkowania VAT zarówno in minus, jak i in plus, powinny być ujmowane w okresie ich wystawienia, co wynika z regulacji art. 29a ustawy o VAT oraz szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostaw energii elektrycznej.
Korekty rentowności z tytułu cen transferowych, nie odnoszące się bezpośrednio do konkretnych faktur ani cen, nie stanowią czynności opodatkowanych VAT i nie podlegają dokumentowaniu fakturą korygującą, lecz innym dokumentem księgowym, takim jak nota księgowa.
Rekompensata przyznawana spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego, mająca na celu pokrycie strat z usług publicznego transportu, oraz środki na podwyższenie kapitału zakładowego, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, jako że nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.
W przypadku, gdy suma bonusów przewyższa należną prowizję za usługi pośrednictwa przez platformy, traktowanie jej jako podatku naliczonego nie jest uzasadnione; bonusy te są rabatami obniżającymi podstawę opodatkowania, co zgodnie z art. 29a ustawy VAT wyklucza odliczenie podatku przez beneficjenta.